M
Hej!

Har en Uponor Pro golvvärmefördelare, tillverkad i någon form av svart hårdplast med röda ventilvred/och en justerbar bricka med stoppklack och numrering 1-5 vilket anger flödet. Detta är på framledningen.

Håller på och försöker justera in golvvärmen men blir inte helt klok på hur mycket jag vågar öppna dessa ventiler. Då jag avskyr vattensystem (men försöker vänja mig :-)) så tänker jag i min ensamhet att om jag vrider för många varv motsols så kommer jag få loss hela ventilen och hela slingans vatten kommer spruta rakt upp i taket.
Så det jag undrar är - hur många varv vågar jag vrida för att vara säker på att ventilen verkligen är fullt öppen?

Tacksam även för dem som bara kan säga att det är ofarligt att skruva på ventilen! ;-)

* Ventil kan mycket väl vara fel term men det är det röda vredet som sitter för varje slinga som jag syftar till

A
danfoss-nytt-utforande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser i princip alla ventiler för värmesystem ut. Vredet skruvas sedan utanpå mässingsdelen och reglerar piggen som justerar flödet genom ventilen. Du kan med andra ord skruva rätt så bekymmersfritt på vredet på ventilen. Om du vill kan du lossa vredet för att säkerställa att piggen rör sig in och ut som den ska.

M
Tack för pedagogiken!

Om jag ser rätt nu då - så trycks fästet rakt ner och fäster i kuggarna och sedan höjer och sänker den piggen när man vrider på den.
Ventilen verkar också vara fastdragen någorlunda ordentligt, vilket i teorin betyder att man bör känna ett tydligt motstånd om man ens kommer lyckas lossa på ventilen.

Finns det någon nackdel med att öppna ventilen för mycket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.