2 935 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Vattenmantlad kamin, FTX och solel?
Efter att ha följt Mainstreams forumtråd omtegelbygget med ovanlig uppvärming och nu senast Byggahus artikel om samma hus har jag blivit lite nyfiken och inspirerad. Här kommer ett lagom förvirrat inlägg med förfrågan om lite stöd i mina tankebanor.
Jag skulle själv varit på gång att bygga hus om inte byte av grundkonstruktion från plint till platta med golvvärme försenat byggnationen. Just nu har jag bara en tomt och snart ritningar på den nya grunden. Jag har alltså fortfarande möjlighet att påverka mitt uppvärmingssystem.
Jag ska bygga ett ganska litet hus, BOA 83.5kvm med framtida utbyggnad om 50kvm. Jag har gjort resan från att först planera för en FrånluftVP, till att sedan komma till insikt att FTX är bättre komfortmässigt och kombination med Luft/VattenVP. När man kliver upp ifrån de billigare pumparna så springer kostnaden iväg.
Samtidigt har jag hela tiden planerat för att bygga med en värmelagrande kakelugnslikande kamin Brunner BSO 02 Tunnel, just för att få en högre värmekomfort och slippa bastukänslan.
Kombinationen LVVP och kamin blir en ganska dyr historia, dessutom låter LVVP och är FUL!
Om jag plockar bort LVVP ur ekvationen och istället installerar vattenmantling på kaminen så kan den hjälpa till med spetslasterna under vintern. Dock tillkommer krav på bra ackumulatortank. Kaminen med vattenmantling kan leverera 9kW varav 30% till vatten. Av resten går 20% ut genom ruta och 50% ut i värmelagrande material samt rum.
Fråga 1 är såklart om det blir bastu av 6kW?
Ett senare skede kan vara att investera i solceller/solpaneler. Att installera solceller på taket går inte pga det faktum att taket lutar åt fel håll, samt att detaljplanen inte tillåter den taklutningen.
Efter kontakt med bygglovshandläggare så kan de göra undantag (pga den goda sakens skull) för montering av solceller/fångare på tex carport/garage med en högre taklutning. Installerar jag solfångare på carport blir det långt till ackumulatortank vilket innebär nån sorts kulvert, och nån sorts effektförlust. Solceller gör systemet enklare, men om jag ändå installerar en vattenmantlad kamin kommer jag ändå behöva en ackumulatortank.
Jag har räknat ut mitt medel-U-värde på klimatskalet och har kommit fram till att det är 0.205.
Enligt energiberäkning.se behöver jag köpa 6791kWh värmeenergi per år vid eluppvärmning.
Samma uträkning med LVVP mellanstor 35 ger 1931kWh.
Samma uträkning med eluppvärmning och 3000kWh solceller ger 3791kWh.
Fråga 2 är, hur räknar jag på hur mycket el-spetslast jag kommer behöva om jag nyttjar kaminen när det blir kallt. Är det värt det?
Jag skulle själv varit på gång att bygga hus om inte byte av grundkonstruktion från plint till platta med golvvärme försenat byggnationen. Just nu har jag bara en tomt och snart ritningar på den nya grunden. Jag har alltså fortfarande möjlighet att påverka mitt uppvärmingssystem.
Jag ska bygga ett ganska litet hus, BOA 83.5kvm med framtida utbyggnad om 50kvm. Jag har gjort resan från att först planera för en FrånluftVP, till att sedan komma till insikt att FTX är bättre komfortmässigt och kombination med Luft/VattenVP. När man kliver upp ifrån de billigare pumparna så springer kostnaden iväg.
Samtidigt har jag hela tiden planerat för att bygga med en värmelagrande kakelugnslikande kamin Brunner BSO 02 Tunnel, just för att få en högre värmekomfort och slippa bastukänslan.
Kombinationen LVVP och kamin blir en ganska dyr historia, dessutom låter LVVP och är FUL!
Om jag plockar bort LVVP ur ekvationen och istället installerar vattenmantling på kaminen så kan den hjälpa till med spetslasterna under vintern. Dock tillkommer krav på bra ackumulatortank. Kaminen med vattenmantling kan leverera 9kW varav 30% till vatten. Av resten går 20% ut genom ruta och 50% ut i värmelagrande material samt rum.
Fråga 1 är såklart om det blir bastu av 6kW?
Ett senare skede kan vara att investera i solceller/solpaneler. Att installera solceller på taket går inte pga det faktum att taket lutar åt fel håll, samt att detaljplanen inte tillåter den taklutningen.
Efter kontakt med bygglovshandläggare så kan de göra undantag (pga den goda sakens skull) för montering av solceller/fångare på tex carport/garage med en högre taklutning. Installerar jag solfångare på carport blir det långt till ackumulatortank vilket innebär nån sorts kulvert, och nån sorts effektförlust. Solceller gör systemet enklare, men om jag ändå installerar en vattenmantlad kamin kommer jag ändå behöva en ackumulatortank.
Jag har räknat ut mitt medel-U-värde på klimatskalet och har kommit fram till att det är 0.205.
Enligt energiberäkning.se behöver jag köpa 6791kWh värmeenergi per år vid eluppvärmning.
Samma uträkning med LVVP mellanstor 35 ger 1931kWh.
Samma uträkning med eluppvärmning och 3000kWh solceller ger 3791kWh.
Fråga 2 är, hur räknar jag på hur mycket el-spetslast jag kommer behöva om jag nyttjar kaminen när det blir kallt. Är det värt det?
Du har ett ganska litet hus. På något sätt tycker jag det känns overkill med så många olika lösningar då. Varje installation tar ju upp en del plats rent installations-mässigt också.
Vill du elda regelbundet för uppvärmning? Eller mer som en mys-grej?
På fråga 2 svarar jag "vet inte". Men nog tusan ska en kamin kunna värma ditt hus när det är kallt utan el-tillskott.
Andra alternativ att fundera på är jordvärme eller en luft/luft.
Vill du elda regelbundet för uppvärmning? Eller mer som en mys-grej?
På fråga 2 svarar jag "vet inte". Men nog tusan ska en kamin kunna värma ditt hus när det är kallt utan el-tillskott.
Andra alternativ att fundera på är jordvärme eller en luft/luft.
Ja, just nu är huset litet. Det planeras för att bli lite större. Jag gillar att kunna elda till uppvärmningen och vill gärna ha en bra eldstad samtidigt som jag vill ha vettig värme till golvet. Jag vill inte heller behöva byta system om jag bygger ut med 50kvm.
Jag kände det var overkill med både LVVP och kakelugnseldstad. Om jag skippar LVVP och vattenmantlar eldstaden så sparar jag 90.000kr på LVVP, men måste punga ut med 4-45kkr för ackumulatortank, samt mellanskillnad på vattenmantlingsmodulen och värmestenen. Fördelen med att då ha ackumulatortank är att om jag vill kan jag koppla in solfångare.
Vad fick du betala för din ackumulatortanksinstallation och solfångare?
Jordvärme är inte aktuellt då jag inte har tillräckligt med bra jord, samt att det är för dyrt. Luft/luft är ett alternativ, men det producerar ju inte vatten, och dessutom låter det...
Jag kände det var overkill med både LVVP och kakelugnseldstad. Om jag skippar LVVP och vattenmantlar eldstaden så sparar jag 90.000kr på LVVP, men måste punga ut med 4-45kkr för ackumulatortank, samt mellanskillnad på vattenmantlingsmodulen och värmestenen. Fördelen med att då ha ackumulatortank är att om jag vill kan jag koppla in solfångare.
Vad fick du betala för din ackumulatortanksinstallation och solfångare?
Jordvärme är inte aktuellt då jag inte har tillräckligt med bra jord, samt att det är för dyrt. Luft/luft är ett alternativ, men det producerar ju inte vatten, och dessutom låter det...
Kombinationen med solfångare på sommarhalvåret och eldning på vintern är ju en utmärkt kombination. Samtidigt behövs det ju inte sååå mycket varmvatten på sommaren. Men en kakelugns-eldstad med vattenmantlig OCH värmesten OCH ackumulator-tank? Är det inte en komponent för mycket?
Du kan lösa uppvärmningen med solfångare och en ackumulator-tank med elpatron. Bonus om du sen kan koppla på en källa till till tanken.
Solfångarna köpte jag från http://www.handskholmen.se. De har också lite olika tankar. Ackumulator-tanken via min VVS-entreprenör. Installation på löpande räkning.
En liten pelletskamin kanske?
Du kan lösa uppvärmningen med solfångare och en ackumulator-tank med elpatron. Bonus om du sen kan koppla på en källa till till tanken.
Solfångarna köpte jag från http://www.handskholmen.se. De har också lite olika tankar. Ackumulator-tanken via min VVS-entreprenör. Installation på löpande räkning.
En liten pelletskamin kanske?
Haha, nej nej, nu missförstår du mig.
Eldstaden i nuläget är en Brunner BSO 02 Tunnel med värmelagrande sten inuti, dvs en modern kakelugn med genomsyn. Det går att byta ut den värmelagrande stenen mot en vattenmantlingsmodul. Den i kombination med ett FTX-system skulle vara lösningen då. Dock måste jag ju ha en ackumulatortank att docka till vattenmantlingsmodulen.
Eldstaden i nuläget är en Brunner BSO 02 Tunnel med värmelagrande sten inuti, dvs en modern kakelugn med genomsyn. Det går att byta ut den värmelagrande stenen mot en vattenmantlingsmodul. Den i kombination med ett FTX-system skulle vara lösningen då. Dock måste jag ju ha en ackumulatortank att docka till vattenmantlingsmodulen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Jag har inga direkta siffror att tillföra förutom som andra sagt att med solfångar så har du varmvatten "gratis" under halva året. Med alla andra lösningar så måste du betala för den på något sätt. Min svärfar som pga vedeldning ändå hade ackumulatortankarna satte upp några kvadratmeter solfångare och slipper eldning halva året.kuntri skrev:Haha, nej nej, nu missförstår du mig.
Eldstaden i nuläget är en Brunner BSO 02 Tunnel med värmelagrande sten inuti, dvs en modern kakelugn med genomsyn. Det går att byta ut den värmelagrande stenen mot en vattenmantlingsmodul. Den i kombination med ett FTX-system skulle vara lösningen då. Dock måste jag ju ha en ackumulatortank att docka till vattenmantlingsmodulen.
Så om jag skulle bygga nytt så skulle jag också satsa på en ackumulator tank. Med en tank så har man en oerhört mycket större flexibilitet oavsett vad framtiden har i sitt sköte. Jag kommer ihåg en forskningsrapport för något år sedan som sade ungefär samma sak, oavsett vad man vill ha för system så skämmer sig en 500L tank inte. (Med vedeldning så behöver man typiskt större tankvolymer).
Så om man redan bestämt sig för tank, så blir det lättare att bestämma sig för vad man skall koppla in i den. Solfångare är ju enkelt. Någon form av kamin är ju inte heller fel, och som någon sade ovan, med några elpatroner som stöd/huvuduppvärmningskälla när man exv. reser bort och inte kan elda så är man ju ganska bra täckt.
Dock, med 6kW dumpat i det rummet där kaminen står, så blir det rejält varmt. Idealet hade varit att ha det omvända förhållandet med värme till tanken kontra till rummet. Nu fixar ett FTX-system en del av det, men jag är inte rätt person att ha åsikter om hur bra ett FTX-system kan omfördela den värmen till där den gör nytta. När det kommer till kritan så är det nog så att om man skall satsa på ved som huvuduppvärmningskälla så är det panna från Hargassner eller dylikt man skall ha, inte vattenmantlad kamin. Kamin den är för spetsning.
6 kW till rummet och 3 kW till vattnet låter dåligt för mig. 6 kW är sannolikt mer än effektbehovet för hela huset under de flesta omständigheter. Med fördelningen dubbelt så mycket värme till luften som till vattnet så kommer värmen från tanken att räcka hälften så länge som du eldat. Nu är ett sådant system kanske på många sätt bättre än en ordinär kakelugn i alla fall. Betraktat som vattenburet vedeldat system med acktank lär det dock ha många begränsningar.
Ja, om det blir denna eller liknande lösning så blir det en tank ca 500L. Dock vill jag som många andra här kunna njuta av elden samtidigt som den värmer upp huset. Dessutom har jag krav på tunnel/genomsyn och storlekskrav. Jag är också lite orolig över att 6kW dumpas. Dock tror jag inte all den effekten dumpas rätt i rummet. Det kommer vara ca 5kvm med värmebetongelement runt hela insatsen så en del kommer buffras där. När kaminen används som kakelugn (med MAS-värmesten istf vattenmantling) vilket jag planerat för först så levererar den ca 2.5kW/h om den matas med 2.5kg ved var fjärde timma. Matas den med 2.5kg ved var tredje timma så levererar den ca 3.3kW/h.lars_stefan_axelsson skrev:Så om man redan bestämt sig för tank, så blir det lättare att bestämma sig för vad man skall koppla in i den. Solfångare är ju enkelt. Någon form av kamin är ju inte heller fel, och som någon sade ovan, med några elpatroner som stöd/huvuduppvärmningskälla när man exv. reser bort och inte kan elda så är man ju ganska bra täckt.
Dock, med 6kW dumpat i det rummet där kaminen står, så blir det rejält varmt. Idealet hade varit att ha det omvända förhållandet med värme till tanken kontra till rummet. Nu fixar ett FTX-system en del av det, men jag är inte rätt person att ha åsikter om hur bra ett FTX-system kan omfördela den värmen till där den gör nytta. När det kommer till kritan så är det nog så att om man skall satsa på ved som huvuduppvärmningskälla så är det panna från Hargassner eller dylikt man skall ha, inte vattenmantlad kamin. Kamin den är för spetsning.
6kW verkar vara för mycket ut till rummet. Ska se om det går att minska på något sätt. Alternativet är att välja en annan tunnelmodell. Det finns en som levererar 12kW men där 70% går till vatten. Den är dock större och lite dyrare.
Klicka här för att svara
