Hej!

Ni som installerar golvvärme i efterhand, går det alltid bra att isolera tillräckligt under golvvärmeslingorna? Vilket System väljer ni? Väljer ni ett System med låg bygghöjd?

Det varierar nog mer med förutsättningarna.
Det går alltid att göra rätt, men till en kostnad. Och sen kan man göra avsteg som underlättar eller förenklar beroende på förutsättningen.

GV i ett helt enplats hus med torpargrund innebär ju att man byter alla golv och som regel gör rätt.
GV i en källare är svårare om man inte vill gräva upp alla golv och isolera tex.

Jag har lagt på 7-8 cm EPS-betong på ett oisolerat golv och flutit in golvvärme på och accepterar att det blir vissa värmeförluster jämfört med att köra radiator. I mitt fall handlade det om ett ganska litet utrymme (ca 20 kvm). Komforten kan vara värd några hundralappar om året i ökade värmekostnader.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
6-7 cm EPS är väl ungefär detta vad som minst krävs enl. standarden.

Enlgt EN 1264-4 krävs det en värmemotstånd på minst 1,25 m²*K/W under golvvärmeslangen om man har en Konstruktion motsvarande platta på mark. Om man nu tar en vanligt cellplastisoleringen som har ett Lambda kring 0,04 W/mK måste isoleringen minst vara ca. 5 cm tjock för att man når dessa 1,25 m²K/W.

Kör man en konstruktion motsvarande platta på mark som vi diskuterade i en annan tråd måste man dessutom ta hänsyn till fuktsäkerheten också.

Då kan det krävas en del utrymme om man vill installera golvvärme i efterhand.

I källare så är isolerbehovet mindre. Det är betydligt varmare på utsidan av betongplattan jmf en vanlig platta på mark. Jag la LKs 16 mm eps-system m 12 mm slang på ca 25 m2. Värmen på året om, märker ingen skillnad på förbrukning.

largab skrev:
I källare så är isolerbehovet mindre. Det är betydligt varmare på utsidan av betongplattan jmf en vanlig platta på mark. Jag la LKs 16 mm eps-system m 12 mm slang på ca 25 m2. Värmen på året om, märker ingen skillnad på förbrukning.
Enl. EN 1264-4 gäller värmemotståndet under golvvärmerören minst vara 1,25 m²*K/W även mot källare respektive ouppvärmda rum. Men i byggreglerna finns det ju ändå krav på vilka U-värden att man ska uppnå på vissa byggnadsdelar.

Det som är interessant är att EN 1264-4 även ställer krav på ett visst värmemotstånd mot uppvärmda rum. Dessa krav bör man dock mycket enkelt uppnå redan med stegsljudisoleringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.