Jag vet att detta inte är rätt sätt att göra så jag vill inte ha några svar där ni skriver hur man egentligen skall göra utan jag vill bara veta om någon gjort så här eller har någon teori om det kommer att fungera eller inte.
Jag kan av olika anledningar inte höja golvet.
Jag har rivit bort gamla golvspånskivorna och sugit ur isoleringen som bestod av kutterspån.
Jag tänker nu ersätta kutterspånet med gullfiber och sätta en golvspån skiva mellan varje regel 20mm nedanför toppen av regeln. Därpå lägger jag den vattenburna golvvärmeslingan (12mm) med armering och flytspacklar upp till samma nivå som reglarna.
Därpå lägger jag golvspånskivor och parkett.
Temperaturen i vattnet varierar mellan 20 och 50 grader beroende på utetemperatur men oftast runt 38 grader vintertid så jag tycker att lagom mycket värme borde leta sig upp till golvytan.
Någon som gjort något liknande?
Jag kan av olika anledningar inte höja golvet.
Jag har rivit bort gamla golvspånskivorna och sugit ur isoleringen som bestod av kutterspån.
Jag tänker nu ersätta kutterspånet med gullfiber och sätta en golvspån skiva mellan varje regel 20mm nedanför toppen av regeln. Därpå lägger jag den vattenburna golvvärmeslingan (12mm) med armering och flytspacklar upp till samma nivå som reglarna.
Därpå lägger jag golvspånskivor och parkett.
Temperaturen i vattnet varierar mellan 20 och 50 grader beroende på utetemperatur men oftast runt 38 grader vintertid så jag tycker att lagom mycket värme borde leta sig upp till golvytan.
Någon som gjort något liknande?
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Vad har du under golvet? Kallet eller varmt utrymme? Om det är kallt, hur mycket isolering blir det effektivt i golvet?
det kommer fungera sett till värmeaspekten,BobbaFett skrev:Jag vet att detta inte är rätt sätt att göra så jag vill inte ha några svar där ni skriver hur man egentligen skall göra utan jag vill bara veta om någon gjort så här eller har någon teori om det kommer att fungera eller inte.
Jag kan av olika anledningar inte höja golvet.
Jag har rivit bort gamla golvspånskivorna och sugit ur isoleringen som bestod av kutterspån.
Jag tänker nu ersätta kutterspånet med gullfiber och sätta en golvspån skiva mellan varje regel 20mm nedanför toppen av regeln. Därpå lägger jag den vattenburna golvvärmeslingan (12mm) med armering och flytspacklar upp till samma nivå som reglarna.
Därpå lägger jag golvspånskivor och parkett.
Temperaturen i vattnet varierar mellan 20 och 50 grader beroende på utetemperatur men oftast runt 38 grader vintertid så jag tycker att lagom mycket värme borde leta sig upp till golvytan.
Någon som gjort något liknande?
[bild]
(dock inte optimalt med en isolerande golvspånskiva ovanpå värmeslangen, men det frågade du inte om
jo det kommer tillochmed fungera braJörgen Ö skrev:
svärfarsan har golvspån ovanpå golvvärmeslang i dåligt isolerad timmerkåk.
han har varmt inne.
det som händer är att han får köra lite högre framledning vilket innebär lägre cop= högre elförbrukning
Jag ser ingen större skillnad i denna metod och en där man istället för gjutningen använder bjälklagsplåt mellan reglarna med rör i och sedan 22 mm golvspån på det. Det är en ganska vanlig metod och fungerar bra. Du kommer behöva en något högre framledningstemp. Men energiförbrukning och komfort bör inte påverkas nämnvärt.
Klicka här för att svara