Mitt hus är inte alls fet invändigt.
Matos tar den kraftiga köksfläkten hand om när vi lagar mat och skickar ut genom egen kanal.

FTX fixar ventillationen och värmeförflyttning inomhus.

Behaglig inomhusmiljö.

T
H Hybro skrev:
Mitt hus är inte alls fet invändigt.
Matos tar den kraftiga köksfläkten hand om när vi lagar mat och skickar ut genom egen kanal.

FTX fixar ventillationen och värmeförflyttning inomhus.

Behaglig inomhusmiljö.
Jo, men det är inte riktigt jämförbart med en FTX, som drar ut luft från ett rum och genom ett FTX-aggregat låter den värma luft som kommer utifrån in till ett annat rum, och en kanal som bara drar luft från köket till ett sovrum...

Blir lite äpplen och päron i den jämförelsen.

Nu alltså förflyttning av varm luft från köket till sovrummet.

Hur får man i detta fall ut luft från toalett och våtrum?

T
H Hybro skrev:
Nu alltså förflyttning av varm luft från köket till sovrummet.

Hur får man i detta fall ut luft från toalett och våtrum?
Det jag svarade på från början och det jag fortsatt har pratat om är det som tas upp i post #56: https://www.byggahus.se/forum/threads/airmove-ett-hittepa-eller-bra-skit.480146/post-6136509

Där skriver @Menno att hen tänker flytta luft från kök till ett annat rum. Inget om att suga luft från andra rum.
(borde kanske vara en ny tråd men det är här nu...)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Har svårt att förstå vad det skulle påverka funktionen.
Här är min värmeflyttare med ljuddämpare som sitter i en kattvind och trycker ner kall luft i kaminrummet, funkar bra och kan flytta mycket luft

• Värmeflyttare med ljuddämpare installerad i kattvind, visas med metallkanaler och kablage som transporterar kall luft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Luften från badrummet och toaletten sugs ut via en fläkt och en egen kanal.

Jag kommer att installera det till våren och se om det fungerar som tänkt.

Tack för era svar!

Hej, jag har det omvända problemet. Bor i ett suterränghus med kamin på övervåningen. Visst borde det kunna fungera att använda Airmove eller motsvarande för att blåsa ner varm luft till källarplanet?

T TonyIrvingg skrev:
Hej, jag har det omvända problemet. Bor i ett suterränghus med kamin på övervåningen. Visst borde det kunna fungera att använda Airmove eller motsvarande för att blåsa ner varm luft till källarplanet?
Det finns två sidor av det. Givetvis fungerar principen att om man blandar luft mellan två olika varma rum så jämnar man ut temperaturen. Men i praktiken brukar det inte göra så stor effekt. Det krävs ett stort flöde och / eller stor temperaturdifferens.

Rimligen bör det ge effekt, det räcker ju att stänga dörren till ett rum där man dragit ner värmen för att få skillnad. Och när man ställer upp dörren blir temperaturen samma som utanför. Men har själv undrat på vilket sätt Airmove skiljer sig från vilken fläkt som helst?

Huset är inte så välplanerat enligt mig då de enda värmekällorna är luftvärmepump och kamin på övervåningen- i övrigt elradiatorer. Vi bor och är mest på övervåningen så vi har generellt inte så varmt på källarplanet. Min tanke är en fläkt rakt ner från kaminen till källaren. Tankar?

• Skiss över husplan med markering för kamin och luftvärmepump; innehåller förslag om fläktinstallation för förbättrad värmefördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Simsgrodan skrev:
Rimligen bör det ge effekt, det räcker ju att stänga dörren till ett rum där man dragit ner värmen för att få skillnad. Och när man ställer upp dörren blir temperaturen samma som utanför.
Riktigt samma temperatur blir det inte med öppen dörr. Är det kallt ute två grader eller mer mellan rummet med värme på och det utan. Min erfarenhet är i alla fall att en öppen dörr sprider värmen extremt mycket bättre än en fläkt. Men det blir ju svårare om kaminen är på övervåningen.

S Simsgrodan skrev:
Men har själv undrat på vilket sätt Airmove skiljer sig från vilken fläkt som helst?
Vad får dig att tro att det är något speciellt med den? Det är en fläkt med termostat och den kan flytta 110 m³/h. Skiljer det tre grader i temperatur mellan rummen överför det en effekt på ungefär 100 W.

T TonyIrvingg skrev:
Huset är inte så välplanerat enligt mig då de enda värmekällorna är luftvärmepump och kamin på övervåningen- i övrigt elradiatorer. Vi bor och är mest på övervåningen så vi har generellt inte så varmt på källarplanet. Min tanke är en fläkt rakt ner från kaminen till källaren. Tankar?
Hur mycket kallare kan du acceptera att ha där nere? Det finns kaminer med luftkanaler så att du kan blåsa ordentligt uppvärmd luft till andra delar av huset med en större fläkt. Att ha den lilla fläkten i första inlägget till att bara blåsa luft genom ett hål i golvet tror jag inte ger så mycket.

A Avemo skrev:
Hur mycket kallare kan du acceptera att ha där nere? Det finns kaminer med luftkanaler så att du kan blåsa ordentligt uppvärmd luft till andra delar av huset med en större fläkt. Att ha den lilla fläkten i första inlägget till att bara blåsa luft genom ett hål i golvet tror jag inte ger så mycket.
Ok det lät ju intressant- vet du något fabrikat? Det är ett förråd och ett extra tv-rum/lekrum som används sporadiskt så jag ställer termostaterna på elradiatorerna på typ 17 grader.

För att krångla till det ytterligare så har vi ett rum med outsprängt berg på några kvadrat i källaren till vänster i bild - det är helt ouppvärmt och ligger rakt under vardagsrummet på andra våningen. Så det vill jag värma med överskottsvärme från kaminen - samtidigt vill jag också få ner varmluften till angränsande rum för att få till ett bättre flöde i hela huset. Så jag hade velat ha två kanaler från kaminen egentligen.

A Avemo skrev:
Riktigt samma temperatur blir det inte med öppen dörr. Är det kallt ute två grader eller mer mellan rummet med värme på och det utan. Min erfarenhet är i alla fall att en öppen dörr sprider värmen extremt mycket bättre än en fläkt. Men det blir ju svårare om kaminen är på övervåningen.

Vad får dig att tro att det är något speciellt med den? Det är en fläkt med termostat och den kan flytta 110 m³/h. Skiljer det tre grader i temperatur mellan rummen överför det en effekt på ungefär 100 W.
Ja, det var min fråga. Airmove lanserar ju sig själva som den ultimata lösningen då man vill flytta värme, och utan att ha kollat så misstänker jag att man får betaka en del extra för namnet. Men TS frågade om just Airmove, så då ställde jag frågan till forumet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.