Hallå

Jag bor i en 1 plans villa med källare. Har ett vattendrivet värme system med jordvärme.
Nu när det börjar bli kallare ute så brukar jag elda i vår kamin som finns på plan 1. Då brukar jag stänga av dom flesta elementen på det planet med termostaterna, för jag tycker det är onödigt att ha igång dom för det blir ändå så varmt där.
Kan tillägga att jag har vattenburen golvvärme på källar planet som jag vill ha igång hela tiden.
Mitt problem är att pannan löser ut för att retur tempen är för hög. Hur kan man göra för att undvika detta?
Kan tillägga att elementen på ovan planet är kopplade på samma rör ut från pannan som golvvärmen

Det du gör är att du stryper flödet när du stänger av radiatorerna. Följden blir att du får för varm retur till VP som just larmar för det.

Den "riktiga" vägen att gå är att installera en arbetstank + en cirkulationspump. Då jobbar VP mot arbetstanken och har konstant flöde oavsett hur mycket du fipplar med slingorna efter tanken. Den extra cirkulationspumpen tar vatten från arbetstanken och skickar ut på dina värmekretsar.
Då blir du inte slav under värmepumpen. Då kan du köra fritt med termostater, styrdon etc etc utan att störa pumpens flöde. Du kan på ett enkelt sätt att köra te.x. bara värme i källare sommartid.

Sen finns det säkert quickfix med bypass, extra cirkulationspump etc. Inget jag rekommenderar.

Så grejen är att säkerthetsställla ett flöde över värmepumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.