Ber om ursäkt på förhand för att jag är totalt okunnig, det är därför jag vänder mig hit!

Jag har köpt min första bostadsrätt och är väldigt fundersam över om den vattenburna golvvärmen verkligen är okej.

Man kan inte reglera värmen med annat än en ballofix (längst upp till vänster i bild. Systemet verkar vara kopplat på de vanliga vattenledningarna i badrummet. Tänker att om jag stänger ner vattnet helt så borde det ju bli stillastående eller nåt så det har jag inte vågat. När jag flyttade in var ballofixen helt öppen och det var brännhett på golvet vilket ju inte heller verkar så vettigt.

Är det kaos detta, måste jag bryta upp hela badrummet? Hjälp!
Ursäkta blombilden, får inte bort den..
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• image.jpeg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Jag tycker det ser hempulat ut. Golvet får inte bli brännhett, då kan tätskiktet ta skada.

Tack för svar! Hempulat, men innebär det att jag borde vara orolig då gissar jag? 😕

Ja, absolut!

• Gilla
Majaaa
  • Laddar…
Ring en röris och be denne komma med förslag på hur det ska göras rätt och pris. En riktig klantskalle som gjort det där jobbet tyvärr :(

Att slå ifrån på ballofixen är ingen fara. Jag tror att det är en strypventil som sitter högst upp.

Strypventil, vad innebär det? Tänker att om jag drar ballofixen till av-läge blir det stillastående vatten i ledningarna, det kan väl inte vara bra?

Det är väl kopplat på varmvattencirkulationen. Säkert en strypventil som sagt, där kan du ställa in flödet och därmed temperaturen. du kan också stänga av helt med ballofixen. Det blir bara stillastående i golvet.

När är det gjort? Om det är efter 2005 eller så så borde kopplingarna inte ha suttit dolt utan fuktskydd eller skvallerrör. Man kan också fråga sig om brf har godkänt arrangemanget.

Med tanke på hur det ser ut hade jag kollat andra utföranden i badrummet, t.ex. Golvbrunn, tröskel, andra rörgenomföringar för att få en känsla av hur välgjort resten av utrymmet är.

Jag vet inte exakt när det är gjort men jag skulle gissa på åren innan 2005 med tanke på att jag vet att det var förrförra ägaren som renoverade. Och uppenbarligen verkar de inte veta vad de gjort, tror inte att brf godkänt heller. Skit också. Fick köpa av en kompis och allt såg så fint ut på ytan, men allt verkar fuskbyggt och den höga avgiften gör att jag troligen inte får så mycket vinst om säljer så börjar jag riva upp allt lär jag gå back. De verkar dessutom ha knasat upp ventilationen så det är baksug i hela lägenheten. 😞 Där fick man för att man äntligen lyckats ta sig in i bostadsmarknaden..

Det viktiga ifall man använder VVC till handdukstork och golvvärme är att inte stänga av det helt, utan på sin höjd strypa flödet. Det är i just stillastående varmt vatten som Legionella trivs.

Ta det lugnt! Det behöver inte vara några större problem. Har det inte varit någon läcka på över 10 år verkar det ju fungera. Badrum brukar ju ändå renoveras var 20 år, så då kan man ju rätta till det då!

Ventilationen är svårt att säga så mycket om utan att veta mer om hur systemet funkar. Men om ventilationen inte fungerar som den ska i ett flerbostadshus är det läge att kontakta styrelsen. Det borde finnas en ovk-kontroll gjord relativt nyligen där din ventilation ska vara uppmätt och kontrollerad. Ändrar man i en lägenhet påverkar det ofta andra lägenheter nämligen. Om det går åt fel håll kan det vara så enkelt som att det behövs mer friskluftsöppningar.

Tack!

Krilleman
Problemet med VVC som matar golvvärme är ju just temperaturen. 50ºC ska det vara minst nere vid VVX innan VVC:n värms till varmvatten igen.

Minsta temp vid tappställe för varmvatten är 55ºC.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.