Hej,

Vi skall få bergvärmen installerad nu i dagarna och tänkte använda frikylan för att kyla matkällaren på sommaren. Köldbäraren går igenom matkällaren till pannan så de kommer att droppa av anslutningen där.

Frågan är hur stor fläktkonvektor som behövs. På sommaren blir det ca 18-19 grader i rummet som är 6 kvm.

Varför ska du ha fläktkonvektor? Varför inte bygga en lösning med ett element i kombination med en lös avfuktare typ canvac (mitsubishi) som blåser torr luft på elementet ???

Tanken fanns att bara nyttja fallande kyla då det är ett stängt rum och inte så stort men fick rådet av VVS-firman att ha en fläktkonvektor.

Oavsett så behöver jag veta hur stort det skall vara.

Fått lite feedback nu och det krävs tydligen 11 kW effekt för att hålla en kyla på 12-13 grader, kyleffekten som kommer ur systemet vid 10 grader vatten är 490 W.... hua...

Vilken temperatur håller du?

Kondensvatten kan jag låta rinna ut genom en ventil på väggen.

Just nu omgivningstemperatur eftersom jag bygger om systemet och har stängt av matkällarkyla. 😄
Annars är det inställt på 12° som den har klarat förutom när en person i familjen lämnade dörren öppen. Det finns ingen forcerad kyla, utan allt bygger på att kylan behålls i möjligaste mån. Ytterväggarna är under mark, förutom den inåt huset som är 70mm frigolit. Ventilation sker genom att en inbyggd "drickakyl" avger värme och drar med sig luft ut genom en ventil. Tilluft, som är ordenligt strypt, från nordsidan genom torpargrund.

OK, jag har 4 meter isolerad betongvägg som ligger ovan mark, som mest blir det 18-19 grader på sommaren så det är den temperaturen som jag behöver få ner... Får fundera under vintern hur det skall bli...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.