Jag har en gammal TA213 som jag inte lyckas få upp värmen på ut till radiatorerna. Det mesta verkar funka men enligt termometern är det bara 25 grader ut. Vad kan jag göra för att få det att funka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I mitten på cirkulationspumpen sitter en stor skruv, lossa den och kontrollera så att axeln snurrar.
Det kommer troligen lite vatten när du tar bort skruven men det gör inget.
Om axeln står stilla så kan man vrida igång den med en relativt stor spårskruvmejsel, brukar nämligen finnas ett spår i axeländen.
Det kommer troligen lite vatten när du tar bort skruven men det gör inget.
Om axeln står stilla så kan man vrida igång den med en relativt stor spårskruvmejsel, brukar nämligen finnas ett spår i axeländen.
Här är dokument angående reglercentralen.
Ta213.pdf tre sidor.
gupea_2077_47921_1.pdf 131 sidor blandat, sida 60-61 är specifikt för TA213.
Har du en rumstermostat någonstans?
Det går fem kablar till/från TA213, dessa är följande: framledningsgivare (nedåt), shuntmotor (nedåt), inkommande matning (uppåt), utegivare (uppåt) samt frågetecken (uppåt).
Följande är OT än så länge:
Om TA 213 är trasig så är det absolut vanligaste felet är dåliga elektrolytkondensatorer. Det finns en 22 uF 63 V som "alltid" måste bytas och tre 100 uF 40 V som brukar hålla bättre, dem byter man bara om man ser att de har börjat läcka.
Ta213.pdf tre sidor.
gupea_2077_47921_1.pdf 131 sidor blandat, sida 60-61 är specifikt för TA213.
Har du en rumstermostat någonstans?
Det går fem kablar till/från TA213, dessa är följande: framledningsgivare (nedåt), shuntmotor (nedåt), inkommande matning (uppåt), utegivare (uppåt) samt frågetecken (uppåt).
Följande är OT än så länge:
Om TA 213 är trasig så är det absolut vanligaste felet är dåliga elektrolytkondensatorer. Det finns en 22 uF 63 V som "alltid" måste bytas och tre 100 uF 40 V som brukar hålla bättre, dem byter man bara om man ser att de har börjat läcka.
Japp, jag har denna. Nu är det en gammal bild så inställningarna ser inte ut så idag. Den är enbart inställd på dag, de blå har jag tagit bort. Det rasslar ju till både när jag justerar på denna termostat och på den inne i pannrummet. Så något händer ju iaf.
Logga in
Skapa konto
Den rumsregleringen finns inte på kartan längre, har nog ett par stycken i C-förrådet, samt lite annat med.A AndKorr skrev:
Du har PM
Inte under utan över.A AndKorr skrev:
Shuntmotorn är den silvriga lådan som sitter på/framför shuntventilen (trevägsventilen).
Svarta lilla lådan under termometern är framledningsgivaren.