Har ett problem med vårt golvvärmesystem som har uppstått nu lagom till kylan. Hoppas att ni kanske kan hjälpa mig.

I Augusti 2015 bytte vi från pelletspanna till bergvärme. (Om det kan ha betydelse).

Vi har vattenburen golvvärme i större delen av huset, men också några radiatorer. Vi har en central med fördelning på nedervåningen och en på övervåningen.

För tillfället är det kallt på entreplanets alla golv och framlednings- och returledningen visar 17-18 grader.

På centralen på övervåningen är samma värden över 30 grader, golvet och alla radiatorer är varma.

I källaren är radiatorerna varma.

Jag har avluftat alla systemen. På entreplan har jag plockat bort ställdonen och motionerat stiften. Termostaten för max framledning är ställd på typ 40 grader, så den hindrar inte.

Är det cirkulationspumpen i fördelarcentralen på entreplan som är trasig eller kan det finnas någon "enklare" lösning?

Framledningstemperaturen från vp är också "hög", dvs en ca 35 grader. Tappvärmevatten, i dusch och kranar fungerar utmärkt.

EN tänkbar förklaring är att den cirk. pumpen inte går av någon anledning. Kolla att den överhuvudtaget har el till sig. OM den på något sätt var styrd av pannan tidigare, så kanske den ledningen inte blivit korrekt inkopplad vid installationen av VP.

Nu antar jag att du redan granskat installationen. Men som dubbelkoll: Har du kontrollerat så att det inte finns någon avstägning till den krånglande fördelaren? En kran som stängts vid installation av VP, och någon glömt att öppna den igen? Sådana kranar kan sitta på rätt ologiska platser, så försök följa rören från VP till fördelare.

Men det kan också vara luft i slingorna. Har du fått in mycket luft så räcker det inte med vanlig luftning, slingorna behöver spolas ur. Man kopplar in kranvatten och driver det igenom slingorna en efter en, spolar i 15 - 20 minuter.

Man kanske skulel kunna prova att strypa alla andra slingor och radiatorer, och se om det då blir flöde i de krånglande slingorna.

Tack för svar! Tror jag kan utesluta avstängning till den krånglande fördelaren eftersom den här centralen sitter på samma "stam" som den fungerande och installatören pillade aldrig i det skåpet.

Ska prova att strypa de andra slingorna när jag kommer hem från jobbet.

Vad gäller vattenspolning antar jag att man behöver skaffa särskild utrustning för det?

I VP-inställningarna finns det bara ett cirkulationssystem angivet, men det kan jag tänka mig är rätt trots allt?

Hur utesluter jag att det är cirkulationspumpen som är felet? Testa eluttaget som den är kopplad till?

D
Testa eluttaget är första steget.

Vad är det för cirkulationspump i fördelaren? Har du någon bild?

Tack.

Testar eluttaget och lägger upp bilder när jag kommer hem från jobbet vid 17-18 eller på lunchen vid 12-13 tiden.

Sjukt kassa mobilbilder, men kanske går att se ändå.

Bild 1. Centralen uppe, där det fungerar som det ska.

unnamed2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2. Centralen nere

unnamed4.jpg
Skapa konto

Bild 3. Detaljbild central nere

unnamed3.jpg
Skapa konto

• unnamed1.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
D
Testade eluttaget? Har du monterat av termostaten nedtill till höger och motionerat stiftet under den? Om allt det fungerar som det skall så skruvar du ur den blanka skruven mitt i pumpen och tar en skruvmejsel och ser om axlen går runt eller om du kan hjälp igång den. Det kommer att komma en del vatten ur pumpen när du gör det så var beredd med trasor m.m.

Tack för svar.

Ja, eluttaget fungerade. Hör också ett svagt surr från pumpen när den är ikopplad. När jag öppnar avluftningsventilerna så sipprar det ut vatten. De vågräta rören och slangarna är kalla, medan de lodräta undre kopparrören och de som leder vidare uppåt (höger, bild 2) är varma. Det varma vattnet kommer alltså inte in i den här fördelningsgrenen.

Har inte monterat bort termostaten och motionerat det stiftet, så det ska jag prova. Har bara provat stiften under ställdonen.

Redigerat:
D
Att pumpen surrar är inget säkert tecken på att snurrar... ;)

Men vad är det som syns på kopplingarna för matande slang till fördelaren. Där sitter något som ser ut som ventilvred, som i så fall är stängt (vredet sitter på tvären). Men jag har aldrig sett en sådan kran, så troligen ser jag fel.

En variant till, om jag fattar rätt så har du montionerat ställdonens ventiler. Gör samma sak med termostaten. Det sitter ett stift under termostatkroppen där också. Kan vara det som hängt sig.

DIY_freak skrev:
Att pumpen surrar är inget säkert tecken på att snurrar... ;)
Hehe, nej det förstår jag. Men borde betyda att den får ström. Ska eventuellt kika på den ikväll.

hempularen skrev:
Men vad är det som syns på kopplingarna för matande slang till fördelaren. Där sitter något som ser ut som ventilvred, som i så fall är stängt (vredet sitter på tvären). Men jag har aldrig sett en sådan kran, så troligen ser jag fel.
Ska inte vara något ventilvred där, så det är nog bara som det ser ut.

hempularen skrev:
En variant till, om jag fattar rätt så har du montionerat ställdonens ventiler. Gör samma sak med termostaten. Det sitter ett stift under termostatkroppen där också. Kan vara det som hängt sig.
Tack för tipset, är det första jag ska testa när jag kommer hem.

Plockade bort termostaten. Stiftet är intryckt så det sticker knappt ut. Hur får jag tag i det för att öppna/motionera termostaten? Kan jag ta bort muttern som sitter eller börjar det pissa vatten då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.