4 986 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Hur täta i pannrum?
Än en gång varför klydda till det för TS.xdigger skrev:
Det är ingen brandcell med krav på brandtäta genomföringar så hoppa över dyra och onödiga lösningar utan använd ett par bitar gammalt tegel och lite kc-bruk. Lätt som en plätt att mura igen till ingen kostnad.
Om den sammanlagda märkeffekten av en eller flera värmekällor/pannor som eldas med fasta eller flytande bränsle överstiger 60kW så ska ska pannrummet utformas som en egen brandcell annars är det villan som helhet som är cellen.xdigger skrev:
Och jag betvivlar att TS har en panna på 60 kW vilket är ovanligt i en villa....
Edit: går att hitta i BFS 2011:26
Redigerat:
Fast, OM rummet är klassat som pannrum så gäller fortfarande att det är en brandcell, oavsett om pannan är på mindre än 60kW, jag har forskat i detta. Det är VIKTIGT att rummet INTE ät klassat som pannrum, annars gäller faktiskt reglerna ändå. Sen kan du ha din mindre än 60kW panna i sovrummet i princip. Men är rummet klassat som pannrum så SKALL det vara en egen brandcell oavsett märkeffekt. Mitt pannrum, kallar jag "rummet som jag har pannan i". Jag har varit i kontakt med räddningstjänst och fejarmästare och byggnadsingenjörer och detta ÄR det som gäller. Och kräver dom att du ska ha brandtåligt material på dörrn så kan du moona åt dom och tala om för dom att det är byggnadsreglerna när huset uppfördes som gäller, tex så 1958 så räckte det med 40mm trädörr för att räknas som branddörr.
Sökt lite på den och läst databladet lite snabbt men blir inte klok på om den tar rörelser? Går den att "kleta" direkt på rören?xdigger skrev:
Jag tror min lösning blir till att köra på rörisolering och har sedan sotaren åsikter om det så tar jag bort det och sprutar dit brandtätningsmassa. I sådana fall blir bara rörisoleringen en slags form. Sådan där isover isolering får jag inte tag på till helgen så det får bli såhär.
Det brukar kletas direkt "på" rör och elkablar. OM det inte finns ritningar på ditt hus och kommunen inte heller har ritningar så kalla det för bövelen inte pannrum, då är det heeelt andra regler, och vips så behöver du inte täta alls, MEN man ska vara medveten om att detta hål kan bidra till att pannan inte får tillräckligt med luft och dålig förbränning som följd. Det är alltså en vits förutom brandsäkerhet att täta runt rören, därför skulle jag tätat noga.
Oceanis, jag hoppas du inte tyckte jag var kort förut, stod på en stege på jobbet och bara svarade rakt upp och ner. Jag lägger med en länk till en tråd jag skrev för ett par år sedan, på sidan 3 har jag bifogat svar från ansvarig på räddningstjänten(fejarmästarens uppdragsgivare).
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/220476-panna-med-effekt-som-understiger-60kw-vad-galler-egentligen-3.html
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/220476-panna-med-effekt-som-understiger-60kw-vad-galler-egentligen-3.html
xdigger skrev:
Forum är till för att lufta olika uppfattningar....så inga problem för mig.
Klicka här för att svara