Någon som är duktig på pumpar som kan hjälpa mig välja rätt?
Jag har en Grundfos UPS 25-80 N 180 som inte riktigt verkar klara av flödesmängden efter mitt senaste utbygge. Har lagt till dryga 20kvm och en ganska lång slinga. Får hyfsad värme där men det räcker inte till på övervåningen. Jag har justerat slingorna men får det inte att räcka till ändå :-(

Jag har ett 15-tal golvslingor fördelade på 3 fördelare Pumpen sitter i källaren och den översta fördelaren sitter ca 5 meter över pumpen.

Om jag använder Grundfos pump guide så säger den att MAGNA3 25-80 ska vara motsvarande men jag vill ju ha lite extra flöde.

Om jag kollar så verkar både MAGNA3 25-100 och MAGNA3 32-80 ha större flöde, 32an har samma lyfthöjd men "fel" anslutningar 2", 25-100 har högre lyfthöjd vilket jag egentligen inte behöver men om jag fattar diagrammen rätt ger ändå 25-100 mer flöde på samma höjd...

Något förvirrad, nån som vet hur det funkar?

Pumpens lyfthöjd anger eg. hur stort motstånd den kan övervinna i systemet. Den pumpen du har är en 8m-pump och är kraftigare än man normalt brukar använda i en villa.
Hur stort är huset och hur grova rör har du till matningen av fördelarna?

Huset är ca 180 kvm + källaren, i källaren sitter en egen pump med fördelare och 6 slingor (där får jag bra värme). På samma ställe sitter den pump som inte riktigt verkar orka nu.

Huset är gammalt (byggt 1934) och inte så bra isolerat. Två utbyggen som har lite bättre isolering men desto fler fönster (med "bara" tvåglas för utseendet skull). Två stora glasverandor så förutsättningarna är inte det bästa.

Huset värms med bergvärmepump så framledningstemp är ganska låg.

Matningen från pumpen är till de som 28mm Wirsbo-combiPEX, som delas upp i 25mm Wirsbo-evalPEX efter första fördelaren. På plan 2 är det 17mm golv värmeslang men i övrigt 20mm (plan 2 gjordes först)

Det finns ännu en motverkande faktor i det hela, golvvärmen ligger under 30mm massivt trägolv så det är verkligen inte optimalt men har funkat utmärkt tills jag byggde senaste utbygget trots alla saker som talar mot att det ska fungera (åtminstone fungera bra).

Om tex 1 eller flera slingor är ostrypta kommer i stort sett alla cirkulation att ske där vattnet rinner lättaste vägen.

smurfen72 skrev:
Om tex 1 eller flera slingor är ostrypta kommer i stort sett alla cirkulation att ske där vattnet rinner lättaste vägen.
Jo jag vet, ingen slinga är ostrypt.

Är det problem med flödet i hela huset? Har det gjorts en ny injustering när tillbyggnaden kopplades in?
Du kan kolla flödena med en bra termometer. Det bör vara iaf 5 graders skillnad mellan tillopp och retur.
Egentligen vill man ha 7-8 graders diff med värmepump, men då kan golven upplevas som ojämnt varma.

Så hög är inte deltat normalt på ett golvvärme system och framförallt inte när det inte är riktigt kallt ute.

Flödet räcker nästan, hela plan 1 är ok och jag har full värme. Det är övre plan som är problem av förklarliga skäl antar jag. Jag har mätt in slingorna men kan naturligtvis göra det igen. Jag tror dock att det är den extra slingan som tippade pumpen över kanten. Klart jag kan ha fel.. Vet du möjligen svaret på frågan ifall det visar sig att pumpen ändå behöver bytas? Har en 25-100 större flöde än en 32-80?

Just nu har jag löst problemet genom att höja framledningstempen från bergvärmen, iom att jag har rumstermostater så slår någon av och då trycker det upp det på andra våningen också

Om du ska välja ny pump vettigt får du först ta reda på vilken driftpunkt tryck-flöde du ligger vid eller behöver. Om inte kan du välja en tillräckligt för stor modern pump som går att kapacitetsreglera steglöst och justera in med den och även följa efter i slingorna.

Mycket möjligt att en riktig justering efter verkliga förhållanden ger att det funkar med det du har nu också. Och en pump med större anslutning ger normalt ett större flöde om inte tryckuppsättningarna skiljer så mycket så en 32-80 är säkert kraftigare än 25-100 vid ditt fall. Men ta först reda på vad du behöver grovt sett, att ha så höga tryckfall som skulle kräva 1 bar är inte vettigt. Har du tagit ut nybygget via långa gemensamma rörsträckor? Kan vara bättre att göra uttag närmre källan isf om det är rimligt möjligt.

Slingan till utbygget är längre än övriga men under vad som rekommenderades som längst.
Kan du förklara vad driftpunkt tryck-flöde är för en lekman?

Grundfos Magna3 pumparna verkar ha reglering så man kan ställa konstant tryck vilket jag utan att veta varför kände som en utmärkt lösning om den skulle vara för stor. Kanske var helt fel tänkt?

Redigerat:
Om du kollar i dimensioneringsråd-tabeller för den GV du har och vet längden på slingorna kan du hitta vilket tryckfall det blir över "sämsta" slingan det är det plus lite till i matande rör och källan som pumpen ska övervinna i tryck. Om man sen kollar i de olika pumparnas kurvor vid det trycket vad den ger för flöde så har man driftpunkten för pumpen. Nästa steg är då att kolla om detta flöde räcker till att ge den max effekt huset kräver om inte får man välja en pump som matchar driftpunkten man har.

Det är som sagt bra med moderna pumpar där man enkelt kan ställa kapaciteten då gäller bara att välja en som är lite för stor och ställa ner den som start av injusteringen.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Ok, tack GK100. sling längderna vet jag nog inte tyvärr. Den äldsta slingan la jag i för nästan 15 år se, den senaste för 6 månader sen :-( Jag får väl ta en för stor pump och sen reglera den till "lagom"...

smurfen72 skrev:
Så hög är inte deltat normalt på ett golvvärme system och framförallt inte när det inte är riktigt kallt ute.
Det kan det visst vara?
Eftersom det normalt sitter en shuntgrupp till golvvärmen behöver inte slingornas framledning resp. retur samma sak som värmekällans framledning och retur.

Se bild, framledning från värmekälla 38,7C, retur till värmekälla 25,8C. Delta-T: 12,9C.
Men delta-T över de tre slingorna som just nu är aktiva är bara 2-3C. Detta pga att shunten "späder" golvvärmevattnet så att just nu blandas endast 16% vatten från värmekällan in i golvvärmesystemets framledning.
Värmesystem med många justerade rör och ventiler markerade med olika temperaturer och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Någon som har en länk till tabell över Delta-T och delta-T om det nu är så man skiljer de båda?

martin43 skrev:
Det kan det visst vara?
Eftersom det normalt sitter en shuntgrupp till golvvärmen behöver inte slingornas framledning resp. retur samma sak som värmekällans framledning och retur.

Se bild, framledning från värmekälla 38,7C, retur till värmekälla 25,8C. Delta-T: 12,9C.
Men delta-T över de tre slingorna som just nu är aktiva är bara 2-3C. Detta pga att shunten "späder" golvvärmevattnet så att just nu blandas endast 16% vatten från värmekällan in i golvvärmesystemets framledning.
[bild]
Det kan vara det men är inte normalt och du har ju inte heller delta på så många grader på ditt golvvärme system du har ju 2-3 grader. Normalt om man har golvvärme överallt vilket jag antog TS har så har man ingen shunt som späder ut vattnet utan man kör ut rätt temp direkt och framförallt med värmepump är det att föredra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.