V
Vale Live: [citat] Tack
6 svar · 1,3k läst
K
Kreacon: Hej Bor i ett gammalt hus från 1800. Värms idag med kamin, luftvärmepump och elradiatorer. Skulle gärna göra uppvärmningen mer effektiv. Jord och bergvärme verkar trevligt men jag dessvärre inte budget till det just nu. Funderar på att köpa en beg vedpanna, tankar och radiatorer. Med ett vattenburet system blir det lättare att värma alla rum. På sikt kanske det blir luft-vatten-pump
0 svar · 560 läst
Charlieflower
Charlieflower: [citat] Tack snälla! ☺️
2 svar · 489 läst
·
M
MickeMörkö: Jag brukar rekommendera ett års regeln. Gör inget första året. 90% av det du gör under första året i nytt hus kommer du ändå göra om inom några år.
11 svar · 699 läst
M
MagHam: Ursäktar dammet på golvet mellan extrakylskåpet och förvaringshyllan.. och smutsprickarna på rören 😳 Ledde upp dom i 32mm vita avloppsrör som jag svepte på väggen. Sedan i igenom väggen och därefter öppen pex i taknivå till värmepumpens shuntgrupp2. Nackdelen med detta är väl att plasten inte är hållbar för slag och sparkar om det skulle vara ett mer utsatt läge. Då hade
9 svar · 3,7k läst
·
N
nergal: Jag har märkt att golvvärmen i ett av mina badrum varit låg, klinkern känns kall mot det andra badrummet och groventre där det är samma klinker. Har en Nibe S735 som matar vattenburen golvvärme och styrs med thermotech termostater. Öppnade en lucka till den termostat som styr just badrum och om jag tolkar schemat rätt så är båda badrum bypass. Men som ni kan se på bilden är en temp
0 svar · 616 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Välkommen till forumet. Bild på fjv-centralen skulle underlätta. Med hjälp av stetoskop kan man ofta lokalisera var ljudet kommer ifrån. Har man inget stetoskop så kan man använda en skruvmejsel, spetsen mot misstänkta objektet och handtagsänden i örat, [bild] Har du möjlighet att spela in ljudet? Beroende på vilka delar som ingår i fjv-centralen så kan olika delar vara mer
2 svar · 1,2k läst
·
kisumisu
kisumisu: [citat] Indirekt blir det väl det? I BRF/Hyres betalar man ingen fastighetsavgift. Men indirekt så gör man ju det för den delen tar man väl gemensamt i hyresavin?! Om inte så är det väldigt märkligt att bara en grupp dvs villaägare ska vara med och betala. Finns folk som bor i hyres o skriker o gapar att villaägare skall betala för sin lyx. Men tänker inte på att hyresvärden måste
36 svar · 3,2k läst
·
L
Linsv188: Ok, tacl för era svar. För mig är detta rena grekiskan 🙈 men ännu svårare blir det kanske att hitta nån rörmokare eller liknande som verkligen kan detta 🤔
3 svar · 532 läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Vad var det för effekt på din vedpanna? En vattenmantlad kamin kommer förmodligen inte i närheten av den effekt som krävs för att värma upp 2 kubikmeter vatten, det kanske rent av räcker med 300 liter om kaminen inte ger så mycket? 300 liter kan vara en rejäl varmvattenberedare i värmesystemet, om man gillar att bada till exempel. Det finns ju slantar att spara på att ersätta
11 svar · 1,7k läst
Kattuna99
Kattuna99: Ja precis. Alltså så spelar det ingen roll. Nej detta är i källaren och där ingen vistas i princip. Vi ska bara ta bort dem och ha kvar synliga anslutningar om eller den dag man säljer. Då får man kanske sätta in element igen. Detta görs av rörfirma såklart. Men alltså har jag inga smarta termostatrar. Det blir ändå endel värme av ledningarna i golvet vintertid. Så frystemp blir
3 svar · 551 läst
Demmpa
Demmpa: Typ alla radiatortillverkare har beräkningsmallar för dimensionsberäkning av radiatorer, där man matar in tex längd, höjd, Tilloppstemp, returtemp, rumstemp, värmebehov. Exampel, https://www.purmo.com/sv-se/produkter/rumsapparater/radiatorer/panelradiatorer/horisontella-panelradiatorer/compact-c klicka vidare till "värmeeffekt".
4 svar · 544 läst
·
GK100
GK100: [citat] Du ska inte förvirra dig kring att pumpar du tänker på skulle vara "sugande eller tryckande" det är ingen skillnad på dem bara placeringen. I VVC fallet då som sagt även materialval som passar varmt tappvatten. Om du tex har flera påstick VVC mot ledningen som går till växlaren är det ingen skillnad med pumpen efter sista anslutningen eller invid VVX. Det är ju däremot ofta
5 svar · 904 läst
mexitegel
mexitegel: Så bra :).
4 svar · 626 läst
pacman42
pacman42: Om du placerar elberedaren i serie med vedpannans varmvatten så produceras ju varmvatten billigt även om du inte eldar varje dag. Är vattnet redan ljummet så behöver ju inte elberedaren jobba så mycket.
14 svar · 1,4k läst
M
Morgana70: [citat] Nu är det ett tag sedan så jag minns inte garantivillkoren helt, men var väl inget som sa att service måste göras inom 3 år från ny.. Inget de hänvisade till i diskussionerna iaf.
23 svar · 3,5k läst
Z
ziip59: [citat] Du var en jävel på matte 👍 ja jag har kommit fram till följande: jag låter den ta slut där den står. Det finns inga symptom ännu, men den är från 2009. Som du säger ska man nog byta i tid för att det ska vara någon vits. En ny kostar ca 13000 exl montering, så att ha en rörgubbe till att byta anod nu är bara pengar i sjön. Beräknad livstid är ca 10-15 år eller
5 svar · 629 läst
·
L
Leif i Skåne: Använd böjstöd finns massor av modeller på Biltema och byggvaruhus. [bild]
1 svar · 458 läst
·
cederbusch
cederbusch: Ska förtydliga förresten. De har inte spruckit rakt igenom tror jag (fast det är ju puts på så jag ska inte svära på det), utan mer att det fallit av delar från sidorna inne i öppna spisen.
1 svar · 508 läst
·
Silver78
Silver78: Hej. Om man läser på tillverkarnas anvisningar så rekommenderas ofta PEX till ingjuten golvvärme. Samtidigt finns PE-RT som är avsett till ingjutning av golvvärme. Är det verkligen så att PE-RT är ett sämre val då tillverkaren inte rekommenderar den för ingjutning, men samtidigt är det ganska många som gör så. Varför jag undrar beror på att jag tyckte att LK PEX inte var
0 svar · 605 läst
A
Amrich: [citat] Jag är inte låst till koppar så jag är öppen för förslag.
13 svar · 489 läst
·
J
jonaserik: [citat] Svar fel , ratten ska dras ut och då kopplas växellådan bort och det går att vrida/ställa manullt. Till TS . Viket rör kommer värmen från och vilket rör går värmen ut i .
8 svar · 608 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det går fint att köra med kopparrör också. Just detta är en betongstens-vägg (hålbetong). Jag har dragit detta i en hylsa av vanliga 20 VP-rör sen fyllt mellanrummet med TEC-7 så röret sitter fast. Nu när jag tänker efter kanske jag köpte Dahls egna radiator med integrerat koppel typ 21. 🤔🤔 Vill du följa reglerna med 60cc ända ut i fingerspetsarna finns denna
42 svar · 12,5k läst
·
K
kniv: [citat] Fast retur och reklamation är två olika saker.
99 svar · 15,6k läst
·
F
Fhony: [citat] Tack för tipset. Jag tog upp rören någon meter före och efter böjen och körde med hårfönen en stund innan jag la tillbaks den i spåret. Blev mycket bättre.
12 svar · 3,7k läst
R
RalleRals: [citat] Det är typ samma modell som vi har! 👍🏽
11 svar · 927 läst
·
E
Enkido_66: Hej, Funderar på att köpa HEFOS V7 9 kW, och undrar om någon äger eller har haft en sådan?
0 svar · 1,3k läst
J
jorlut: Jag hitta ventilinsatser på Varma Golv. Jag bytte och nu blir det svalare!!
3 svar · 881 läst
·
H
H-Thomasson: Byt hela kyldelen. Då får du ny kompressor å cirkpumpar med garanti.
40 svar · 2,8k läst
·
B
bujo78: Jag hakar på och återupplivar tråden. Har en sån insats som jag kan få till skänks, tänkte ha den i stugan men där saknar jag 230V, så måste man ha fläkten för att använda den (Ja, jag förstår ju att det är bättre för värmespridning en osv) och finns det kanske nån möjlighet att konvertera den till 12V
11 svar · 12,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.