1 387 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Störande jordvärmesystem
Har jordvärme med golvvärme som uppvärmning i huset. Tycker det är störande när det vibrerar och smäller i golvet när värmen är igång, särskilt på nätterna.
Finns någon lösning eller är det bara acceptera?
Har platta som grund,1 plansvilla.
Även ventilationeni rummen smäller när de justeras. Har värmeåtervinningssystem med Nibe jordvärmepump årgång 2006.
Finns någon lösning eller är det bara acceptera?
Har platta som grund,1 plansvilla.
Även ventilationeni rummen smäller när de justeras. Har värmeåtervinningssystem med Nibe jordvärmepump årgång 2006.
När du säger att det smäller i golvet - är det då golvet som rör sig på grund av temperaturförändringarna?
Isåfall skulle jag undersöka temperaturfallet över slingorna, det låter som det är för stor. Håller man sig inom rekommenderat område brukar det funka.
Har man ändå problem med knäpp i rör etc så kan man lägga till en liten volymtank på cirka 100liter som gör att varmt vatten portioneras ut lite långsammare när pumpen startar.
Isåfall skulle jag undersöka temperaturfallet över slingorna, det låter som det är för stor. Håller man sig inom rekommenderat område brukar det funka.
Har man ändå problem med knäpp i rör etc så kan man lägga till en liten volymtank på cirka 100liter som gör att varmt vatten portioneras ut lite långsammare när pumpen startar.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Våran IVT Optima har en oschysst feature som gör att när den gjort klart 50-gradigt varmvatten, ja då slår den direkt om växelventilen till värmeläge och skickar därför ut 50-gradigt vatten rätt ut i slingorna. Där kan man ju säga att det slår och knäpper för glatta livet när slingorna bara är 25 grader varma.
Håller på och gör i ordning vår gamla varmvattenberedare på lite över 100 liter som ska få stå och ta emot dessa stötar av varmt vatten. Det bör då blandas upp snabbt och svalna.
Håller på och gör i ordning vår gamla varmvattenberedare på lite över 100 liter som ska få stå och ta emot dessa stötar av varmt vatten. Det bör då blandas upp snabbt och svalna.
Vet inte varför det vibrerar och smäller, men låter ju troligt det du säger Marcus, att vattnet som går ut är varmare än slingorna.
Ogillar dessa lägen med vibrationerna som känns mest i sovrummet, som är det rum som är längst från tvättsrugan där värmepumpen står, men rummena ligger på samma ledd i huset så att säga.
Tilluftsventilerna på inne/uteväggarna är kopplade till värmesystemet, de smäller när de ändrar läge, vad göra åt det? Värst på vintern.
Ogillar dessa lägen med vibrationerna som känns mest i sovrummet, som är det rum som är längst från tvättsrugan där värmepumpen står, men rummena ligger på samma ledd i huset så att säga.
Tilluftsventilerna på inne/uteväggarna är kopplade till värmesystemet, de smäller när de ändrar läge, vad göra åt det? Värst på vintern.
Mycket märkligt med ljud i golvvärmeslingorna!!! 
Vanligt numera är ju plastslang för golvvärmen, men vilket material har du i dina golvvärmeslingor?
Ligger slingorna i s.k värmeplåtar?
Vilken typ av bjälklag har du?
Är slingorna ingjuta i betongplatta eller är det träbjälklag?
Vanligt numera är ju plastslang för golvvärmen, men vilket material har du i dina golvvärmeslingor?
Ligger slingorna i s.k värmeplåtar?
Vilken typ av bjälklag har du?
Är slingorna ingjuta i betongplatta eller är det träbjälklag?
Ja, men du vet väl hur ditt hus är konstruerat?
Har du inga ritningar?
Det framgår väl vilken typ av bjälklag du har?
Det sitter väl någon typ av fördelningskopplel för golvslingorna där det styrs ut värme till de olika slingorna via någon typ av magnetventil?
Innan slingorna försvinner ner i golvet vid detta koppel kan man i regel se vilken typ av material som golvvärmeslingorna består av.
I kopplet finns i regel ventiler som man kan justera flödet i slingorna. En kort slinga behöver lite flöde, en längre mer flöde osv.
Det behövs kanske en injustering?
Ett golvvärmesystem är per definition ett lågtemp system och det skall inte shuntas ut för hög värme till detta system. Max kanske 30 grader och då speciellt om man har parkettgolv som kan skadas av höga temperaturer.
Det är kanske för hög inkommande temp till slingorna som därmed orsakar rörelser och oljud?
Har du inga ritningar?
Det framgår väl vilken typ av bjälklag du har?
Det sitter väl någon typ av fördelningskopplel för golvslingorna där det styrs ut värme till de olika slingorna via någon typ av magnetventil?
Innan slingorna försvinner ner i golvet vid detta koppel kan man i regel se vilken typ av material som golvvärmeslingorna består av.
I kopplet finns i regel ventiler som man kan justera flödet i slingorna. En kort slinga behöver lite flöde, en längre mer flöde osv.
Det behövs kanske en injustering?
Ett golvvärmesystem är per definition ett lågtemp system och det skall inte shuntas ut för hög värme till detta system. Max kanske 30 grader och då speciellt om man har parkettgolv som kan skadas av höga temperaturer.
Det är kanske för hög inkommande temp till slingorna som därmed orsakar rörelser och oljud?
Redigerat:
Klicka här för att svara