Hej,
I norra Stockholm ska vi bygga ett 162 kvm enplans hus, gjuten platta med golvvärme.
Bygglov klart.
Väljer nu vilken hus leverantör vi ska ha, kanske Bra-hus.
Vi funderar på Nibe 735 + tillsats S42. frugan tycker att det är onödigt med tillsats.
Har ni tips eller råd så jag kan övertala henne.

Varför vill du ha tillsatsen?

Bättre luft, slippa massa filter att göra rena.
Tror att det blir billigare.
Övertala mej ;-)

Jag har ett 80-talshus med en Nibe F730

Värmd tilluft skulle jag väldigt gärna haft, det blir kallras från ventiler...

Ekonomin vågar jag inte uttala mig om men komforten är, enligt mig, värd den extrapengen...

• Gilla
Jonas 427
  • Laddar…
J Jonas 427 skrev:
Bättre luft, slippa massa filter att göra rena.
Tror att det blir billigare.
Övertala mej ;-)
Varför bättre luft?
Kostnad för S42 plus all rördragning och sedan drift en av det, skulle det bli billigare än att ha friskluftsventiler? Har du gjort en kalkyl på de 2 alternativen?

K Kane skrev:
Varför bättre luft?
Kostnad för S42 plus all rördragning och sedan drift en av det, skulle det bli billigare än att ha friskluftsventiler? Har du gjort en kalkyl på de 2 alternativen?
tack för input. :-)
Kalkyler är inte min starkare sida!
Det kanske är fel tänk av mig.
Jag har läst detta:
NIBE SAM S42 Tilluftsmodul är en innovativ lösning för effektiv ventilation och luftåtervinning i hemmet. När den kombineras med NIBE S735 frånluftsvärmepump, skapar den ett balanserat ventilation-system som både återvinner mekanisk frånluft och förvärmer tilluften, vilket resulterar i ett energisnålt och komfortabelt inomhusklimat.
Smart styrning: Uppkopplad via wifi och kan styras via NIBE S735, vilket gör det möjligt att automatiskt justera inomhusklimatet för bästa komfort och låg energiförbrukning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.