Hej,
Nybliven husägare, så klart. Har en pellets historia i källaren. Px22 kmp. När jag eldade härom dagen så gick åt 4 påsar på mindre än ett dygn. Blir ju vansinnigt dyrt... Var varmt som fan inne. Började kolla lite. Hittade typ av manual. Där var start och stopp temp inskrivet manuellt. 58 resp 50. Kollade brännaren. 65 resp 48.

Så sänka det säg till 50, 35. Blir värmen mindre i huset? Orkar inte skruva alla element. För många. Vad är ett lämpligt spann på start och stopp temp? Vill ju inte elda alla pengar. Ska ju leva med. Andra tips?
 
Det är shunten du ska skruva på, pannan bör hålla sig på minst 70 grader.
Shunten pytsar ut lagom varmt till elementen.

Har du inte shuntautomatik så skaffa en.

Protte
 
1444407762652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Shunten ;)
 
Dags att modernisera lite ser jag! Vrid ner lite och låt termostaterna göra finliret. Kör med shuntautomatik till min pelletspanna.

Sen låter du start och stop vara, tillverkar du varmvatten kan du höja stop lite pga legionella.
 
Mika Kotanen skrev:
[bild]
Shunten ;)
Går det röra på den så går det sätta shuntautomatik, sitter den fast så håller jag med Lutte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.