Jag har ett "nytt" fenomen med mina rör, eller åtminstone så har jag inte lagt märke till det tidigare...

Kollektorslangarna i PEM kommer in genom väggen och har där en rätt rejäl rörisolering, sen är skarven mellan PEM och koppar isolerad med sånt isoleringstejp lindat ca. två varv och sen är kopparrören isolerade med en tunnare svart strumpa. Rummet där slangarna kommer in är isolerat och uppvärmt.

Där kollektorslangarna kommer in genom väggen (lättbetong) och precis efter skarvkopplingen mellan PEM och kopparrören inne blir det rejält blött i isoleringen (den som är som en svart strumpa).

Kopparrören svänger uppåt efter skarven och det är blött en bit upp på rören så jag är rätt säker på att det inte är kopplingen som läcker eftersom det då inte skulle krypa så högt upp på röret och det luktar inte etanol alls. Dessutom är det på båda rören och att båda kopplingarna skulle börjat läcka känns ju inte troligt.

Vi kör poolen med 30 grader ännu så VP'n jobbar en hel del.

Så, om vi utesluter läckage, hur mycket kondens kan det bli egentligen?
Runt genomföringen i väggen ser man att lättbetongen är blöt och om jag pressar den svarta isoleringsstrumpan i handen kan det komma någon droppe vatten.

Det kan bli mycket. Jag hade en gång en VP där rören var isolerade med svart skumplaströr. Efter några år var dom komplett genomblöta bara från den lilla luft som kom in i isoleringsskarvarna. Isoleringen bör vara komplett lufttät.

Ok, tack för svar. Tät är den ju inte... Jag kan se mässingen på PRK kopplingen genom den lindade tejpen, och strumpan är "korvig" mot kopplingen och där kan jag känna kopparröret på undersidan...

Krilleman
Armaflex ska absolut vara helt tät. Men det är en konst att få till det bra och det lär man sig inte över en natt.

Limma skarv mer korrekt kontaktlim och om man vill vara über-säker på att det är 100% tätt även i framtiden kör man armaflextape även på limmad skarv.

20150929_151835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska det i alla fall vara isolerat så det heter duga runt rören... Problemet är nu bara hur jag ska se till att få isolering in i väggen...?
Byggskum med något smalt munstycke...?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.