Byggahus.se
Hej,

Jag har lånat en REMS power press (äldre modell) för att pressa lite kopplingar av typ V. Pressverktyget slår inte ifrån när kopplingen är färdigpressad, vilket jag märkt att maskiner av senare modell gör. Det hörs när maskinen börjar gå trögt, men det knäpper inte till eller markeras på annat sätt när den tycker sig vara klar. Mina kopplingar som jag provklämt blir sexkantiga och lite "veckiga".

Så för att hjälpa mig på traven undrar jag om någon klok och erfaren person kan svara på följande:

1. Hur ska en färdigpressad koppling se ut? Jag har försökt att googla, men hittar ingen bra bild.

2. Kan man pressa en koppling för hårt? Den sexkantiga profilen som blir på mina kopplingar gör att det blir en liten glipa mellan inner- och ytterrör i hörnen av den sexkantiga formen.

Tacksam för lite råd.

Med vänliga hälsningar,
Samuel
 
Krilleman
Käftarna måste möta varandra helt. Man kan alltså inte "pressa för hårt"

Att det glipar lite är inga problem, det är ju gummit (O-ringen) som tätar, inte godset.

Men än viktigare: När är pressen kalibrerad?

004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaret! Jag har nog pressat färdigt för den här gången. Jag är inte färdig med bla radiatoranslutningar så än har jag inte haft möjlighet att provtrycka. Jag hade lånat pressen av en VVS-grossist och har ingen aning om när den senast var kalibrerad. Jag resonerade dock som du att så länge backarna inte är extremt slitna kan de inte pressa för hårt. Båda backarna som jag använde såg ut att gå ihop jämnt och fint över hela ytan. Vad exakt gör man när man kalibrerar en press? Jag förstår att man måste se till att de moderna pressarna inte slår ifrån för tidigt, men den här begränsas bara av att pressbackarna tar emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.