Hej,

jag har ett gammalt två-rörssytem för en radiatorkrets bestående av 1-tums stålrör. Huset i fråga är 1-plan med källare. Det finns endast en radiatorkrets. Rören går upp från källaren till vinden (kallvind) längs med murstocken och fördelar sig sedan för att gå ner till varje enskild radiator (panelradiator, totalt 5 st). Rören på vinden är isolerade med någon eller ett par centimeter av vad man nu isolerade med på 40-talet. Det finns en luftningspunkt på vinden. Efter varje radiator går rören ner i källaren igen där de kopplas ihop.

Nu till min fråga. Sedan i somras har radiatorkretsen stått sluten, utan cirkulationspump och värmekälla. Anledningen till det är att vi håller på och konverterar till bergvärme och kör för tillfället med elradiatorer och braskamin tills det blir dags att ställa in bergvärmepumpen.

Jag har låtit radiatorkretsen vara trycksatt och inte tappat ur något vatten ur den, för att jag antagit att det är bättre för radiatorerna att stå med syrefattigt vatten än att stå med luft, vilken kan skapa rostproblem. Nu när kylan kommer funderar jag på om jag behöver tappa ur en del eller till och med allt vatten för att undvika att rören på vinden fryser? En tanke jag har är att öppna luftskruven på vinden och tappa ur en del vatten med hjälp av luftskruven på vardera radiator. Då skulle rören på vinden inte blir 100% fyllda med vatten medan varje radiator ändå är helt fylld med vatten, dock med lägre tryck än innan?

Om jag inte tappar ur något vatten, hur skulle järnrören och dess kopplingar klara av att frysa då? Riskerar dom att spricka?

Ja det finns risk att dom spricker.
Stillastående vatten kommer att frysa om omgivande temperatur är under noll oavsett hur mycket isolering man har, tar bara längre tid med bättre isolering.
Kan vara svårt att få igång cirkulationen igen om dom fryser.
Det bästa hade varit om du kan ha cirkulation men annars tror jag du skall tömma rören.

Om jag ska få cirkulation så behöver jag köpa en cirkulationspump och dra lite nya rör, undviker helst det eftersom allt ska göras om sen iaf när värmepumpen installeras. Vid pumpinstallationen kommer jag även att byta ut järnrören mot PEX-rör, så det enda jag vill garantera är att radiatorerna håller sig fräscha och att rören inte spricker och läcker ut vatten på vinden.

Så då lutar jag åt att tappa ur en del vatten via luftningsventilerna på radiatorerna. Rören på vinden behöver ju inte vara 100% tomma för att förhindra att de kan spricka. Låter det som en bra idé?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.