Hej!

Har problem med ett element som jag inte får någon värme i. Har fjärrvärme och ett märkligt element system med bara ett rör per element, se bild. Har förstå att det är ett ovanligt system från slut av 60-talet. Värmen i de olika elementen varierar kraftigt. I köket är det ena element kokhett fast det står på noll. I ett sovrum är elementet iskallt fast det står på max. Övriga fungerar som det borde göra. Har även vattenburen golvvärme i badrummet. Enplansvilla med källare. Jag har testat att lufta elementet och upplevde att det var en del luft i. Tömde det även två gånger till trycket i systemet blev noll. Då kände jag att det kom in varmvatten i elementet men det svalnade fort. Har även skruvat av plastvredet och känt på pluggen och den gick enkelt att skruva på. Kan typ inget om vvs. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Radiator med termostatventil och ett anslutet rör, problem med värmebeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har ett enrörssystem till elementen. På vissa ventiler kan flödet regleras genom att man vrider en ring på dem. Du kan ta bort själva vredet o se om det finns en justering innanför.

Hej!

Tack för svaret. Så här ser det ut när jag skruvar av vredet.

Närbild av ett avskruvat vred på en radiatorventil mot ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där har du ingen inställning, men det ser ut som att piggen sitter i botten? mina sådana sticker ut 9mm då de är öppna...

Hej! Ok tack. Testade att skruva ut sen till det tar stopp. Stämmer med ca 9mm. Dock får jag ingen värme förbi termostaten. Kan det bara något som sitter fast inuti.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.