3 417 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Radiatorer som låter hemskt
Vi har samma värmepump, dvs en CTC GSI-12, och vi fick en så kallad knäpptank på 25 liter installerad mellan pumpen och radiatorerna för att undvika knäppningar i rören när det matas ut varmare vatten. GSI:n är ju en varvtalsreglerande pump så det borde bli något mindre problem med knäppningar än med en on-off pump. Men jag tror problemet ändå uppstår när pumpen har gått för att tillverka varmvatten ett tag och sedan slår om till att värma vatten till radiatorerna. Då slinker det ut en mindre mängd vatten som är lite onödigt varmt, precis efter att den slår om. Det varma vattnet kan göra att det knäpper i rören.
Jag antar att ni skulle kunna fixa det på två sätt, antingen genom att installera en knäpptank eller att på något sätt göra så att inte rören knäpper så mycket. Kanske kan man ta reda på exakt var någonstans rören knäpper och se till att röret inte ligger och knakar emot något annat eller så.
Jag antar att ni skulle kunna fixa det på två sätt, antingen genom att installera en knäpptank eller att på något sätt göra så att inte rören knäpper så mycket. Kanske kan man ta reda på exakt var någonstans rören knäpper och se till att röret inte ligger och knakar emot något annat eller så.
Låter som knäppningar precis som nämts. Men en grej kan man kika på är om det finns flexslang mellan radiatorstam samt vp. Dvs att det inte är koppar till stål direkt. Long shoot men värt att kolla.
Jag har fattat det som att knäppningarna framförallt uppstår i rörgenomföringar genom golv och väggar. Kanske kan man göra dessa så rören inte ligger direkt emot något hårt material, dvs ha ett par mm mellanrum som fylls med silicon eller liknande.
Klicka här för att svara