Enligt min förståelse har vi golvvärmefördelare med shuntgrupp. Problemet är att det är kallt (17-18) grader i källarplan och samtliga golv i källarplan är kalla medan vi har det 21-22 i ovanplan. Första året vi bodde här minns jag att det var behagligt i källarplan året runt och att jag kunde gå i shorts. Nu till frågan vad problemet kan vara.
- Har kontrollerat cirkulationspumpen och den är varm och snurrar.
- Termometern visar på 22 grader men kan ibland hoppa till 30 grader
- Samtliga vita rören är kalla.
- Har en vit termostat längre ned mot golvet som alltid har varit på 9(max)

Har en IVT Geo 612

edit1: Lossade ett styrdon i badrum igår innan jag gick och lade mig och blev varm nu på morgonen.

Brukar det vara fel på reglercentralen eller tror vi på att det är styrdonet? Räcker det med att byta styrdonet eller måste man då byta reglercentralen också?
 
  • Bild av golvvärmefördelare med shuntgrupp; visar kopparrör, Wirsbo styrbox, cirkulationspump och anslutna rör mot väggen i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmefördelare med fyra gröna styrdon från Wirsbo och vita rör, omgiven av synliga kablar och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnar du locket på centralen, så är det lysdioder som indikerar drift. När du tog bort ett don och det blev varmt, så är det NO på donen. Fullt öppet vid spänningslöst. Om det är alla som är kalla så är det nog centralen som kan bråka. Prova även med att bryta 230 V i ca 1 timma, då ska det bli varmt. Hur är det med piggen under donen, går dom att trycka ner eller dom nere. En klassiker att dom fastnar i stängt läge under sommaren. Är dom nere ( stängda ) så knacka på stiftet som en hackspett, så lossnar dom. Sen trycka 10 ggr för att få dom att gå lätt.
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Öppnar du locket på centralen, så är det lysdioder som indikerar drift. När du tog bort ett don och det blev varmt, så är det NO på donen. Fullt öppet vid spänningslöst. Om det är alla som är kalla så är det nog centralen som kan bråka. Prova även med att bryta 230 V i ca 1 timma, då ska det bli varmt. Hur är det med piggen under donen, går dom att trycka ner eller dom nere. En klassiker att dom fastnar i stängt läge under sommaren. Är dom nere ( stängda ) så knacka på stiftet som en hackspett, så lossnar dom. Sen trycka 10 ggr för att få dom att gå lätt.
Tack för svar! :)

Så här ser reglercentralen ut hos mig.

Sen morgonen har jag tagit bort de 2 styrdonen längst till vänster för att se hur det blir. Ser inte ut som att det är några lampor som indikerar på att det är NO på donen.

Med att bryta, menar du bara att dra ut stickproppen till reglercentralen?
Piggen under donen går att trycka på, dock inte med fingret utan behöver trycka med skruvdragare tillexempel och då går det bra. Inte fjäderlätt men krävs lite kraft. Samtliga var uppe när jag testade att ta bort donen.
 
  • En reglercentral med flera styrdon och kablar anslutna i en väggmonterad enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dashio skrev:
Tack för svar! :)

Så här ser reglercentralen ut hos mig.

Sen morgonen har jag tagit bort de 2 styrdonen längst till vänster för att se hur det blir. Ser inte ut som att det är några lampor som indikerar på att det är NO på donen.

Med att bryta, menar du bara att dra ut stickproppen till reglercentralen?
Piggen under donen går att trycka på, dock inte med fingret utan behöver trycka med skruvdragare tillexempel och då går det bra. Inte fjäderlätt men krävs lite kraft. Samtliga var uppe när jag testade att ta bort donen.
Jepp det med att bryta 230 är som en Norsk reset 🙂, centarlen kan ha fått hicka. Ser inte ut att finnas dioder. Känn på donen om dom är varma, då kan det vara en form av kortis i centralen som lägger ut spänning. Dom tampar som går ut till donen är med 2-ledare, se var dom är kopplade och då måste du mäta där, ska inte finnas spänning när termostaterna står på noll.
 
J jonaserik skrev:
Öppnar du locket på centralen, så är det lysdioder som indikerar drift. När du tog bort ett don och det blev varmt, så är det NO på donen. Fullt öppet vid spänningslöst. Om det är alla som är kalla så är det nog centralen som kan bråka. Prova även med att bryta 230 V i ca 1 timma, då ska det bli varmt. Hur är det med piggen under donen, går dom att trycka ner eller dom nere. En klassiker att dom fastnar i stängt läge under sommaren. Är dom nere ( stängda ) så knacka på stiftet som en hackspett, så lossnar dom. Sen trycka 10 ggr för att få dom att gå lätt.
Nja, jag vill påstå att styrdonen är stängda när de saknar spänning, dvs NC, och öppnar sig så att styrstiftet som normalt trycker ner ventilen åker upp och ger värme när de får spänning på sig. Skruvar man bort styrdonet så öppnar ventilen.

Det vanligaste felet på Wirsbos golvvärme är att ventilen har fastnat i stängt läge när det inte har fått jobba under sommarhalvåret. Så kontrollera först att ventilen rör sig, dvs man kan trycka ner stiftet som sedan skall lätt fjädra upp igen. Använd gärna någon plan plåtbit eller skaftet på en sked eller likvärdigt för stiftet är litet och kraften som behövs är stor så man får lätt ont i fingret om man ens lyckas trycka ner stiftet. Om detta fungerar så får man sedan kontrollera om styrdonet får spänning från fördelaren när termostaten kallar på värme. Får den spänning så skall den lilla metallbiten i styrdonet (den som trycker på stiftet) åka in i styrdonet, dvs öppna ventilen. Denna rörelse tar en stund omkring 5 minuter för full rörelse. Fungerar alla dessa tre kontroller så skall du få värme på dina golv. Om du fortfarande inte får värme så kan det vara luft i systemet, stopp i systemet (stängd ventil t.ex) eller så pumpar inte pumpen något vatten.
 
R roli skrev:
Nja, jag vill påstå att styrdonen är stängda när de saknar spänning, dvs NC, och öppnar sig så att styrstiftet som normalt trycker ner ventilen åker upp och ger värme när de får spänning på sig. Skruvar man bort styrdonet så öppnar ventilen.

Det vanligaste felet på Wirsbos golvvärme är att ventilen har fastnat i stängt läge när det inte har fått jobba under sommarhalvåret. Så kontrollera först att ventilen rör sig, dvs man kan trycka ner stiftet som sedan skall lätt fjädra upp igen. Använd gärna någon plan plåtbit eller skaftet på en sked eller likvärdigt för stiftet är litet och kraften som behövs är stor så man får lätt ont i fingret om man ens lyckas trycka ner stiftet. Om detta fungerar så får man sedan kontrollera om styrdonet får spänning från fördelaren när termostaten kallar på värme. Får den spänning så skall den lilla metallbiten i styrdonet (den som trycker på stiftet) åka in i styrdonet, dvs öppna ventilen. Denna rörelse tar en stund omkring 5 minuter för full rörelse. Fungerar alla dessa tre kontroller så skall du få värme på dina golv. Om du fortfarande inte får värme så kan det vara luft i systemet, stopp i systemet (stängd ventil t.ex) eller så pumpar inte pumpen något vatten.
Nu har det inte framkommit om det blev värme när don tagits bort, blev det så är det NO och med att försöka få till att på något sätt hålla piggar nere och värme kommer så är det NC. Går att trycka och hålla ner en pigg i några minuter och känna på utgående slang, om värme kommer på en. Kan det vara att trafon 230/24 har sagt upp sig. Den sitter nog under någon av plastkåporna till höger, det brukar även vara en glasrörssäkring före trafon. TS får kolla säkringen, samt om möjligt mäta på 24 V delen om det finns spänning där.
 
Vanligt fel att styrdonen slutar fungera.. Jag har fått byta samtliga en gång under de 20+ år de varit i drift.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vanligt fel att styrdonen slutar fungera.. Jag har fått byta samtliga en gång under de 20+ år de varit i drift.
Då kanske jag har haft "tur" med mitt Wirsbosystem. Efter snart 27 års drift så är det inget styrdon som har gett upp. Däremot har det enda styrdonet som sitter till uterummets golvvärme gett upp och det är ett Thermotec som varit i drift ungefär halva tiden, dvs ca 12-13 år.

Däremot brukar det oftast bara 2-3 ventiler som kärvar inför varje uppvärmnings säsong. Två Wirsbo termostater har också lämnat in under dessa 27 år men där blev ersättningen en termostat av annat fabrikat med digital temperaturvisning till ungefär halva priset för en "dum" vanlig Wirsbotermostat.
 
R roli skrev:
Då kanske jag har haft "tur" med mitt Wirsbosystem. Efter snart 27 års drift så är det inget styrdon som har gett upp. Däremot har det enda styrdonet som sitter till uterummets golvvärme gett upp och det är ett Thermotec som varit i drift ungefär halva tiden, dvs ca 12-13 år.

Däremot brukar det oftast bara 2-3 ventiler som kärvar inför varje uppvärmnings säsong. Två Wirsbo termostater har också lämnat in under dessa 27 år men där blev ersättningen en termostat av annat fabrikat med digital temperaturvisning till ungefär halva priset för en "dum" vanlig Wirsbotermostat.
Jag tycker de var dåligt att de inte höll längre. Om det kan ha något med strömförsörjningen att göra att de slutade röra sig (öppnar inte). Men trafon är enligt rekommendationen. De gröna är utbytta till de blå, som kanske håller bättre. Har precis dragit igång värmen för säsongen men inte kollat om alla slingor fungerar som de ska ännu.

Jag köpte Danfoss bimetalltermostater och de verkar stabila. Hittills.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Jepp det med att bryta 230 är som en Norsk reset 🙂, centarlen kan ha fått hicka. Ser inte ut att finnas dioder. Känn på donen om dom är varma, då kan det vara en form av kortis i centralen som lägger ut spänning. Dom tampar som går ut till donen är med 2-ledare, se var dom är kopplade och då måste du mäta där, ska inte finnas spänning när termostaterna står på noll.
Sorry för det sena svaret!

Jag har testat att starta om centralen utan några resultat. Donen är kallaär jag känner på de. Det som jag har gjort är att skruva isär donen och då vart det varmt. Så det är antingen centralen, donen eller termostaten(som jag har i varje rum)

Menar du att man kan mäta direkt på centralen och kolla om det är fel på termostaten?
 
R roli skrev:
Nja, jag vill påstå att styrdonen är stängda när de saknar spänning, dvs NC, och öppnar sig så att styrstiftet som normalt trycker ner ventilen åker upp och ger värme när de får spänning på sig. Skruvar man bort styrdonet så öppnar ventilen.

Det vanligaste felet på Wirsbos golvvärme är att ventilen har fastnat i stängt läge när det inte har fått jobba under sommarhalvåret. Så kontrollera först att ventilen rör sig, dvs man kan trycka ner stiftet som sedan skall lätt fjädra upp igen. Använd gärna någon plan plåtbit eller skaftet på en sked eller likvärdigt för stiftet är litet och kraften som behövs är stor så man får lätt ont i fingret om man ens lyckas trycka ner stiftet. Om detta fungerar så får man sedan kontrollera om styrdonet får spänning från fördelaren när termostaten kallar på värme. Får den spänning så skall den lilla metallbiten i styrdonet (den som trycker på stiftet) åka in i styrdonet, dvs öppna ventilen. Denna rörelse tar en stund omkring 5 minuter för full rörelse. Fungerar alla dessa tre kontroller så skall du få värme på dina golv. Om du fortfarande inte får värme så kan det vara luft i systemet, stopp i systemet (stängd ventil t.ex) eller så pumpar inte pumpen något vatten.
Precis, jag har skruvat bort donen och kontrollerat stiften och det verkar inte vara några bekymmer med den. Jag har nu kopplat bort donen och låter värmen ligga på max. Så jag misstänker att när jag skruvar på så kanske som du säger att de saknar spänning och håller det nedtryckt?

Bara för att sammanfatta så har jag kontrollerat ventilen och den rör på sig så nästa steg är om styrdonet får spänning. Jag har inte riktigt förstått vilken del som ska åka in i styrdonet för att öppna ventilen. Går det att kontrollera via någon multimeter må tro? Det råkar jag ha hemma.

Enligt mina misstankar är det antingen elcentralen, styrdonet eller termostaten. Men om jag idag får värme när jag inte har styrdonet inkopplat. Kan man då utesluta någon del?
 
J jonaserik skrev:
Nu har det inte framkommit om det blev värme när don tagits bort, blev det så är det NO och med att försöka få till att på något sätt hålla piggar nere och värme kommer så är det NC. Går att trycka och hålla ner en pigg i några minuter och känna på utgående slang, om värme kommer på en. Kan det vara att trafon 230/24 har sagt upp sig. Den sitter nog under någon av plastkåporna till höger, det brukar även vara en glasrörssäkring före trafon. TS får kolla säkringen, samt om möjligt mäta på 24 V delen om det finns spänning där.
Precis, det har framkommit värme när don har tagits bort. Är det inte så att den går på maxvärme när man tar bort styrdonet?

Jag ska undersöka hur man mäter på 24V delen. Tack! :)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vanligt fel att styrdonen slutar fungera.. Jag har fått byta samtliga en gång under de 20+ år de varit i drift.
Går det att kontrollera på något sätt att de har slutat fungera? Är det vanligt att reglercentralen har slutat fungera?
 
R roli skrev:
Då kanske jag har haft "tur" med mitt Wirsbosystem. Efter snart 27 års drift så är det inget styrdon som har gett upp. Däremot har det enda styrdonet som sitter till uterummets golvvärme gett upp och det är ett Thermotec som varit i drift ungefär halva tiden, dvs ca 12-13 år.

Däremot brukar det oftast bara 2-3 ventiler som kärvar inför varje uppvärmnings säsong. Två Wirsbo termostater har också lämnat in under dessa 27 år men där blev ersättningen en termostat av annat fabrikat med digital temperaturvisning till ungefär halva priset för en "dum" vanlig Wirsbotermostat.
Våra styrdon installerades -97 så vi är också där men det var säljarna som installerade det och inte vi :)
Med digital temperaturvisning lät ju intressant! Går den på wifi? Vilket märke vart det?

Fick du även byta centralen för att få till termostaten också?

Hur vet man att en termostat är trasig?
 
Det borde finnas ett kopplingsschema som visar hur det är kopplat. I centralen sitter väl en transformator (gör det i min). Om så är fallet kolla om den har spänning in (230V) och om säkringen är hel (kräver att du bryter matningen till transformatorn så du inte får en stöt). Om dessa är ok. Kontrollera att transformatorn lämnar spänning (har för mig att det är 24V ac). Om detta är ok så är det dags för termostaten. Har de en diod som löser när de kallar på värme? Om de har detta så skall den tändas när de kallar på värme. Tänds den så finns det matning till termostaten. I centralen skall matning till och från termostaten vara kopplat. Läs på elschemat vilka poler som skall spännings mata termostaten och kontrollera att det finns spänning även återledningen från termostaten som skall mata donet vid ventilen sitter i centralen. kontrollera om det finns spänning när termostaten skall kalla på värme. Om alla dessa punker är ok så skall styrdonet få 24Vac och skall bli varmt efter ca 5 minuter och stiftet/klacken i donets botten skall åka in. Blir det inte detta så är det styrdonet som har gett upp.

Blev mycket text som kanske är lite svårt att följa men fråga om något verkar oklart.

När jag bytte Wirsbos termostat mot en digital från annan tillverkare så var det bara att koppla om kablarna vid termostatplatsen. Inget gjort med centralen. Nu är min central inte lika din som ser mer avancerad ut men funktionen borde vara likvärdig. Men försök hitta ett elschema för centralen så blir det mycket enklare att felsöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.