Jag tycker att ett insatsrör känns tryggare ur brandrisksynpunkt. En glidgjutning kan komma till pass då rökgasarean kräver detta. Du förlorar en del genom att dra en cirkulär kanal genom en rektangulär kanal. I vissa fall hänger det på det lilla...

Jag har erfarenhet av bägge varianterna, och personligen så har jag känt att insatsrör med vermiculit övervinner fördelarna med varm murstock.

Men det är jag det, det är långt ifrån säkert att det är rätt :)

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Jag har också båda (i olika hus) och visst känns det säkrare! Men i ett fall drog jag insattsrör i skorsten med runt en halvmeter kalksten mellan kanalen och utsidan, var nog lite onödigt...

Oftast är det bara ovan vind och uppåt som skorstenar tagit stryk. Att skorstenen har eldningsförbud betyder ibland ofta att den avförts från sotningsintervallerna, dvs inte varit sotat de senaste 4 åren

Finns en annan aspekt också, den nya kaminen, hur stor kanal ska den ha?

E exerg skrev:
Oftast får man inte plats med större rör än 120 mm i en halvstenskanal. Väljer man en kamin med stor eldstadslucka så behöver den minst 150 mm för att i möjligaste mån förhindra framrykning. Med glidgjutning bibehålls nära nog kanalarean som tidigare. Din kamin kommer säkerligen att klara sig på 120-slang.
Jag har precis idag dragit ner ett 130mm rör i halvsten, också på österlen! 8 m skorsten till 40kw vedpanna.

K K-S-L skrev:
Det ska jag göra. Förmodligen läcker den som ett såll.
Hur gick det? Glidgjuta är inte svårt, det kunde du ju själv gjort. Bor på österlen själv… kan hjälpa dig. Jag har winsh o grejer.
Idag slängde jag i ett 130 rör i halvsten. Snackade med erfaren brandskyddsnisse. Han sa en rund kanal bildar bättre flöde än 4kantigt. Han hade fan rätt. Bättre drag i 130 mm runt än 145x145 fyrkantigt. 8 meter.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Är också supernyfiken! Hur har det gått? Rök de något?

Robhe Robhe skrev:
Är också supernyfiken! Hur har det gått? Rök de något?
Jag har iaf kört vedpannan nu 2 månader utan problem. Bra drag och ryker inte in. 40kw vedpanna 130mm rör 8 m, 7,2 meter från pannanslutning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.