Jag har tagit bort och målat en del element hemma. Detta tillsammans med att jag ganske nyligen haft systemt helt tömt gör attt trycket är väldigt lågt. När jag öppnar ventilen på elementen (har enplans med källare) kommer det bara luft och jag hör hur det kluckar om vattnet.

Kommer framåt augusti ta bort några element till för en renovering. Finns det någon nackdel/fara med att mest ha luft i systemet en längre tid samt cirkulationspumpar avslagna. Tänker om det blir större risk för rostbildning med så mycket luft.

En annan fundering jag har är att jag har haft lite aningar tidigare om eventuellt läckage i systemet då trycket minskat mer eller mindre hela tiden under 1 1/2 års tid. Dock har vi haft flera renoveringar då vi tömt systemet helt så jag vet inte om det är det som gjort jag fått fylla på ofta eller ej.
Nu har systemet stått med väldigt lite tryck under en period, ändå så pyser det ju ut luft när jag öppnar en ventil. Den luften borde väl ha försvunnit ut från eventuell läcka på ganska kort tid om det hade varit ett läckage någonstanns?

Luft och vatten blir oxidation... Bättre att kunna plugga/loopa elementen men ha vatten i systemet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.