21 472 läst ·
145 svar
21k läst
145 svar
Är bergvärme ekonomiskt försvarbart i mitt fall?
Det är en IVT Greenline Compact 8, tillverkningsår 1997.
Angående smurfen72:s senaste fråga om växelventil eller fast kondensering så har jag ingen aning. Hur kan jag kolla upp det?
Och gällande att rengöra silen: nej, det har inte gjorts på länge. Är det oerhört enkelt (som filtern i diskmaskinen/torktumlaren)? Eller brukar det krävas lite mer arbete för att komma åt den silen? Jag vill gärna göra det med en gång nu när ni påpekade att det är nåt som borde göras. Kan mycket väl vara så enkelt som bristande underhåll på pumpen...
Drifttiderna på vintern är längre, ska inte säga att den går konstant för jag har för mig att den tystnar då och då. Men längre än nuvarande 6-7 minuter.
Varmvattenberedaren är rätt liten: 165 liter.
Angående smurfen72:s senaste fråga om växelventil eller fast kondensering så har jag ingen aning. Hur kan jag kolla upp det?
Och gällande att rengöra silen: nej, det har inte gjorts på länge. Är det oerhört enkelt (som filtern i diskmaskinen/torktumlaren)? Eller brukar det krävas lite mer arbete för att komma åt den silen? Jag vill gärna göra det med en gång nu när ni påpekade att det är nåt som borde göras. Kan mycket väl vara så enkelt som bristande underhåll på pumpen...
Drifttiderna på vintern är längre, ska inte säga att den går konstant för jag har för mig att den tystnar då och då. Men längre än nuvarande 6-7 minuter.
Redigerat:
Lite osäker men det skulle kunna vara den som sitter mellan blå och röda kranen. Stäng båda kranarna innan du öppnar filtret.
Visa bilaga 176765
Visa bilaga 176765
Är inte hemma nu för att kolla närmare, men jag har inte uppmärksammat något speciellt där. Tror bara att det är lite tejp som sitter där mellan kranarna och håller isoleringen på plats. Men du menar kanske det lilla som sticker ut något där mere, under det blåa handtaget? Är det i så fall något man drar ut och sköljer av med vatten? Eller krävs något särskilt rengörningsmedel?
Är det filter som söks? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46283.0
Under den blå kranen skymtar något.
Under den blå kranen skymtar något.
Redigerat av moderator:
Ah, nu börjar jag förstå tror jag. Jag stänger av den blåa och röda kranen. Sen ska det finnas ett lock att skruva av (syns bättre på bilden ion länkar till). Skruvar av locket och försöker rengöra där.
Verkar även finnas en till röd kran längre ned. Kan man inte koppla på en slang och öppna den? Med de två andra kranarna stängda och locket öppet borde filtret rengöras tänker jag?
Verkar även finnas en till röd kran längre ned. Kan man inte koppla på en slang och öppna den? Med de två andra kranarna stängda och locket öppet borde filtret rengöras tänker jag?
Här satt vårt filter som vi rengjorde några ggr innan vi flyttade (fick order om att göra det en gång om året när vi installerade ivt-pumpen)
Stängde av/vred av, skruvade bort "locket".. pillrade ut det lilla filtret.. sköljde av.. satte tillbaka.. skruvade tillbaka "locket".. satte igång allt igen..
Nu var det visserligen några år sedan jag gjorde det, så jag kan ha missat nått steg ..
Det var dock lättarbetat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stängde av/vred av, skruvade bort "locket".. pillrade ut det lilla filtret.. sköljde av.. satte tillbaka.. skruvade tillbaka "locket".. satte igång allt igen..
Nu var det visserligen några år sedan jag gjorde det, så jag kan ha missat nått steg ..
Det var dock lättarbetat
Tack för detta tips! Det var väldigt intressant. Nu vet jag att mitt borrhål är 160m, och det är 11m till berg. Grundvattnet flödar med 5-25l/s. Mycket goda eller utmärkta uttagsmöjligheter.
jacobwod skrev:Kan tipsa om [länk]. Slå på kartlagret "Brunnar och källor", zooma in på en fastighet där du vet bergvärme finns. Borrhålet finns där som en grön prick. Vid klick får man även borrdjupet och djup till berg.
Förvisso inte sagt att det finns vatten vid berget, men man kan kombinera det med kartlagret "Grundvatten" och åtminstone se om det verkar finnas vatten i berg i ens område och uttagsmöjligheter i så fall (kanske mer för vattenbrunnar men kan vara relevant även vid energibrunnar).
Om vp har shunt som reglerar värmen har den troligtvis ingen växelventil men jag tror din vp är hyffsat modern och har växelventi och jobbar med flytande kondensering dvs tillverkar ungefär så varmt vatten som för tillfället behövs till radiatorerna. Om vp startar och stoppar ofta trots att den endast gör vv är det risk för att växelventilen läcker igenom det kan man kolla genom att känna på rören till radiatorerna det ska vara samma temp som rummet om vp endast värmer vv.jacobwod skrev:Det är en IVT Greenline Compact 8, tillverkningsår 1997.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden