Hej! Har ett element (vattenburet) som jag tänkte anlita ngn till att ta bort. Ngn som vet ungefär hur mkt det kan kosta? Har sj noll koll, så skulle vilja ha ngn riktlinje att gå på innan jag börjar ringa runt och kolla priser.
Du har ett äldre element med bajonett-koppel.
Har du röd eller blå tejp på röret upp mot termostaten?
Röd är ettrörssystem och blå är tvårörssystem.
Om du har ettrör så måste du sätta ett förbigångskoppel för att få värme i alla andra radiatorer på samma slinga.
Med detta element är det inte lika lätt att koppla bort som ett med lös returventil + termostat.
Har du röd eller blå tejp på röret upp mot termostaten?
Röd är ettrörssystem och blå är tvårörssystem.
Om du har ettrör så måste du sätta ett förbigångskoppel för att få värme i alla andra radiatorer på samma slinga.
Med detta element är det inte lika lätt att koppla bort som ett med lös returventil + termostat.
Hur gör man det enklast när man har termostat och returventil? Undrar mest för vi har bägge delarna. Kan ju vara skönt att slkppa anlita röris vid renoveringkrilleman_215 skrev:
Stänger termostaten, alternativt träbit o tving mot piggen. Skruva in returventilen helt. Nu ska radiatorn vara avskilt mot resten av systemet. Ta bort övertrycket i radiatorn genom luftningshålet. Skruva bort radiatorn, kan vara bra med en extra tumme att sätta i hålet på radiatorn då det blir mycket vatten som vill ut.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Istället för tumme var det rätt smidigt med våtdammsugare
Har ni en grovdammsugare så tycker jag det är att föredra. Vattnet ska ändå ur och det luktar inte jättegott.
Klicka här för att svara