Hej!
Vad tror ni om att få ut den här genom en normalbreddad dörr?

Någon som haft liknande som de monterat ned och fått ut? Eller är den värd så pass att det blir billigare att riva ytterväggen på pannrummet?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Enklast är att mäta med förslagsvis en tumstock. Måste den lyftas uppför trappor? Är det på samma plan som ytterdörr så kan man ganska enkelt rulla ut dessa pannor på järnrör.

Får man/ bör man koppla loss rörmakeriet själv? Eller finns det några risker med detta?

Krilleman
Vet du var alla rör är kopplade och att allt är tömt så är det ju inga problem att koppla loss pannan själv.

Hur är pannan kopplad mot tankarna?
Fungerar systemet med pannan bortkopplad? (elpatroner?)
Du kanske måste proppa anslutningarna och fylla upp systemet igen?

Tigersåg fungerar ju alltid annars! :wow:

• Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Jag har sökt enligt följa-rör-tekniken, och ser att rören från pannan går till en ackumulator-tank. Den i sin tur är kapad från systemet och ersatt med den "nya" (se 90-tal) elpannan.
Det jag är mest orolig för är väl skorstenen, och ev. Risker med att montera bort den.

Tack för svar!

En sån där krematoriepanna har jag också. Inte använd på många år och ska aldrig mer användas. Ska bli skönt få ut den någon gång. Ska följa tråden och få tips på hur gå till väga med projektet.

Du nämner skorstenen men det är väl bara ett rör instucket i muren så det är nog bara att dra ur. Lite lagom våld räcker säkert.

Jag har tänkt bli klar med detta i sommar, så jag ska uppdatera hur jag går tillväga så att det underlättar för dig och andra som har liknande projekt.

Finns det några hälsorisker med att försöka koppla bort skorsten själv? Har hört om asbest och dylikt, men det kanske bara handlar om själva pannan?

Vem ska man vända sig till för att göra en kontroll av rör, vedpanna och ack-tank? För att se vad som är inkopplat och inte.
Är det rörmokaren man ringer?

Jo eller så får du smyga lite rör kolla ventiler osv ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.