2 159 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hur mycket tappar jag på att lägga gips på golvvärmen?
När vi installerade bergvärme för flera år sen passade vi på lägga golvvärme i sovrummen, den fälldes ner i bjälklaget för att det inte skulle bygga för mycket på höjden istället för att lägga på befintliga spånskivor. Jag vet inte riktigt vad vi tänkte på för hallgolvet blev 13 mm högre än i sovrummen så det blev ju inte samma nivå i allafall... 
Vi planerar nu att renovera ytskiten i sovrummen och jag är väldigt sugen på att fixa till denna blunder. Frågan är hur mycket sämre golvvärmen funkar med en gipsskiva ovanpå?
Gips har beräkningsvärde λ i W/m°C 0,25, betong har 1,7 så ett alternativ är köra med flytspackel. Men hur ska man räkna?
Vi planerar nu att renovera ytskiten i sovrummen och jag är väldigt sugen på att fixa till denna blunder. Frågan är hur mycket sämre golvvärmen funkar med en gipsskiva ovanpå?
Gips har beräkningsvärde λ i W/m°C 0,25, betong har 1,7 så ett alternativ är köra med flytspackel. Men hur ska man räkna?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
rent teoretiskt så borde man ju inte förlora nånting på det viset? Det som händer är väl att värmen blir trögare antar jag. Blir ju inget roligt om de blir en köldknäpp och det tar två dagar att värma upp golvet och sen rummet.
Det blir väl i stort sett samma sak som att ha golvärme under tjockt golvfuru, det går ju men inte helt optimalt.
Det blir väl i stort sett samma sak som att ha golvärme under tjockt golvfuru, det går ju men inte helt optimalt.
Vad gäller själva golvet, så kan du ju få samma temperatur på det även om du lägger en golvgips ovanpå. (Lite förenklat uttryckt)
Den värme som du "tappar" är den ökade mängd värme som försvinner åt andra håll och inte kommer huset tillgodo, till följd av att du behöver lite högre framledningstemperatur på vattnet i golvvärmen.
Så det blir någon form av förhållande mellan isoleringsförmågan i golvet över respektive under golvvärmen, samt fram och returledningsrören.
Något åt det hållet, skulle jag tro.
Sedan blir väl systemet lite trögare också.
Den värme som du "tappar" är den ökade mängd värme som försvinner åt andra håll och inte kommer huset tillgodo, till följd av att du behöver lite högre framledningstemperatur på vattnet i golvvärmen.
Så det blir någon form av förhållande mellan isoleringsförmågan i golvet över respektive under golvvärmen, samt fram och returledningsrören.
Något åt det hållet, skulle jag tro.
Sedan blir väl systemet lite trögare också.
Ja, det är så mina tankar gått också. Under golvvärmen är det ett isolerat mellanbjälklag med glasull (på 170mm vill jag minnas, plus betongelement) så en gipsskiva på 13 mm borde ju inte påverka förhållandet katastrofalt mycket.thomasx skrev:
Det kanske borde gå att räkna ut någon form av procentuell förändring. Framledningstempen borde ju vara direkt proportionell mot den också tycker man. Då får man ju ett hum om vad det innebär
Ja, nåt åt det hållet. Borde ju inte vara omöjligt att räkna på om man bara hittar bra värden på de olika materialen. Sedan får man nog räkna med att man har en felmarginal på ett par gånger eller så, minst, pga alla olika faktorer man inte fått medmexitegel skrev:Ja, det är så mina tankar gått också. Under golvvärmen är det ett isolerat mellanbjälklag med glasull (på 170mm vill jag minnas, plus betongelement) så en gipsskiva på 13 mm borde ju inte påverka förhållandet katastrofalt mycket.
Det kanske borde gå att räkna ut någon form av procentuell förändring. Framledningstempen borde ju vara direkt proportionell mot den också tycker man. Då får man ju ett hum om vad det innebär![]()
Men om du tänker ett badrum t.ex. där man kanske har gjutit in rören i betongplattan, och sedan flyter ovanpå det och sedan tätskikt och fix och klinkers, så ligger du nog rätt mycket bättre till.
Jag har rör i golvspån och sedan två lager fibergips på det, flytspackel, sedan tätskikt, lim och teakgolv. Det funkar finfint
Klicka här för att svara