Vi ska bygga nytt hus, 1-plans på 135 m2 BOA samt garage på 60 m2. Garaget ska värmas upp till ca 10 grader på vintern.

Var kan jag hitta information om hur man räknar på dimensioneringen av markvärmen?
Kom nu inte och säg att "det ska värmepumpsinstallatören fixa" eller liknande.

Jag vill veta var jag själv kan hitta tillräckligt med information för att räkna på detta.

Först bör du göra en energiberäkning för byggnaderna. Så att du vet vad VP behöver avge för effekt och energi.
Sedan utifrån val av pump/ cop vet du hur mycket som ska komma från marken.

Finns en del att läsa på sgi:s sida om dimensionering av markslingor.

Mer mellan tummen och pekfingret kan man väl säga att du borde hamna på mellan 4-600 meter, beroende på hur välisolerat det är.

Redigerat:
  • Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
Tack för ett bra svar :)

Utan att veta om det blir golvvärme, radiatorer, övervåning etc. Så:
Räkna på 100% effekttäckning. Enkel sätt att räkna på nytt hus är 50W/m2.
10-15 W/m markkollektor.

Jag skulle köra med en 10kW on off pump + 300-400 liter arbetstank.Arbetstank för att slippa vara slav under värmepannan. För bra driftstider, antal starter. 2 x 400 meter kollektor. Då har jag räkna med framtida förändringar i boendet. Pool kanske? Kollektor är "billigt". Finns det plats så kör ner så mycket du tycker att du har råd.

• Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
1-planshus, golvvärme i både hus och garage och eventuellt i ett kommande poolhus, så ja vi ska ha pool också.

Kan man lägga ner för mycket slang?

Egentligen inte.Nästan bara fördelar. De viktiga är att inte ha för mycket mottryck i slangen. En bra tumregel är max 400-500 meter på enkel slinga PEM 40. Parallelkopplar du så minskar mottrycket drastiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.