J
Josth: Jo att sätta rumsgivare i det kallaste rummet kan vara en lösning, men det ska även gå att ställa in lämplig värmekurva och min-temp med tanke på källaren. Ytterligare en radiator låter bra. Man får nog prova sig fram tills det blir önskad temperatur.
3 svar · 2,8k läst
slacker
slacker: Väljer du Uponor och 17 slang så har jag 11 stycken plåtar du kan få för en flaska vin och en handskakning.
4 svar · 1,6k läst
B
beerfueled: Jag snubblade till slut över en beskrivning av skalan för min termostat och postar här ifall det kan hjälpa någon annan googlare. Tydligen är min termostat en RA 2970, 2977, 2978 eller 2972-MAX, en riktig snåltermostat. Lägena är som följer: | = 7 °C * = 9,5 °C 1 = 14 °C 2 = 17 °C 3 = 20 °C Källa: http://se.varme.danfoss.com/pcmpdf/ra2000__keym_energy_vdtbd207.pdf
5 svar · 18,7k läst
J
jivanoff: pelrik: Du har ett PM. :-)
52 svar · 10,2k läst
·
S
Stefan1972: [citat] förvisso men är pannan påslagen så måste ju den differensen vara en skrivbordsprodukt som inte märks.En acku koppling ska väl sköta den saken som det är tänkt iallafall?
27 svar · 9,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Kan du forma det av kopparplåt? Eller fråga plåtslagaren om det?
6 svar · 4,4k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Har du inga ballolofix måste du stänga av hela systemet, mitt tips är att sätta ballofix samtidigt så kan man i framtiden stänga av vid behov
1 svar · 1,3k läst
·
J
jaob: Återkopplar till min fråga, nu är det på plats. Kanske inte de snyggaste men det funkar. :) [bild]
6 svar · 4,0k läst
·
slacker
slacker: Besvarar min egen fråga - Det går utmärk med hjälp av LK Ställdonsadapter VA32 RSK 2434612 och ligger på cirka 20kr stycket.
1 svar · 3,5k läst
·
Y
Yrrol: Jag har ett kasst hus från början på 80 och ligger på 6500kWh totalt per år, men då är jag förvisso ensam vilket gör skillnad. Under vintern så står värmen för ~75% av elen. Under sommaren ~ 40%. Jag hade kollat så ventilationen inte är feljusterad och suger ut förmycket. Detta kräver dock mätinstrument. Sen hade jag gått igenom rum för rum och luskat i om det är elprylar
19 svar · 5,8k läst
M
m800sweden: Tror nog det är tänkt att VP´n ska stå för huvuddriften av värmeproduktion, och när värmen inte räcker till vrider man om reglagen mot vedeldning och kör detta istället. Svårt att säga med dessa bilder på små delar av installationen, man måste följa ledningarna och göra ett flödesschema
76 svar · 11,1k läst
·
M
m800sweden: Shunten bestämmer hur mycket värme som ska ut till radiatorerna. Är det en liten vedpanna står där? Eldar du i den eller kör du bara på elpatronerna? Hur mycket du behöver i tryck beror lite på hur hög byggnaden är, 1 bar mostsvarar 10mvp, som står för metervattenpelare, alltså är kåken tio meter hög behöver du 1 bar + för att det ska orka snurra runt längst upp, lätt
10 svar · 1,3k läst
·
M
MagnusHel: Finns ju en del att tänka på när det gäller att måla element. Själv hittade jag en del bra info på http://www.luftaelement.se/mala-element/! M
4 svar · 5,0k läst
B
Boan: Hej Vet någon om täcklocket till returventil TA finns löst? Det är ju inte en 3/8- gänga tyvärr.... [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
I
Izvek: Tommbi är med pp hur du tänkter. Att radiator utan fläkta behöver högre temp. Men den förlusten är väl knappast stor? Går den ens mäta. Kan tänka mig att det är som ni säger att man kan sänka framledning och förbättra verkningsgraden. För mig låter det som att måste du sätta in fläktar så är elementet för litet för det rummet. För att vara helt korrekt så ska elementer
10 svar · 6,3k läst
D
Dan Jesper: Har sökt vidare på detta, kommit fram till att man bör nog ha likvärdiga dimensioner som ursprunget för att inte få svårigheter med injustering av systemet, går på 28 i stam och 22 i fördelning. Hade dock varit kul och höra andras erfarenheter i ämnet innan jag sätter igång och kopplar, /Jesper
1 svar · 1,0k läst
slacker
slacker: Den STORA muttern är definitivt original - Men jag tror att den mindre som är inskruvad är en adapter för att få en adapter till den nya böjen. Så allt på bilden i rörväg som inte är vitt är helt sonika nytt. Men vitt klet..? Jag tycker att det ser ut som lin på bilderna. fintrådigt och så använder man en Locher pasta som är en icke härdande tätningspasta. Men den är inte på
5 svar · 6,9k läst
·
T
TomR: Hej, Har i dag en mindre källare under huset som jag värmer upp till omkring 15 grader med hjälp av en 2kw el-konvektor vilket jag tycker blir lite kostsamt iaf i längden jämfört med att kunna nyttja vedpannan som jag ändå måste elda i för värme och varmvatten. Min tanke är att ta 2st enkel-panels radiatorer som jag har liggande och montera dom nere i källaren och sedan koppla på
0 svar · 1,5k läst
H
Hybridnyckel: Flera bra tips här, tackar så mycket. Tanken var aldrig att "bända" ut elementet, utan tanken var att man kanske kunde lossa muttrarna lite, utan att helt lossa, och sedan "rotera" ut elementet eftersom kopplingen vid termostaten sitter rakt ovanför returen. Det hade räckt att lyfta ca 6 mm för att lossa radiatorn från fästena. Men det är förstås stor risk att man råkar bända i
7 svar · 5,1k läst
·
GK100
GK100: Du har bara en temperatur där och det är pannvattnet som sen i sin tur värmer tappvarmvattnet. Precis som nämnts tidigare får du ställa minst den temp du vill ha på VV dvs i häradet 60 grader, till värmen blandar shunten den temp du behöver för uppvärmningen. Vill du spara lite genom att minska förlusterna se till att allt är vettigt isolerat och proppa igen rökröret vid pannan
7 svar · 1,9k läst
·
rockin_john
rockin_john: Det finns ingen klausul i avtalet om försening. Står bara "levtid en månad". Så jag släpper detta, tack alla!
7 svar · 3,3k läst
J
jaob: http://www.blys.se/sv/artiklar/rimac-induktionsvarmare-15kw-inkl-19mm-26mm-och-flexibel.html Googlade bara lite snabbt, du kan ju göra ett verktyg själv om du köper en gammal spis på blocket i princip. Kräver att du är kunnig förstås. Men med ett tomt rör, på svåråtkomlig plats så är det rätt smidigt, när du värmer på detta sätt så är det så snabb uppvärmning att
21 svar · 3,5k läst
·
M
malander: Bastu är härligt :-) Ingen lycka än. Meddelar hur det går.
12 svar · 8,2k läst
·
J
Josth: Alpha2 verkar ju väldigt fin med bra finesser som kapacitetsstyrning.
7 svar · 2,8k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Gör som i det här inlägget: https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/242935-hjalp-golvvarme-pa-glespanel-planerat.html?perpage=15#post2141950 Eller gera ändarna vid vändningarna 45 grader på glesen.
11 svar · 8,6k läst
·
H
Hammarfall: Hej, Jag skulle vilja byta plats på två element. Ett större som jag har i garaget med ett mindre i källaren. Det jag undrar är hur många timmars arbete som är rimligt för ett byte, vill inte bli helt blåst :-) Är det någonting jag kanske ska passa på att lära mig själv, om inga specialla verktyg eller delar behövs. Det mindre elementet är ungefär likadant, men förutom storleken
0 svar · 1,6k läst
·
B
byggarätt: 1.randisolering =kantisolering dvs ytter om uterummets kant kan man lägga isolering mot grunden och i jorden för att minska förluster 3. ett sätt är ju att dimensionera tanken med hjälp av den andra tanken...dvs bygga slang etc och mäta skillnad till o från och sedan bestämma hur många vedinlägg som krävs? 4 fattar inte riktigt har du cirkulerande varmvatten till utedel av
3 svar · 3,6k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Funkar fin fint!
6 svar · 2,6k läst
H
Hermes: att det låter på en radiator/dess ventil beror väll på att det är ngt ansträngt i flödet där, antingen har den strypts på ngt sätt som redan angetts, eller skulle jag gissa att radiatorn är korskopplad så att flödet går åt fel håll i den och att detta på ngt sätt skapar mer motstånd och brus, eller detta liksom sjunger i den...
10 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.