Jag köpte (som en del vet) ett hus som det stog en CTC 260, en gammal hög, men den funkar, med ved..
Olje brännaren har jag monterat bort, och fick tag i en Roslagsbrännare, en RB20. Liten och smidig, men...
Jag har fått i gång denna ett par gånger, och varje gång jag startar den så börjar det bra, men efter 4 til 5 minuter, så börjar det ryka ur skruven. Det ryker alltså upp påfyllnings röret, och ryker som f..n ut den vägen.
Är det någon som har varit med om detta förut? Är det en justerings sak? För lite eller för mycket pellets?

Jag tänkte kanske det kunde varit dålig ventilation i källaren, men samma sak om jag öppnar dörren ned dit utifrån.

Jag fick loss brandskyddsspjället som satt fast i öppen position, så det är löst och stänger när pellets faller igenom nu. Men det löste heller inte problemet.

Kan det vara att jag måste kolla om det är någon skit bakom fläkten som gör att det blir fel drag i från den? (Gillar inte demontera för mycket på saker jag inte har fixat på förut, men måste man så måste man)

Jag börjar verkligen släppa upp för lösningar..
Tacksam för alla lösningar jag kan få..

Har du något drag i pannan/skorstenen?
När du stängt av den efter att den börjat ryka. Står det pellets i påfyllningsröret då?

Den ena gången jag startade upp brännaren så startade skruven lite också, då var det lite pellets som började ryka när brännaren satt i gång. Det försvann ut i skorstenen. Merkte det när jag öppnade den vanliga luckan för att kolla. Men det var ganska så gott drag upp i skorstenen.
Nej pellets står inte upp i slangen. Det låg ett par st just i denna flamluckan en av gångerna, men det ryker bakåt ändå om det inte är några där. :(

Om du verkligen har drag i skorstenen så borde det inte kunna ryka bakåt. Är panna och skorsten ordenligt rensotat så att det inte blivit täppt någonstans?

Det är inte mer än någon månad sedan som sotarn var här. Han sa inget om det. Han sa det var bra drag i skorsten då han provtryckte skorsten.
Jag fick ett tips från lindquist heating som säljer brännarna, stänga alla andra luckor i pannan, som jag inte hade gjord innan. Men det hjalp endast lite. Ryker fortfarande. 😰
Nu kommer det snart en kompis som har eldat med pellets några år. Kanske han kan komma på vad som är fel..
Uppdaterar om jag kommer på något.

Går fläkten? På rätt håll?

Kompisen hade inga lura ideer han heller.
Men om jag gjorde som lindquist heating föreslog, ställde tillbaks till dom inställningarna som var så fyllde bara brännaren och röret sig upp med pellets.

Jodå Corre. Fläkten går åt rätt håll.

Jag ringde ett företag som kompisen berättade om här i närheten som justerade in hans anläggning. Men dom ville inte justera min gamla sedan jag inte hade köpt pannan eller ny utrustning av dom. Så jag får nog försöka justera så gott det går.

Jag har försökt justera lite så det inte fylls på för mycket med pellets och ökt lite sekunder mellan varje gång det fylls. Men nu var det tydligen varmt nog i pannan, så den stängde ner sig helt och hållet. Skall bli spännande och se om skiten startar upp igen snart. :)

Nu har jag en helt annan brännare, men jag ser det som praktiskt omöjlig att det skulle ryka genom röret om fläkten går åt rätt håll och det inte är tvärstopp i skorstenen.

Jag kan öppna luckan på pannan som sitter ovanför brännaren och titta på dom brinnande pelletsarna, inte ens då ryker det in.

Så ditt problem verkar väldigt konstigt.

Ja det tycker dom jag har pratat med andra ställen också.

Så jag har nu gjord absolut motsatsen till vad jag fik höra av försäljaren och lyssnat på vad jag har hörd här och på andra forum, och sänkt matningen.
Starten har jag sänkt från 3,5 till 1,5 sekunder
Matning av pellets från 2,8 sekunder till 1 sekund.
Tiden mellan matningarna från 15 sekunder till 39 sekunder.
Och vips.. Där slutade det ryka... Eller i alla fall nästintill allt borta. Så jag är på rätt väg i alla fall.
Blir några mer justeringar när jag ser hur mycket pellet som går åt.
Det var i alla fall roligt att se när den gick igång igen efter den stannade när pannan blev varm nog. :)
Har satt termostaten på 60 grader på pannan än så länge, så får man se om man inte för fixat lite bättre styrning till det senare. Så att man kan mäta rumstemperatur i stället för temp på pannan. :)
Tackar för era snabba svar... :D
Matning :
Siemens programmerbar logikstyrenhet som visar tidinställningar för start och matning av pellets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Programmerar du via LOGO-RS232 applikationen?
Du kan inte dela med dig av instruktionsuppsättningen?

Hej corre.
Nej jag har inte programmerat via 232. :(
Bara justerat dom som redan ligger där.
Jag kan lägga upp kort på dom skilda programmen om du vill? Från 1 till 18..

Nä, då var det inte så intressant :)
Skoj att det sitter en PLC i den dock, och inte ett hemmabygge.

Vet du om det går att ladda hem software till datorn som läser innehållet så tror jag att jag har kabeln till den. Jag skall kolla lite runt det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.