Jag vet att detta inte är rätt sätt att göra så jag vill inte ha några svar där ni skriver hur man egentligen skall göra utan jag vill bara veta om någon gjort så här eller har någon teori om det kommer att fungera eller inte.
Jag kan av olika anledningar inte höja golvet.
Jag har rivit bort gamla golvspånskivorna och sugit ur isoleringen som bestod av kutterspån.
Jag tänker nu ersätta kutterspånet med gullfiber och sätta en golvspån skiva mellan varje regel 20mm nedanför toppen av regeln. Därpå lägger jag den vattenburna golvvärmeslingan (12mm) med armering och flytspacklar upp till samma nivå som reglarna.
Därpå lägger jag golvspånskivor och parkett.
Temperaturen i vattnet varierar mellan 20 och 50 grader beroende på utetemperatur men oftast runt 38 grader vintertid så jag tycker att lagom mycket värme borde leta sig upp till golvytan.

Någon som gjort något liknande?
Schematisk illustration av ett golv med vattenburen golvvärme, mellanlägg av golvspån och reglar.
 
Vad har du under golvet? Kallet eller varmt utrymme? Om det är kallt, hur mycket isolering blir det effektivt i golvet?
 
Under golvet det krypgrund.
Längst ner lägger jag en asfaboardskiva mot dom brädor som ligger där idag för bort eventuellt drag, därpå får jag plats med 170mm gullfiber.
 
Kanske också skall tillägga att detta är i en hall där huvudsyftet med golvvärmen är att ersätta 2 element som jag tagit bort och inte komforten med ett varmt golv.
 
BobbaFett skrev:
Jag vet att detta inte är rätt sätt att göra så jag vill inte ha några svar där ni skriver hur man egentligen skall göra utan jag vill bara veta om någon gjort så här eller har någon teori om det kommer att fungera eller inte.
Jag kan av olika anledningar inte höja golvet.
Jag har rivit bort gamla golvspånskivorna och sugit ur isoleringen som bestod av kutterspån.
Jag tänker nu ersätta kutterspånet med gullfiber och sätta en golvspån skiva mellan varje regel 20mm nedanför toppen av regeln. Därpå lägger jag den vattenburna golvvärmeslingan (12mm) med armering och flytspacklar upp till samma nivå som reglarna.
Därpå lägger jag golvspånskivor och parkett.
Temperaturen i vattnet varierar mellan 20 och 50 grader beroende på utetemperatur men oftast runt 38 grader vintertid så jag tycker att lagom mycket värme borde leta sig upp till golvytan.

Någon som gjort något liknande?
[bild]
det kommer fungera sett till värmeaspekten,
(dock inte optimalt med en isolerande golvspånskiva ovanpå värmeslangen, men det frågade du inte om :) )
 
  • Gilla
BobbaFett
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
det kommer fungera sett till värmeaspekten,
(dock inte optimalt med en isolerande golvspånskiva ovanpå värmeslangen, men det frågade du inte om :) )
Exakt, inte den optimala lösningen, men det kommer fungera.
Sen exakt hur bra, och om det blir tillräckligt, ja det lär ju visa sig :-)
 
  • Gilla
BobbaFett
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Exakt, inte den optimala lösningen, men det kommer fungera.
Sen exakt hur bra, och om det blir tillräckligt, ja det lär ju visa sig :-)
jo det kommer tillochmed fungera bra :)

svärfarsan har golvspån ovanpå golvvärmeslang i dåligt isolerad timmerkåk.
han har varmt inne.

det som händer är att han får köra lite högre framledning vilket innebär lägre cop= högre elförbrukning
 
  • Gilla
BobbaFett
  • Laddar…
Jag ser ingen större skillnad i denna metod och en där man istället för gjutningen använder bjälklagsplåt mellan reglarna med rör i och sedan 22 mm golvspån på det. Det är en ganska vanlig metod och fungerar bra. Du kommer behöva en något högre framledningstemp. Men energiförbrukning och komfort bör inte påverkas nämnvärt.
 
  • Gilla
BobbaFett
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.