Håller på att renoverar den inre hallen hemma, lägger ner golvvärme (vatten) och det kommer inte bli några problem.
Har dock en yttre hall, en utbyggnad på 4-5kvm som tidigare ägaren renoverade för ca 10 år sedan. De ha lagt ner el-slingor i golvet och klinker på det. Är helt ok gjort, men nu under vintern märks det att el-värmen inte räcker till, känns som den är underdimensionerad. Har inte kontrollerat om det är 220v eller lågström.
Problemet jag har nu är huruvida jag skall riva upp allt och byta ut till vattenburen värme. Har jag tur är golvet byggt av reglar och jag kan lägga spånskivor, har jag otur är det gjutet betonggolv under klinkern, och då blir det ju ett mycket mer krångel..
Tror själv att det är betong under, tror det har varit en yttertrapp som har byggts in tidigare..
Den inre hallen.
Den yttre hallen.
Tankar, åsikter, lösningar. Är öppen för all feedback om hur man kan göra..
Har inga problem med att riva upp golvet, men att bila bort 5cm betong över hela golvet känns mindre skoj..
Har dock en yttre hall, en utbyggnad på 4-5kvm som tidigare ägaren renoverade för ca 10 år sedan. De ha lagt ner el-slingor i golvet och klinker på det. Är helt ok gjort, men nu under vintern märks det att el-värmen inte räcker till, känns som den är underdimensionerad. Har inte kontrollerat om det är 220v eller lågström.
Problemet jag har nu är huruvida jag skall riva upp allt och byta ut till vattenburen värme. Har jag tur är golvet byggt av reglar och jag kan lägga spånskivor, har jag otur är det gjutet betonggolv under klinkern, och då blir det ju ett mycket mer krångel..
Tror själv att det är betong under, tror det har varit en yttertrapp som har byggts in tidigare..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den inre hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den yttre hallen.
Tankar, åsikter, lösningar. Är öppen för all feedback om hur man kan göra..
Har inga problem med att riva upp golvet, men att bila bort 5cm betong över hela golvet känns mindre skoj..
Ja, har tänkt så också. Men då måste jag behålla det gamla värme-rör-systemet. (Har ett "enrörs" radiator i den inre hallen som jag sådana fall kan kopla ifrån.)ja73 skrev:
För det blir väl för låg effekt att koppla sig vidare från golvvärmen? Och det kanske man inte ens bör/kan göra.
Frun och jag pratade igenom detta idag och vi kom fram till att riva upp golvet, bila upp 10-15cm och lägga vattenburen golvvärme.
Vi känner att det känns fel att inte göra allt "rätt" på en ggr. Vi behöver värmen på golvet för att ha torra golv och pga att det känns som den befintliga el-värmen inte räcker till eller, som jag tror, inte är bra installerad (vi värmer säkert mer neråt än uppåt..)
Att sätta dit ett element är en väg att gå, men hallen är liten, med få väggytor. Vi behöver ha den ena till en garderobsvägg och den andra sidan är tänkt att bli en sittbänk med mer förvaring. Då finns bara korta snuttar av vägg och de får man inte plats med ett element på..
Tack för era ideér och tankar.
Återkommer med bildet på hur det går vidare..
Vi känner att det känns fel att inte göra allt "rätt" på en ggr. Vi behöver värmen på golvet för att ha torra golv och pga att det känns som den befintliga el-värmen inte räcker till eller, som jag tror, inte är bra installerad (vi värmer säkert mer neråt än uppåt..)
Att sätta dit ett element är en väg att gå, men hallen är liten, med få väggytor. Vi behöver ha den ena till en garderobsvägg och den andra sidan är tänkt att bli en sittbänk med mer förvaring. Då finns bara korta snuttar av vägg och de får man inte plats med ett element på..
Tack för era ideér och tankar.
Återkommer med bildet på hur det går vidare..
En liten uppdatering;
Hyrde en Hilti i fredags och började slå bort plattorna. Sedan var det ett rätt tjockt lager flytspackel (eller liknande), riktigt segt var det att få bort det, dammade redigt också. I det lagret låg en värmekabel, blå på nät och 220v var det.
När det var borta vissade det sig som jag misstänkte från början att det var den gamla yttertrappen som låg där. (Det kan ha varit en glasad veranda tex misstänker jag. Betongen var målad på samma sätt som vi har på andra ställen.)
Testade att bila ett mindre hål för att se hur det såg ut under betongen visade att det var ett ca 5cm tjockt betonglager sedan packad sand/sten-blandning..
Bilade bort den ytan som inte kommer täckas av saker, blev ca 3kvm men märkte att blandningen hade drygats ut med sten/sprängsten. Så man kom inte längre än ca 10-15cm ner..
Tordes inte heller köra närmare kanten när jag förstod att hela utbygnaden stod/var fastsatt i betongplattan..
Hyrde en Hilti i fredags och började slå bort plattorna. Sedan var det ett rätt tjockt lager flytspackel (eller liknande), riktigt segt var det att få bort det, dammade redigt också. I det lagret låg en värmekabel, blå på nät och 220v var det.
När det var borta vissade det sig som jag misstänkte från början att det var den gamla yttertrappen som låg där. (Det kan ha varit en glasad veranda tex misstänker jag. Betongen var målad på samma sätt som vi har på andra ställen.)
Testade att bila ett mindre hål för att se hur det såg ut under betongen visade att det var ett ca 5cm tjockt betonglager sedan packad sand/sten-blandning..
Bilade bort den ytan som inte kommer täckas av saker, blev ca 3kvm men märkte att blandningen hade drygats ut med sten/sprängsten. Så man kom inte längre än ca 10-15cm ner..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tordes inte heller köra närmare kanten när jag förstod att hela utbygnaden stod/var fastsatt i betongplattan..
Fortsatte och la några lager markduk och jämnade av med sand.
Eftersom jag inte kom ner längre än max 15cm och det låg stora stenar ivägen så satsade jag på att få i åtminstonde 70mm frigolit, hade varit skönt att kunna fått det över hela, eller allra helst att det vore rätt gjort från början (men det är nog för mycket begärt tyvärr)..
Har nu fyllt upp så jag har två plattor med 70 frigolit och det är ca 30mm från frigoliten till den gamla golvnivån, den skillnaden skall jag imorgon gjuta igen med betong.
Sedan läggs ett lager Roth Compact skivor flytande på betongen. Och då får jag värme i hela utrymmet istället för bara i mitten som var tidigare tänkt..
Eftersom jag inte kom ner längre än max 15cm och det låg stora stenar ivägen så satsade jag på att få i åtminstonde 70mm frigolit, hade varit skönt att kunna fått det över hela, eller allra helst att det vore rätt gjort från början (men det är nog för mycket begärt tyvärr)..
Har nu fyllt upp så jag har två plattor med 70 frigolit och det är ca 30mm från frigoliten till den gamla golvnivån, den skillnaden skall jag imorgon gjuta igen med betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan läggs ett lager Roth Compact skivor flytande på betongen. Och då får jag värme i hela utrymmet istället för bara i mitten som var tidigare tänkt..
Hej
Skummade runt och hittade din tråd, den är några år men jag har exakt samma problem. Gammal villa med inbyggd betongtrapp, skillnaden mot dig är att jag har tillgång till utrymmet under trappen som är ett oisolerat förråd/cykelkällare. Har nu gjort om rummet till vanlig hall men golvet blir svinkallt på vintern. Tänkte i första hand köra samma lösning som dig och lägga in golvvärme, förmodligen vatten. I värsta fall bila bort golvet helt ned till förrådet (ca. 15cm) och regla nytt med ordentlig isolering. Hur har det funkat för dig? Räckte det med 70mm cellplast? Körde du vanlig vit eller någon kompaktare sort? Blir det inte köldbrygga från betongen runt om som du inte bilade bort?
Mvh Saffady
Skummade runt och hittade din tråd, den är några år men jag har exakt samma problem. Gammal villa med inbyggd betongtrapp, skillnaden mot dig är att jag har tillgång till utrymmet under trappen som är ett oisolerat förråd/cykelkällare. Har nu gjort om rummet till vanlig hall men golvet blir svinkallt på vintern. Tänkte i första hand köra samma lösning som dig och lägga in golvvärme, förmodligen vatten. I värsta fall bila bort golvet helt ned till förrådet (ca. 15cm) och regla nytt med ordentlig isolering. Hur har det funkat för dig? Räckte det med 70mm cellplast? Körde du vanlig vit eller någon kompaktare sort? Blir det inte köldbrygga från betongen runt om som du inte bilade bort?
Mvh Saffady
Hej. Det har funkat bra, stor skillnad på värmen. Helt rätt att lägga vattenburen golvvärme där. Upplever inga kallras, men hade det gått så skulle jag tagit bort mera under.
Enda problemet är att det finns en liten, liten tendens till svikt i golvet. Tror inte frigolitskivorna som golvvärmen ligger i är jättestabila. Inget större problem, men några fogar har sprukigt..
I det hela är vi nöjda, mycket bättre än tidigare..
Enda problemet är att det finns en liten, liten tendens till svikt i golvet. Tror inte frigolitskivorna som golvvärmen ligger i är jättestabila. Inget större problem, men några fogar har sprukigt..
I det hela är vi nöjda, mycket bättre än tidigare..
Klicka här för att svara