Har fått ett hål in till pannrummet efter lite ny rördragning. Frågan är hur jag ska täta det? Finns det något ändamålsenligt fogskum som det går att spruta i hålet? Som du givetvis är godkänt för det. Väggen är av tegel så ska jag in med slagborren för att plugga och sedan dra på gips så drar jag nog ner hela väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet har inte den minsta symmetri utan det är runt ,kantigt, ovalt, rektangulärt och så vidare åt alla håll o kanter. Skulle jag försöka mig på att knacka sönder tegelbitar som jag passat in och få det tätt hade det nog tagit mig en dag eller två. Ser inte riktigt hur det alternativet är möjligt, tyvärr.
Sådana fall att jag köper någon lagningsmassa i cementform som jag klabbar på. Dock är det väl inte bra att dra på direkt på rören? Ska jag ha ett extra, större, rör runt de befintliga? Synd bara att rördragaren spårat ut exakt för det vänstra röret.
Sådana fall att jag köper någon lagningsmassa i cementform som jag klabbar på. Dock är det väl inte bra att dra på direkt på rören? Ska jag ha ett extra, större, rör runt de befintliga? Synd bara att rördragaren spårat ut exakt för det vänstra röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skaffa vanlig rörisolering, typ Biltema och linda runt i genomförningen, sedan så kan du vispa upp i princip vad som helst och trycka in, typ finbetong lr något. Låt den inte koma längre ut än vägglivet bara- Efter det kan du med en plattslev bre på putsbruk för att få en slät yta och när det torkat skära bort rörisoleringen som sticker utanför.
Ja det ser ut som blåbetong i översta skiktet. Det är inte besvärligt alls att hugga ur. Ha ett munfilter bara.
Edit. Men du kan allt trycka i bitar av en tegelsten ändå, bruket "flyter" inte ut lika lätt om du gör det...
Edit. Men du kan allt trycka i bitar av en tegelsten ändå, bruket "flyter" inte ut lika lätt om du gör det...
Ja pannrummet är säkert en egen brandcell, då är inte t.ex. fogskum tillåtet.
Blanda ihop något cementbaserat skit eller gipsputs och fyll hålet med.
Du kan peta i lite tegelkross eller sten/grus etc om du känner för det för att dryga ut och/eller stabilisera gjutningen lite.
Men sista finputsningen av ytskiktet gör du gärna i steg 2, med lite nytt bruk.
edit:
Snål-jocke hann editera och lägga till delvis samma info ...
Blanda ihop något cementbaserat skit eller gipsputs och fyll hålet med.
Du kan peta i lite tegelkross eller sten/grus etc om du känner för det för att dryga ut och/eller stabilisera gjutningen lite.
Men sista finputsningen av ytskiktet gör du gärna i steg 2, med lite nytt bruk.
edit:
Snål-jocke hann editera och lägga till delvis samma info ...
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Brandskydd är i fallet ved eller pellets givetvis inte att förringa, och att bygga det som en separat brandcell är aldrig fel precis som Mikael_L skriver.
Jag hade fram tills nyss en pelletspanna, när jag flyttade in i huset för ett år sedan kontaktade jag direkt försäkringsbolaget och kollade vad för brandklassningskrav som gällde, exvis var dörren en helt vanlig innedörr osv...
Mitt försäkringsbolag sa att det hos dem endast krävdes att pannan var i en egen brandcell om effekten överskred 60kW (vågar inte ta gift på siffran... men det var en många gånger högre effekt än en vanlig villapanna i alla fall)
Hoppas det inte var för långt off topic
Jag hade fram tills nyss en pelletspanna, när jag flyttade in i huset för ett år sedan kontaktade jag direkt försäkringsbolaget och kollade vad för brandklassningskrav som gällde, exvis var dörren en helt vanlig innedörr osv...
Mitt försäkringsbolag sa att det hos dem endast krävdes att pannan var i en egen brandcell om effekten överskred 60kW (vågar inte ta gift på siffran... men det var en många gånger högre effekt än en vanlig villapanna i alla fall)
Hoppas det inte var för långt off topic
Jag köper ett murblock på byggmax som jag fyller upp hålet lite med och sedan på med någon cementbaserad smörja.
Angående brandskyddet så tar jag inte den diskussionen med min sotare. Det rör sig inte om några stora grejer för min del som sotaren påpekat. Så jag väljer att ordna dem istället. Även om jag ibland är rätt trött på huset, så uppstår det en brand i pannrummet så kanske det är lika bra att skiten brinner ner istället för att rökskada hela huset.
Angående brandskyddet så tar jag inte den diskussionen med min sotare. Det rör sig inte om några stora grejer för min del som sotaren påpekat. Så jag väljer att ordna dem istället. Även om jag ibland är rätt trött på huset, så uppstår det en brand i pannrummet så kanske det är lika bra att skiten brinner ner istället för att rökskada hela huset.
Ska det vara noga med brancellen så är de ju även viktigt att du har en OK genoföring. Jag brukar alltid köra rörskål som hylsa i väggar. Biltemas skum brinner ju!
20mm rörskål av typen isover är både billigt och tål brand. Alternativet är som du skriver, en storlek större rör som hylsa. Men det måste man ju ordna med innan man har rörmokat färdigt.
20mm rörskål av typen isover är både billigt och tål brand. Alternativet är som du skriver, en storlek större rör som hylsa. Men det måste man ju ordna med innan man har rörmokat färdigt.
Sökt men inte hittat sådan rörskål någonstans, beijer, k-rauta, optimera osv. Bara hittat på nätet. Det finns inget annat liknande som finns på något av de stora buggvaruhusen? Kanske lika bra att vara lite petig så jag slipper göra om det.
Varför krångla till det om du inte har någon rörskål liggande. Det viktiga är att röret kan röra sig fritt och inte sitter helt stomt i den murade väggen. Ta tex lite tjärpapp och rulla ett "rör" runt kopparröret så att det sitter lite löst och fixera med lite ståltråd. Kör in det genom väggen som en "form" när du murar igen hålet, sen kan du låta det sitta och skära av utsticket eller pilla ut "tjärpappsröret" om du vill.
Redigerat:
Iofs riktigt, men om man tätar av med någon lämplig massa mellan rör och det murade hålet och samtidigt isolerar kallvattenröret in mot väggen på båda sidor så är det ett mindre problem.krilleman_215 skrev:
Om man ska vara så noga som vissa vill och göra pannrummet till en brandcell så räcker det inte ens med att sätta en rörskål utan då skall det tätas med brandtätmassa också vilket inte är speciellt rimligt i en villa som i sig normalt inte har ett pannrum som brandcell.