7 838 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Värmealternativ till radhus
En MYCKET stor fördel med varsin luft/vattenvärmepump, som jag ser det, är att värmesamfälligheten kan läggas ner. Oavsett vilken lösning ni väljer är det som jag ser det viktigt med individuell mätning per fastighet, så att de som gör insatser för att spara tjänar på det.
Det blir betydligt billigare, både installation + drift och livslängd, att ordna en bvp för varje länge (om man kan läsa det via vinden) + sätta individuella mätare på varje lägenhet.
Jo styrelsen slipper gärna ansvar för värme. Ingen vill egentligen sköta det är mitt intryck. IMD borde vara lag för enskilda fastigheter, lägenheter i flerfamiljshus är en annan femma.
Angående gemensam lösning - Det är inga problem att anpassa värme efter husens varierande behov? Vissa har blandat gamla radiatorer och ny golvvärme, skillnad i klimatskal, vi föredrar olika temperatur, vädrar olika etc...
Vet inte om det finns intelligenta värmefördelare på något sätt eller om det är värmeväxlare som gäller i så fall. Eller så blir det bara marginell skillnad.
Kul med synpunkter och tips. Det många föreningar som står inför samma utmaningar.
Angående gemensam lösning - Det är inga problem att anpassa värme efter husens varierande behov? Vissa har blandat gamla radiatorer och ny golvvärme, skillnad i klimatskal, vi föredrar olika temperatur, vädrar olika etc...
Vet inte om det finns intelligenta värmefördelare på något sätt eller om det är värmeväxlare som gäller i så fall. Eller så blir det bara marginell skillnad.
Kul med synpunkter och tips. Det många föreningar som står inför samma utmaningar.
Det funkar sådär idag med termostat kan man säga, även om de är relativt nya.
Men det finns gemensamma lösningar där man kan reglera enskilda hus utan att hela området påverkas? Det är ganska komplext i det äldre systemet idag.
Men det finns gemensamma lösningar där man kan reglera enskilda hus utan att hela området påverkas? Det är ganska komplext i det äldre systemet idag.
Om man har en vp per länga, och ingen central sammankoppling mellan längorna, så ökar chanserna till att folket i resp länga samarbetar genom att tex alla på sikt gå över till golvvärme eller bättre radiatorer, och får högre COP.
Klicka här för att svara