Alla mina slingor är injusterade, men de längsta slingorna är också strypta. Jag har rätt mycket temperaturgivare som synes, men i övrigt har jag inga uppgifter om slingornas längd (
eller kan jag räkna ut det utifrån aktuell injustering om jag antar att man gjort rätt?). Av sju slingor är det bara till tre jag kan stänga dörrar så det är lite svårt att säga hur jämnt fördelad värmen är mellan de resterande fyra slingorna, så injustering baserad på resulterande temperatur i rummen är svår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på om det är vettigt att skruva av ställdonen, vänta några dagar så att plattan är stabil och sedan justera tills jag har samma returtemperatur (och därmed samma delta-t) på alla slingor?
Detta säger ju dock just ingenting om flödet eller effekten per slinga egentligen?
Pumpen är bytt mot en Wilo Stratos Pico, nu inställd på 1,2 mvp konstanttryck, med tre slingor öppna visar den nu 0,5 m3/h.
Kan man "räkna om" injusteringen så att längsta slingan blir fullt öppen och "följa med" med de andra slingorna? Eller bättre att justera baserat på returtemp?