imported_Benno
imported_Benno: Uponors styrdon verkar lägga av efter sådär 10 år. Jag har snart bytt samtliga. Så 20 år låter som bra grejor.
4 svar · 2,7k läst
·
D09
D09: Jag köpte en förlängare till min takfläkt Fanns som tillbehör Tycker nog inte att det blir jättestor skillnad men kanske värt ett försök :) [bild]
2 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: I en vanlig villa räcker 1 bar. Vilket öppningstryck har din säkerhetsventil? (står på den blåa ratten du öppnade så det rann vatten i röret)
5 svar · 2,4k läst
·
E
errakareby: Har du fått lösning på ditt problem..har samma problem nämligen
8 svar · 1,4k läst
·
T
tommytommy: :thumbup:
2 svar · 691 läst
T
2 svar · 691 läst
GK100
GK100: Nej du fyller på genom att öppna en ventil som tar vatten från vanliga kallvattenledningen. Leta rätt på den först och ha alla luftningar stängda innan du fyller på. Den bör sitta i pannrummet, börja där.
17 svar · 15,5k läst
C
Closetta: Jag rensade vb-r filtret, då blev det bättre.
2 svar · 2,1k läst
·
L
lars11: har ingjuten vatteburen golvvärme sedan ca 11 år. Det styrs av elektriska elventiler som funkar som dom ska på de ca 9 slingorna i fördelaren. MEN: då och då verkar vissa slingor kallna, tex så kan badrumsgolvet plötsligt bli kallt. Ventilen är öppen, men det har visat sig att när jag drar injusteringsskruvarna till max och sen till min och sen till rätt läge, tex 2 varv, så funkar
0 svar · 2,0k läst
M
Marcussjogren: [citat] Det är helt klart onödigt, men du kan ju sätta galler som sockel t ex - då blir ju inte värmen helt bortkastad. Dagen då du river ut skåpen så kommer du vara nedrans missnöjd om det inte ligger värme där. Står dem dessutom mot en yttervägg så är det nästan ett krav för att det ska bli bra. Tänk också på att vattenburen golvvärme följer radiatorernas temp, dvs kallt
8 svar · 4,1k läst
D
dyhane: Har nu vägt mängden ved jag eldar och det rör sig mellan 6-7,2kg på morgonen och lika mkt på kvällen. Verkar det rimligt? Spisen blir då då varm att man måsta dra bort handen om man lägger handen på. Åsikter?
7 svar · 10,1k läst
S
smurfen72: Du har pm.
5 svar · 3,0k läst
A
AskeHolst: Det ser ut som ett ventilhus från MMA, kolla om det finns en text i godset på sidan som anger produktkod. Sen bör du kunna hitta instruktioner på MMAs hemsida.
5 svar · 4,9k läst
·
P
Puttrix_73: Tja. Tänkte bara kasta ut en liten fråga ang. el-buren golvvärme. Det är nämligen så att jag har funderat på att lägga in golvvärme i hallen i samband med att jag tänkte lägga klinker där, problemet är ju bara att klickgolvet som ligger där idag är bara 7mm och klinkerplattorna jag tänkte lägga är ca.7mm också, så jag räknar med en höjdskillnad på max 3mm ink. kakel /
0 svar · 1,3k läst
·
B
boxplayer: Hejsan Det är så att vi bor i en villa sen ett halvår tillbaka. Vi har en IVT 490 rego 411 som är ca 12-15 år gammal. Den driver golvvärme i två rum samt producerar varmvatten till oss. Igår natt vaknade jag och det var kallt i sovrummet. Så efter jobb igår började jag felsöka maskinen in till halva natten. Följande kom jag fram till: Trycket i systemet låg på ca 0.7-0.8bar så jag
0 svar · 6,4k läst
A
AgnesRami: Hej, Vi har en mekanisk frånluftsvärmepump från dvi och ett mekaniskt till- och frånluftssytem i vår lilla hus. Nu är det -18 ca och den där jävla helvetes pumpen slår på och av radiatorerna. Jag hade radiatorvärmen inställd på 60 och sen rumsvärmen inställd på 22 grader. När jag vaknar är det 18 grader och elementjävlarna går inte igång. Höjer värmen till 25 grader och då
0 svar · 2,1k läst
H
hasseove: Jag skall dela på pumpen och kolla packningen Tack för hjälpen
8 svar · 2,8k läst
·
C
Cicaro: Värma upp källaren enbart för att få varma golv på övervåningen låter väldigt dyrt. Speciellt om det är tänkt att vara källare i källaren så bjälklaget är isolerat. Om det däremot är så att du vill värma upp källaren för att du ska använda den som boningsrum är det en annan sak. Då skulle jag satsa på att någon typ av vattenburen värme, i längden är det bäst.
1 svar · 1,1k läst
J
jackass: [citat] Blev aldrig vän med pannan så vi satte in bergvärme istället och där finns det mer intelligens. Kör utan termostater och det funkar fint men då är planlösningen ganska öppen också.
9 svar · 5,4k läst
·
N
norrbottenstorpet: Aningen stor diff på matningen, men det verkar väl rätt ok i övrigt.
1 svar · 699 läst
F
fusion: Då kan du utesluta varmvattenläckage som orsak. Nåt är ju på tok då duschvattnet blir så fort kallt, råder dig att fråga på Värmepumpsforum också.
66 svar · 12,6k läst
·
S
Samuel E: Hej Någon som har koll på focus pannor. Har Focus med pellets insats. Undrar bara hur inställningarna ska stå för optimal värme ekonomi o förbränning. Hitta ingen manual som visar precis samma som min. Så här ser de ut idag, brännaren har stått på 70grader. Men öka lite. Rätt eller fel? [bild]
0 svar · 2,8k läst
·
S
Stefan1972: i ts fall hade jag som sagt börjat med att kolla om det överhuvudtaget finns nån bygganmälan gjord på pipan. Finns inte det så spelar det nog ingen roll hur ofta sotaren är där om det blir försäkringssak.
26 svar · 7,7k läst
C
Compassio: [bild] Vilken braskamin och modell? Tack på förhand!
0 svar · 738 läst
·
S
sagan1: Tack den verkar mest sannolik av de två!
2 svar · 818 läst
C
Cicaro: http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/afbc0366-eb06-4478-b1ae-68738ef6aecf@omni Vet inte om det borde ligga i teknikedelen eller här men la det här då jag minns en diskussion här,för länge sen här om digitala radiatortermostater. Är väl allmänt ett problem med det uppkopplade samhället, men kanske värt att fråga innan man köper hur den uppkopplade termostaten beter
0 svar · 1,3k läst
J
jivanoff: Jag har ett hus på 130kvm i markplan och en lika stor källare varav 40kvm gillestuga, resten är "källarutrymmen" med tvättstuga, förråd m.m. Jag har kaminen i ena änden av gillestugan i så den står ena änden av huset och tanken i tvättstugan som är i andra änden av huset..
3 svar · 2,0k läst
J
jivanoff: Jag kör 22mm PEX som stam till mina radiatorer, 2 slingor med 3 radiatorer på ena ( baksidan av huset ) och 7 radiatorer på andra sidan (framsidan av huset), sen har jag dragit upp 15 till samtliga radiatorer. att gå över till 12mm känns onödigt det det ändå finns halvkopplingar för 15mm till de flesta radiatorer. Då får du bara extra skarvar som dels kostar pengar och dels kan läcka
8 svar · 4,6k läst
O
Olofsson89: Då satsar jag på vattenburet. Någon som har erfarnehet av Värmebaronen Mp4? Verkar smidig och bra.
11 svar · 1,8k läst
J
jivanoff: Hej! Jag har samma problem och jag har faktiskt hittat en orsak och en workaround: Du säger att termostaten till laddpaketet står på 55 grader.... tänk på då att den fortsätter att cirkulera vattnet mellan panna och kamin tills den kommit ner till 55 grader igen, dvs. allt eftersom pannan svalnar så pumpar den runt kallare vatten mellan panna och tank. Så i princip skickar du ut 25
10 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.