R Riverdancer skrev:
Jag har ett märkligt problem med mitt ACJ. Har fått stykortet utbytt, och först funkar allt som det ska. Efter några minuters drift slocknar kortet och värmeslingona stängs av. Läge 3 funkar som det ska, men blir lite för varmt i huset...
Jag testade att stänga av aggregatet någon timme, och när jag startade det igen på läge 1 funkade det igen, bara för att slockna igen. Grön LED blinkar fort (flera gånger/sek). Nån vänlig själ som har nån idé?
Jag har lite koll på el, så skulle kunna mäta och felsöka, men förstår inte riktigt hur systemet är uppbyggt så blir mest en gissnin
R Riverdancer skrev:
Har felsökt lite till... Om jag slår av aggregatet (vrider till 0) och låter det vara av en stund verkar det funka som det ska ett tag. Grön led blinkar, röd triac-led lyser och röd fan-led slår till och ifrån då och då. Jag tolkar detta som korrekt beteende, och det blir varmt.
Jag kan även styra med tempvredet, och ser att röda leds slår av eller på om jag skruvar ned respektive upp.
Efter 5-10 min slocknar allt och Det blir kallt. Känns som någon komponent gett upp, men vilken? Fick offert på att byta ut aggregatet till en kostnad av 65000:- efter ROT (inklusive rengöring av rör och injustering), men sura slantar om det går att fixa enklare.
R Riverdancer skrev:
Har felsökt lite till... Om jag slår av aggregatet (vrider till 0) och låter det vara av en stund verkar det funka som det ska ett tag. Grön led blinkar, röd triac-led lyser och röd fan-led slår till och ifrån då och då. Jag tolkar detta som korrekt beteende, och det blir varmt.
Jag kan även styra med tempvredet, och ser att röda leds slår av eller på om jag skruvar ned respektive upp.
Efter 5-10 min slocknar allt och Det blir kallt. Känns som någon komponent gett upp, men vilken? Fick offert på att byta ut aggregatet till en kostnad av 65000:- efter ROT (inklusive rengöring av rör och injustering), men sura slantar om det går att fixa enklare.
@ptrrkssn verkar vara kunnig, någon idé om vad som krånglar? Eller någon annan med kloka tankar?
Du har alltså köpt ett nytt eller bättre begagnat styrkort?!
Hade kortet som tidigare satt där samma felsymptom?

De bilder jag har sett av kortet (med en svart front) ser enkelt ut. Du ska kunna mäta 12 eller 24 V över filterkondensatorn och sedan en reglerad spänning från regulatorkretsen. Kanske börja med detta när felet uppstår?

H
Nu hoppas jag ni kloka som verkar förstå er på hur det här fungerar kan hjälpa, det börjar gå mot 10 grader och mindre på kvällar och nätter hemma och efter att märkt att vi hade bara 19 grader inne, brukar ha 21-22 så skruva jag på termostaten/tempgivaren eller potentiometern vad vi nu kallar den och märkte att inget hände först för ens jag drog den till max. Det som hände var att fläkten varva upp och det kom värme och sen slog den av efter nån minut och sen hände inget mer alls. Så jag tog av plåtskyddet och började titta vad som händer när jag vrider. Ibland slogs en röd lampa på, ibland två och sen alla tre dioder högst upp på kretskortet. Jag skrev i den här tråden för några år sen att jag tyckte att temperaturen försköts för varje år, för jag ställer ned termostaten på sommaren (vet inte varför men fått för mig att om tempen sjunker på kvällen vill jag inte att den drar på värme på sommaren)

Så jag skruvade lös skruven som vredet sitter med och vred lite, men blev inget klokare. Skruva fast vredet igen och sen började den slå på alla lampor på 3/4 delar av termostaten och står och går i 1 minut, sen slår av. Slår igång och sen slår av. Låter som fan när den slår av och det var som ett visse/kvitter-ljud från bakom alla kontakter och komponenter.

Men i och med den gick upp i varv och värmde och sen slog av med nån minuts intervall testade jag backa termostaten lite. Då tyckte jag den gick lite mjukare och kanske 1.5 minut istället innan den slog från. Från att helt sluta och bara ha den gröna lampan blinka. Då testade jag skruva upp termostaten igen, då slår en eller två röda till för att slockna igen, och sen vrida mer så lyser det och sen slår den till med alla dioder och varvar upp och värmer för att slå från efter en minut igen och sen har den inte alls värmt, utan fläkten går sakta och ingen värme.

Så vad kan vara knas? Kan vilken elektrikter som helst förstå sig på det här gamla? Verkar även som tidigare ägare någon gång bytt kretskort då det står Fläktwoods på det.
Elskåp med kretskort, kopplingsplintar och termostater, flera kablar anslutna, lysdioder är tända på kretskortet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskort med flera lysande röda lysdioder, kopplingar och kablar, märkt med "Fläktwoods".
Skapa konto

Termostat och potentiometer för luftvärmare med inställningsknappar, märkt med numren 0 till 3, och temperatursymbol på en svart panel.
Skapa konto

Termostat för luftvärmesystem med varvtalskontroll och temperaturratt, omgiven av synliga elektriska komponenter och kablar.
Skapa konto

Kretskort och ledningar i en fläktkonfiguration, inklusive potentiometrar och anslutningar, med märkning "Fläktwoods" och kablar organiserade i en metalllåda.
Skapa konto

Svårt att säga vad som går fel. Det tycks finnas tendenser till att systemet och kretskortet reglerar värmen. Kortet är sannolikt utbytt och bör vara helt, med friska komponenter. Reläet på kortet tycks fungera och slår till/från.

Hur känns temperaturvredet? Är potentiometer slapp och lättrörlig? Kanske är potentiometern uttjänt och det blir glapp/dålig kontakt mellan vred och kolbana?
Det är då en enkel sak att byta ut den.

De tre blinkande dioderna indikerar när signal ges till triac:arna (de tre runda komponenterna högst upp till vänster) och ström kopplas in till värmeslingorna.

Tror inte en elektriker vill ge sig på detta system. Sök efter någon kompetent vent.firma som jobbar med dessa äldre system.

H
E etompau skrev:
Svårt att säga vad som går fel. Det tycks finnas tendenser till att systemet och kretskortet reglerar värmen. Kortet är sannolikt utbytt och bör vara helt, med friska komponenter. Reläet på kortet tycks fungera och slår till/från.

Hur känns temperaturvredet? Är potentiometer slapp och lättrörlig? Kanske är potentiometern uttjänt och det blir glapp/dålig kontakt mellan vred och kolbana?
Det är då en enkel sak att byta ut den.

De tre blinkande dioderna indikerar när signal ges till triac:arna (de tre runda komponenterna högst upp till vänster) och ström kopplas in till värmeslingorna.

Tror inte en elektriker vill ge sig på detta system. Sök efter någon kompetent vent.firma som jobbar med dessa äldre system.
Ja temperaturvredet känns slapp skulle jag säga, och i och med den började jobba helt plötsligt på 3/4 av max istället för bara max så kanske tyder på att det är den.

H Hazze23 skrev:
Ja temperaturvredet känns slapp skulle jag säga, och i och med den började jobba helt plötsligt på 3/4 av max istället för bara max så kanske tyder på att det är den.
OK, kanske ska du testa med att byta den, kostar inte många kronor. Bryt spänningen, lossgör plåten och se vilken typ av pot som sitter där.

H Hazze23 skrev:
Nej den ska lysa fast 3kw triacs utan blink vid max / nästan max vred för att forcera värme snabbt vad jag lärt mig om dessa.
Poten till höger ändrar börvärdet på det yttre vredet och gör så styrkortet styr elementen och inte den bruna termostaten- antagligen för att slippa klickandet från kontaktorn.
Högre värde - den kör element längre och vice versa..

Rätta mig om jag har fel! 😊

H
E etompau skrev:
OK, kanske ska du testa med att byta den, kostar inte många kronor. Bryt spänningen, lossgör plåten och se vilken typ av pot som sitter där.
Strömvredet (med 1, 2 och 3) drar man bara loss och sen skruvar bort plåten?

H Hazze23 skrev:
Strömvredet (med 1, 2 och 3) drar man bara loss och sen skruvar bort plåten?
Det låter korrekt.

• Gilla
Hazze23
  • Laddar…
H
R Rooooooooooobin skrev:
Nej den ska lysa fast 3kw triacs utan blink vid max / nästan max vred för att forcera värme snabbt vad jag lärt mig om dessa.
Poten till höger ändrar börvärdet på det yttre vredet och gör så styrkortet styr elementen och inte den bruna termostaten- antagligen för att slippa klickandet från kontaktorn.
Högre värde - den kör element längre och vice versa..

Rätta mig om jag har fel! 😊
Förstår jag rätt?

Säg att jag har termostaten kl 18 (rakt ned) inga röda lampor lyser. Jag vrider på den högra poten medsols, så ska en eller två röda tändas och den ska börja värma luften? Vrider jag tillräckligt borde sista steget kopplas in så dom tre översta lyser också?

Eller missförstår jag

H Hazze23 skrev:
Förstår jag rätt?

Säg att jag har termostaten kl 18 (rakt ned) inga röda lampor lyser. Jag vrider på den högra poten medsols, så ska en eller två röda tändas och den ska börja värma luften? Vrider jag tillräckligt borde sista steget kopplas in så dom tre översta lyser också?

Eller missförstår jag
Då har du flyttat värdet, det bör vara så triac3kw reg lampan (längst vänster på ditt kort gissar jag)
Att när du har temp vredet 21-23 så bör den lysa rött med fast sken.

Vill du öka tiden / värmningen innan denna forcerade 3kw så ökar du potten och flyttar vredet när du är nöjd så det stämmer.

För annars kommer termostaten(bruna) styra uppvärmningen och inte styrkortet och då slår kontaktor av / på hela tiden och låter illa.

Dvs du bör bara köra "max" temp vid extrem kyla och då går man förbi styrkortet och värmer 3000 watt direkt och kan behålla temp inne och då styr termostaten den. Med smällande ljud på köpet.

Satsa att det är t.ex 22c kl 18 t.ex då har du justermån både nedåt och uppåt i temp.

• Gilla
Hazze23
  • Laddar…
H
Det var en dålig kondensator på fläkten, den är nu bytt och även lagren var slut i fläkten. Så nu snurrar allt fint igen.

Vilken sorts kondensator bytte du till?

H
R Riverdancer skrev:
Vilken sorts kondensator bytte du till?
Bra fråga, det var en elektriker jag fick tag på som lyckades ringa in problemet och bytte den.

Jag får helt enkelt skruva bort och kolla märkningen!

J jonaslatt skrev:
Hejsan fick trådskaparen någon ordning?
Mina föräldrar har precis samma syndrom 18-19 grader inne och ca 10 minus ute.
De Har haft värmesystemet sen det va nytt 1989.
Och de har aldrig haft problem med värmen.
nu kör de temp mätaren i bott och får ut 18-19grader.

Någon med förslag?
Jag bytte ut potentiometern för värmeinställning, den var kass efter 30 års drift. Tidigare skickade jag även in styrkortet för utbyte av av trasiga eller dåliga komponenter. Efter det blev värmetillförseln stabilare och starkare. Sen finns det lite svagheter med ACJ:ns placering av el-komponenter i den heta miljön i aggregatet som man kan leva med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.