Har bestämt mig för att komplettera bergvärmen med en luft/luft pump i källarplanet. Och ja, det är kanske inte det mest ekonomiska alternativet men anledningen till denna kombination är att huset är som kallast vår och höst och vi vill ha en kompletterande värmekälla denna tid.
Kassett i öppna spisen är ju ett alternativ men jag villl inte lägga ner tid på ved och eldande men tänker installera en sådan för riktigt kalla dagar på minus 25 och mer samt för mysfaktor. En luft/luft pump ger ju även också cirkulation samt rengör luften vilket är bra då vi har både astma och hund i familjen.
Hur stor pump behövs och räcker det att beräkna pumpen efter källarvåningen, ca 125 m2.
Jag räknar med att värmen även sprids upp till övervåningen som oavsett är betydligt varmare än källarvåningen.

Om bergvärmen klarar att hålla varmt på vintern, men inte vår och höst är det väl bara en inställningsfråga. Det måste vara både bättre och billigare att justera befintligt värmesystem än att komplettera det.

För att svara på frågan så brukar såvitt jag förstår inte värmen sprida sig nämnvärt mellan våningsplan. Det kan fungera i undantagsfall, men oftast inte. Eftersom den inte skall klara hela uppvärmningen utan bara komplettera under vår och höst lär du inte behöva en jättemodell.

peternicklas
Var inte rädd att köpa för stor, passa på om det finns något bra erbjudande på en bra pump. Jag satte in en pump i en tillbyggnad (golvvärme) men mest för att använda som cirkulation av luften i huset. Den kan även hjälpa till på vår och höst om den vanliga värmekällan inte är på och det plötsligt skulle bli kallt. Vår är på 9kW. Tror vi betalade 15000:- inkl. installation. Har du träbjälklag så sprids värmen lättare mellan våningarna men det beror även på vilken isolering du har i bjälklaget. Vi har t.ex. ingen uppvärming på andra våningen utan den kommer nerifrån, har aldrig under 18 grader på andra våningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.