Har fått tag på en ivt 290 aw luftvatten värmepump på 7kWh ca 7 år gammal fundera på å köpa den men räcker den till mitt hus sammanlagda uppvärmda yta e 100 kvm enligt energideklarationen. Endel fönster e utbyta till 3 glas

Kör min 290 på 87+87 m2 utan problem(enplans med källare)

Har du koll på framledningstemperaturer etc? Så pumpen klarar av att driva dina radiatorer utan elspets.

Framledningstemperatur just nu är 39 grader vid 4 grader ute och 20 inne tror min panna (optima 700) spetsar med el från -0 grader vet inte vad verkningsgraden är då

Såg på mailet ja fick från han här att den är på 6kw tydligen

Frågan var till TS, det var kanske lite otydligt.

Ja vet inte riktigt vad ja har för framledningstemperatur idag. Ja har pellets idag ganska omständigt och dyrt med tanke på all skötsel. Idag kör ja slut på ungefär en pall i månaden så med el å inköp av pellets ca 2700 per månad

just nu har ja 32 grader på framledningstemperaturen 20 grader inne. blåsigt ute och 4 plus

Då bör du klara dig under 55 även när det är som kallast. Med andra ord så klarar pumpen att leverera tillräckligt varmt vatten. Effektmässigt bör den räcka också.

M
Jag tror inte att du kommer spara speciellt mycket på detta - IVT Optima är en ganska gammal pump som bara fungerar ner till -10 grader (i sin enklaste modell).

Sant den e ganska billig en rörmokare som säljer den sen att jag inte sparar så jättemycket gör inget de e värt mycket å bara slippa all hantering

Vad är ganska billigt? Samt vad går installationen på?

Ja kalkare än minus -10 grader är det ju inte så ofta här i mellersta Sverige iaf, är det i norrland den skall installeras så kanske det inte är den bästa lösningen

Haha nej ja bor inte Norrland. Västragötaland bor ja i priset e inte helt bestämt än allt beror på lite vad vi kommer överens om då ja kan göra mycke själv

Ja det är ju en en knäckfråga om det är tillräckligt billigt då den kan fungera fint i 10 år till eller haverera om 1 år i värsta fall, (går iofs kanske på hemförsäkringen i så fall)

Men känns priset helrätt så är det väl bara att köra på (andrahandsvärde på begagnade värmepumpar är ju tämligen lågt med tanke på en liten begränsad beg.marknad)

Köpte själv en 2-3 år gammal IVT green line ht+ 7kW berg/jordvärmepump på blocket för 20000:- nypriset var 63000 om jag inte missminner mig. Installerade själv och har funkat bra i 3 år nu iaf.

Den ska va 7 år gammal genomgången innan den monterades ut. Samt att vid köp kommer dom å gör service på den vid installation jag har garanti priset blir 15000 ex installation

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.