Värme allmänt
droopy: [citat] [citat] Jag bumpar tråden då dessa reflektorer tycks vara på modet igen. Om nu värmen till viss del går tillbaka in mot radiatorn och termostaten lär termostaten känna av att det är varmare och stänga flödet en aning. Mindre flöde = lägre förbrukning då returen blir varmare i stort. Frågan är om man "lurar" termostaten och hela rummet blir något kallare? En värmekamera
Kenta senior: [citat] Hittade en rörböj på varuhuset . Passar den är ju problemet löst .😃
lobbs: Helt novis gällande värmepumpar. Upptäckte att vi inte hade varmvatten och kollade pumpen. LP-larm... vad innebär det? Sökt på nätet o hittat att det kan vara mängder med saker. Filter, pump etc etc. Vad har ni för tankar och lösningar gällande detta? Givetvis att kontakta röris men nu var det fredag kväll. Tänk in att jag är helt novis och vill ha igång den alt kunna köra på
Mikaelsson: Hej, hittade detta inlägg som är intressant för oss som är på gång att installera. Hur gick det för dig med den här installationen? Funkar den bra? Och har du bild på hur du slutligen gjorde? 🙂
Marcus_95: Ifall någon har samma problem så löste jag det genom att köpa flera olika adaptrar och olika längder på spindlarna och provad mig fram helt enkelt. Det som funkade var en eurotronicadapter 700107 med den kortaste spindeln från en Blumkraftadapter. Värt att nämna är att ingen återförsäljare av vvs delar har rekommenderat rätt prylar. Varken Purmo eller schneider själva kunde hjälpa
Demmpa: Jag har satt vanliga minikulventiler på några av våra värmerör i radiatorkretsen, Bara att välja rätt dimension, https://www.vatette.se/produkter/kulventiler/kulventil/product/fg071030005/kulventil-rak-forkromad-dy10-forminskning-x-dy10-forminskning Är det järnrör så kan man antingen gänga på ventilen eller köra med klämring för järnrör,
jonaserik: [citat] Då ska du köpa ett s.k barnstugeelement, samma som dom sätter i förskolorna, kolla i ett sådant. Här finns info om sådana. Finns andra fabrikat med, men något dyrare än standardtyper. https://www.purmo.com/sv-se/the-indoors/elvarme/lagre-yttemperatur-pa-elradiatorer-i-forskolor
datja: [citat] Om ni har eluppvärmning blir det till slut lönsamt med en kassett, beroende på varifrån veden kommer.
Josth: Det ser ut som MMA ettrörskoppel. Ventilen med röd plugg används för att ställa om kopplet till tvårörskoppel om skruven skuvas in helt. Då ska den ha en blå plastplugg. Det stänger alltså inte av returen. För att ta bort radiatorn måste man då tömma värmesystemet på vatten eller tillfälligt frysa rören och sätta dit en bypass på rören.
mytsk: Har en befintlig radiator som jag behöver flytta 1,5meter då en altandörr ska monteras. Raditor sitter på någon form av by-pass kloppling som möjliggöra att radiator kan tar in varmt vatten samtidigt som övriga radiatorirer i kretsen får vatten direkt från kretsen (samt utvatten från radiator). Det sitter en övergång/adapter mellan stålrör och by-pass kopplingen som är gängad på
jojjew: [citat] Ok! Tack för hjälpen. Får ta och köpa sådan tejp och försöka få det tätt.
Mumricken: [citat] Tack för bra tips, alla rörkopplingar och ventiler är torra på utsidan. Känns som det är insidan av BVP:en som måste ses över. Nibe F1245
funkisklasse: [citat] Intressant! Tack
insu: Så här ser min fördelare ut och det är den lilla reglerventilen jag behöver. Gänga 20 mm. Tänkte att någon kan ha liggande som kan sälja den
largab: Snabbfix just nu: Stäng av cirkulationspumpen.
hempularen: [citat] Dety man ser av klabeln ser inte konstigt ut. Det skall väldigt mycket till för att en sådan kabel skall "dö av ålder". Men den kan givetvis skadas av mekanisk påverkan, ex. en spade.
Unikt namn: Kanske bätre att satsa på en traditionell AC som kan väggmonteras om rummet är så litet som du säger?
lemurenswe: [citat] https://thangs.com/mythangs/file/1363803
Eryl: Hej Är det någon som kopplat in Purmo Compact Ventil Flex (CVF). Ska skarva dom gamla stålrören i golvet och fortsätta med prisol så dom kommer ut genom väggen istället för golvet då det är ett badrum, spelar det någon roll om jag använder 12mm eller 15mm prisolrör? Vad behöver jag mera efter jag dragit ut rören genom väggen för att kunna ansluta radiatorn? Ska vara kakel där
Träkåk: I ett gammalt timrat torp sitter idag en luftvärmepump på varje plan, som på nedre plan inte riktigt orkar med vintertid, specad att ge 3,2kw vid +7°. Finns även braskamin i stora rummet nere, samt vedspis i köket intill, som krävs att de nyttjas också för att uppnå komfortabel temp under de kallaste perioderna. (enbart en liten hall intill köket) ca 50m² per plan. Torpet ska byggas
Vector: Ja.. rör går alltid att förlänga. Sen kan man ju dra synligt också om det är mer behändligt
fredrikhult: [citat] Tack för heads up. Jag provar så får vi se, jag köpte en balkongdörr för betydligt mer för 2 månader sedan och det gick bra iaf. Fungerar bytet smidigt till denna termostat så byter jag övriga med. Tack för er hjälp.
Josth: Hur gammal är den? Kan mycket väl vara fel på kompressorn efter ett antal år. Max driftström är angivet till 9,1 A så stickkontakt med egen 10 A säkring ska bra utan problem.
BrownOrion: Beakta att det är platta på mark med 5 cm cellplast isolering under plattan.
useless: [citat] Eftersom du har en beredare med slinga så händer ingenting om trycket försvinner. Vakuumventilen är till för att skydda det kommunala ledningsnätet från "smutsigt" varmvatten .
Josth: [citat] Har du bild på det gamla termostathuset? Fabrikat? Här finns en M30-adapter som kanske passar: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/element-radiatorer/tillbehor-element/divello-m30-dxaxm30-adapter-till-termostat-m30-dxaxm30-3126953
Niklas49: [citat] Hej, Jag är intresserade, beroende på pris och tillgänglighet. Kan man få se bild?
Torgny B: OKI Problemet löst, lossade locket rensade en massa skräp/skrot, lossade handtaget och körde försiktigt fram o tillbaka med största skiftnyckeln... LOSS ! Tack !