Behöver lite råd från expertisen. Håller på att planera för garagerenoveringen, och har fastnat på uppvärmningen. Har idag bergvärmepump som är överdimensionerad och skulle gott och väl räcka för att värma garaget. Litet garage ca 40m2.
Ska man satsa på kulvert och golvvärme, eller en luftvärmepump(Jula pump?)? Garaget, eller verkstad kommer att användas till snickeriprojekt och på sin höjd att byta hjul och lite bilvård.

Vad ska man välja?
För och nackdelar?
Kostnad?

Står värmepumpen i huset? I så fall skulle jag lägga ner en kulvert och montera en liten Aerotemper i garaget så att du får lite cirkulation på luften.

Luft/Luft - fördelarna är att du får bra luftcirkulation, filtrering av luften, snabb uppvärmning och underhållsvärme på 8-10 grader. Nackdelarna är ljudnivån samt livslängden som ligger på mellan 10-15 år.

Bergvärmepumpen - fördelarna med denna är att du redan har ett överdimensionerat system som är "gratis". Dock kostar kulverten på och golvvärmen är att anses som mycket trög och då du öppnar garageporten så tar det ganska lång tid innan värmen byggts på igen.
Förbannat skönt dock att ligga på golvet med den typen av värme :) (men för att vara ärlig hur ofta gör man det?)

Jag hade samma bryderi som du men beslöt mig för att köra med en luft/luft av högre kvalitet (Mitsubishi) då just luftcirkulationen och underhållsvärmen ger mig dom fördelarna som jag prioriterar.
Det är ett svårt val med både för och nackdelar för båda systemen, själv tog det ett par år för mig att bestämma mig :D så jag förstår din frågeställning alltför väl.

Exsicco skrev:
Står värmepumpen i huset? I så fall skulle jag lägga ner en kulvert och montera en liten Aerotemper i garaget så att du får lite cirkulation på luften.
Ja BVP står i huset, 10-12m ifrån.
Aerotemper kanske kan vara något, är det så att man kan koppla på den direkt på kulverten, utan någon extra CP?

drx skrev:
Luft/Luft - fördelarna är att du får bra luftcirkulation, filtrering av luften, snabb uppvärmning och underhållsvärme på 8-10 grader. Nackdelarna är ljudnivån samt livslängden som ligger på mellan 10-15 år.

Bergvärmepumpen - fördelarna med denna är att du redan har ett överdimensionerat system som är "gratis". Dock kostar kulverten på och golvvärmen är att anses som mycket trög och då du öppnar garageporten så tar det ganska lång tid innan värmen byggts på igen.
Förbannat skönt dock att ligga på golvet med den typen av värme :) (men för att vara ärlig hur ofta gör man det?)

Jag hade samma bryderi som du men beslöt mig för att köra med en luft/luft av högre kvalitet (Mitsubishi) då just luftcirkulationen och underhållsvärmen ger mig dom fördelarna som jag prioriterar.
Det är ett svårt val med både för och nackdelar för båda systemen, själv tog det ett par år för mig att bestämma mig :D så jag förstår din frågeställning alltför väl.
Ljudnivån är inget problem. Misstänker med att golvvärmen blir för trög, även om det skulle vara skönt med varma golv.

MB77 skrev:
Ja BVP står i huset, 10-12m ifrån.
Aerotemper kanske kan vara något, är det så att man kan koppla på den direkt på kulverten, utan någon extra CP?
Det blir en bit att gräva... Jag tycker att en Aerotemper är en snyggare lösning men en luft/luft är kanske enklare?

Jag tror att du klarar dig utan extra CP men nu är jag ute på lite tunn is. Kolla med något företag som säljer Aerotemper och se vad de säger.

Verkar som att Aerotemper behöver rätt hög framledning, vilket BVP inte har, får nog forska vidare i detta.

Kanske kan det funka med en fläktkonvektor ihop med kulvert/BVP?
Någon som har detta i sin verkstad och är nöjd?
I och med att det bara är ca 40m2 så kanske det kan funka.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Hur ser det befintliga golvet ut? Är det isolerat nedåt? Kanske kan du klamra på golvvärmeslang och sedan flyta ut ett industrigolv?

pelpet skrev:
Hur ser det befintliga golvet ut? Är det isolerat nedåt? Kanske kan du klamra på golvvärmeslang och sedan flyta ut ett industrigolv?
Idag så är det jordgolv :wow: :D ska isoleras och gjutas, så det är inga problem att lägga in golvvärme. Frågan är ju vad som är bäst.
Golvvärme
LLVP
Aerotemper
Fläktkonvektor

golvvärme alla dagar i veckan!

Förstår inte riktigt när ni skriver tröghet med golvvärme, har en Jänkeport och visst känns det precis efter att porten varit öppen. Men eftersom golvet är uppvärmt går det fort tillbaka till ett skönt klimat. vatten/snön/välj själv smälter så mycket snabbare på värmegolv.

Det kan man inte säga om luft/luft, där är golvet kallare från start, och den lilla fläkten får jobba för att återta tempen. så den stora golvytan hjälper inte till lika mycket vid återuppvärmningen.

60kvm vid 20gc handlar ovan om och har haft luft/luft innan och då låg det snö på golvet bra länge.

+ TS har ju bergvärme så golvvärme blir klockrent ;)

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Golvvärme, särskilt med tanke på samordningsfördelarna. Du ska väl ändå dit med en grävare för att gräva ur golvet? Då borde det inte vara jättemycket extrajobb att lägga ner en kulvert. I kulverten så kan man samtidigt lägga rör för el, fiber och tappvatten och kanske avlopp också. Och den befintliga bergvärmeanläggningen har ju kapaciteten som krävs och bergvärme passar bra för golvvärme.

Golvvärme bör vara bra när smält snö droppar från bilen också. Snön smälter snabbt och rinner ner i golvbrunnen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.