Jag sitter med pekfingret på köpknappen men tänkte ändå höra med den samlade expertisen så att jag inte gör bort mig.

Jag håller på och bygga nytt och kommer då ha golvvärme i både bostad och garage (180+90m2). Mellan garaget och bostaden går en kulvert på ca 20m då bergvärmepumpen står i garaget. Total volym i systemet är ca 250l för både bostad och garage.

Då vi bygger i Östersund känns det lite dumt att inte frysskydda golvvärmen vid eventuellt strömavbrott osv.

Tänker jag rätt om jag vill blanda i ca 30% PROPYLEN IH VVS (http://www.oljat.se/vvs-produkter/adtechline-propylen-ih-vvs-dunk-25-liter.aspx).

Eller finns det någon annan rådande uppfattning på forumet ?

Ingen som har en uppfattning?

Går säkert bra att använda men det fryser inte i första laget kulverten lär ju vara bra isolerad annars kostar det mycket att värma upp.

smurfen72 skrev:
Går säkert bra att använda men det fryser inte i första laget kulverten lär ju vara bra isolerad annars kostar det mycket att värma upp.
Håller med :thumbup: Varför krångla till det.

M
Vid nyinstallation är det vettigare att satsa på batteribackup till cirkpumpen/cirkpumparna.

Vatten i rörelse fryser inte och glykol är bara kladdigt, jävligt och giftigt.

Skulle något hända som gör att du måste tömma systemet så får du ta hem tankar eftersom du inte får hälla ut det i brunnen.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Robin var bor du ? Längre strömavbrott börjar ju bli ovanliga.

M
En till nackdel är om du måste fylla på vatten av olika anledningar, brukar hända ibland. Då bör du även fylla på glykol på nåt sätt för att upprätthålla mängden. Inte varje gång så klart, men någon gång.
Samma gäller om du vill lägga till ett element eller en golvvärmeslinga, då får du se till att du även fyller på glykol.

Ett åbäke är vad det är :)

Hade tyvärr själv en röris som rekommenderade glykol :(

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Och skulle man vilja ha glykol i vattnet behövs det inte vara så stor inblandning för i marken blir det bara någon enstaka grad kallt även här i bistra Jämtland. dessutom har du ju värmt marken runt kulverten några grader så det kommer att ta många dygn innan ens vattnet fryser. Dessutom är det ju mycket ovanligt med strömavbrott under någon längre tid i Östersundstrakten JKAB har varit mycket aktiv i sitt arbete med "stormsäkring".

Marcussjogren skrev:
Vid nyinstallation är det vettigare att satsa på batteribackup till cirkpumpen/cirkpumparna.

Vatten i rörelse fryser inte och glykol är bara kladdigt, jävligt och giftigt.

Skulle något hända som gör att du måste tömma systemet så får du ta hem tankar eftersom du inte får hälla ut det i brunnen.
Vatten som är i rörelse fryser om det går under nollan men om det rör sig så tar det upp energin från varmare delar av systemet så det inte blir lika kallt och därför inte fryser lika lätt.

M
smurfen72 skrev:
Vatten som är i rörelse fryser om det går under nollan men om det rör sig så tar det upp energin från varmare delar av systemet så det inte blir lika kallt och därför inte fryser lika lätt.
Ja jo givetvis - menade givetvis inte att rörelse är något magiskt som kan få vatten att bli -50 utan att frysa.

Har man -10 grader både inne och ute så har man nog problem så det räcker ändå :)

Det jag eg är mest orolig för är om jag kommer hinna få igång värmen innan vintern. Plattan gjuts nu i slutet av aug och sen ska snickarna börja resa stommen med mer. Går allt enligt plan (vilket det sällan gör) så kommer jag hinna få igång pumpen innan det blir ett problem. Men om det är något som skiter sig och vi får en riktigt kall start på hösten så tror jag att det kan bli problem.

Kan man ha i en mindre mängd, kanske 10 %, för att försäkra sig om att rören inte kommer frysa sönder ? I början av hösten lär vi ju inte prata -30 även om det givetvis kan bli på kallsidan med några grader.

Men varför fylla systemet om du inte tänker köra igång det ?

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
M
Töm systemet ordentligt efter provtryckningen så kan det gott stå tills dess att du sätter in pumpen. Händer ju inget om rören inte är fyllda med vatten.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.