Jag har en gammal TA213 som jag inte lyckas få upp värmen på ut till radiatorerna. Det mesta verkar funka men enligt termometern är det bara 25 grader ut. Vad kan jag göra för att få det att funka. Termostat TA213 från Tour & Andersson med rattar och kopplingsschema på väggen, anslutna rör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation med termometer, cirkulationspump och kontrollbox i ett pannrum.
Skapa konto
Gammal blå värmepanna med en termometer som visar 25 grader Celsius, problem med uppvärmning av radiatorer.
Skapa konto
Gammal blå värmepanna av märket A-SJ med anslutna rör och shuntventil; problem med att nå högre temperaturer till radiatorerna.
Skapa konto

Rickard.
Snurrar cirkulationspumpen?

Hur kan man kolla det? Jag har för övrigt inte luftat elementen än, men tycker inte att det har någon betydelse.

I mitten på cirkulationspumpen sitter en stor skruv, lossa den och kontrollera så att axeln snurrar.
Det kommer troligen lite vatten när du tar bort skruven men det gör inget.

Om axeln står stilla så kan man vrida igång den med en relativt stor spårskruvmejsel, brukar nämligen finnas ett spår i axeländen.

Ska kolla, antar att det är den som är inringad på bilden. VVS-installation med rör och en ventil, inringad i rött, i en källare.
Skapa konto

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Här är dokument angående reglercentralen.
Ta213.pdf tre sidor.
gupea_2077_47921_1.pdf 131 sidor blandat, sida 60-61 är specifikt för TA213.

Har du en rumstermostat någonstans?
Det går fem kablar till/från TA213, dessa är följande: framledningsgivare (nedåt), shuntmotor (nedåt), inkommande matning (uppåt), utegivare (uppåt) samt frågetecken (uppåt).

Följande är OT än så länge:
Om TA 213 är trasig så är det absolut vanligaste felet är dåliga elektrolytkondensatorer. Det finns en 22 uF 63 V som "alltid" måste bytas och tre 100 uF 40 V som brukar hålla bättre, dem byter man bara om man ser att de har börjat läcka.

• Älska
Bjober
  • Laddar…
Japp, jag har denna. Nu är det en gammal bild så inställningarna ser inte ut så idag. Den är enbart inställd på dag, de blå har jag tagit bort. Det rasslar ju till både när jag justerar på denna termostat och på den inne i pannrummet. Så något händer ju iaf. Termostat från Tour & Andersson med daginställning, visande en urtavla och två reglage i blått och rött.
Skapa konto

Funkar shunten? Har du testat att manövrera den manuellt och se om det kommer ut varmare vatten i värmesystemet?

Nej det har jag inte gjort, är det shuntmotorn som sitter under termometern? Det låter iaf när man vrider på de olika reglagen.

A AndKorr skrev:
Japp, jag har denna. Nu är det en gammal bild så inställningarna ser inte ut så idag. Den är enbart inställd på dag, de blå har jag tagit bort. Det rasslar ju till både när jag justerar på denna termostat och på den inne i pannrummet. Så något händer ju iaf. [bild]
Den rumsregleringen finns inte på kartan längre, har nog ett par stycken i C-förrådet, samt lite annat med.
Du har PM

A AndKorr skrev:
Det rasslar ju till både när jag justerar på denna termostat och på den inne i pannrummet. Så något händer ju iaf.
Har du lokaliserat var det rasslar?
Är det i själva termostaten och i reglercentralen eller något annat?

A AndKorr skrev:
Nej det har jag inte gjort, är det shuntmotorn som sitter under termometern? Det låter iaf när man vrider på de olika reglagen.
Inte under utan över.
Shuntmotorn är den silvriga lådan som sitter på/framför shuntventilen (trevägsventilen).

Svarta lilla lådan under termometern är framledningsgivaren.

Ja, fel av mig, jag menar över. Det är den som rasslar, eller rättare sagt låter lite när man gör justeringar

Redigerat:
A AndKorr skrev:
Ja, fel av mig, jag menar över. Det är den som rasslar, eller rättare sagt låter lite när man gör justeringar
Kan vara växellådan som sagt upp sig på din M44-shuntmotor

Aha, det låter ju jobbigt. Jag ska testa och ta en skiftnyckel och vrida på den manuellt och se vad som händer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.