3 769 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Begagnad ivt
Sida 1 av 3
Har fått tag på en ivt 290 aw luftvatten värmepump på 7kWh ca 7 år gammal fundera på å köpa den men räcker den till mitt hus sammanlagda uppvärmda yta e 100 kvm enligt energideklarationen. Endel fönster e utbyta till 3 glas
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Kör min 290 på 87+87 m2 utan problem(enplans med källare)
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Framledningstemperatur just nu är 39 grader vid 4 grader ute och 20 inne tror min panna (optima 700) spetsar med el från -0 grader vet inte vad verkningsgraden är då
Ja vet inte riktigt vad ja har för framledningstemperatur idag. Ja har pellets idag ganska omständigt och dyrt med tanke på all skötsel. Idag kör ja slut på ungefär en pall i månaden så med el å inköp av pellets ca 2700 per månad
Vad är ganska billigt? Samt vad går installationen på?
Ja kalkare än minus -10 grader är det ju inte så ofta här i mellersta Sverige iaf, är det i norrland den skall installeras så kanske det inte är den bästa lösningen
Ja kalkare än minus -10 grader är det ju inte så ofta här i mellersta Sverige iaf, är det i norrland den skall installeras så kanske det inte är den bästa lösningen
Ja det är ju en en knäckfråga om det är tillräckligt billigt då den kan fungera fint i 10 år till eller haverera om 1 år i värsta fall, (går iofs kanske på hemförsäkringen i så fall)
Men känns priset helrätt så är det väl bara att köra på (andrahandsvärde på begagnade värmepumpar är ju tämligen lågt med tanke på en liten begränsad beg.marknad)
Köpte själv en 2-3 år gammal IVT green line ht+ 7kW berg/jordvärmepump på blocket för 20000:- nypriset var 63000 om jag inte missminner mig. Installerade själv och har funkat bra i 3 år nu iaf.
Men känns priset helrätt så är det väl bara att köra på (andrahandsvärde på begagnade värmepumpar är ju tämligen lågt med tanke på en liten begränsad beg.marknad)
Köpte själv en 2-3 år gammal IVT green line ht+ 7kW berg/jordvärmepump på blocket för 20000:- nypriset var 63000 om jag inte missminner mig. Installerade själv och har funkat bra i 3 år nu iaf.