3 417 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Radiatorer som låter hemskt
Sida 1 av 2
Hej,
Detta är min första post i forumet, jag läste att det är många kunniga duktiga husägare är och hoppas att ni hjälper mig mitt problem.
Förra året köpte vi ett tegelhus från 1970 som är byggt på en betongplatta,ingen källare.
Direkt när vi flyttade in satt vi ventilations systemet och bergvärme (pellets innan) och det är järnrör i alla radiatorer.
Problemet är att det låter hemskt när värmepumpen skickar runt värme till radiatorerna, ett knackande ljud så störande att man kan vakna på natten av det, alla rör kommer från golvet så man kan inte komma åt dem.
Finns ett sätt att få bort ljudet utan att det blir dyrt?
Kanske inställning på värmepumpen?
Värmepumpen är en CTC GSi12
Detta är min första post i forumet, jag läste att det är många kunniga duktiga husägare är och hoppas att ni hjälper mig mitt problem.
Förra året köpte vi ett tegelhus från 1970 som är byggt på en betongplatta,ingen källare.
Direkt när vi flyttade in satt vi ventilations systemet och bergvärme (pellets innan) och det är järnrör i alla radiatorer.
Problemet är att det låter hemskt när värmepumpen skickar runt värme till radiatorerna, ett knackande ljud så störande att man kan vakna på natten av det, alla rör kommer från golvet så man kan inte komma åt dem.
Finns ett sätt att få bort ljudet utan att det blir dyrt?
Kanske inställning på värmepumpen?
Värmepumpen är en CTC GSi12
Är du säker på att det är från rören.?
Knäppande ljud kan annars uppkomma när värmen släpps på radiatorerna.
Dom är oftast upphängda med en metallhållare på väggen. När radiatorn blir varm så utvidgas den lite och då kan det uppstå ljud mot metallhållaren. ?
Åtgärden är då att försiktigt lyfta på radiatorn och lägga något emellan så det inte blir metall mot metall.
Dom är oftast upphängda med en metallhållare på väggen. När radiatorn blir varm så utvidgas den lite och då kan det uppstå ljud mot metallhållaren. ?
Åtgärden är då att försiktigt lyfta på radiatorn och lägga något emellan så det inte blir metall mot metall.
roland53 skrev:Är du säker på att det är från rören.?
Ok, måste jag då ringa en VVS firma för det? Jag menar, kanske koppla lös radiator...
"Flödet går baklänges"krilleman_215 skrev:
Kan det vara så att VVS firman som installerade värmepump kopplat fel tillopp och retur på systemet?
OMG!
Nej, har ingen bufferttank.toto1 skrev:
Kan det vara så att man måste göra en inställning på värmepumpen så att "doserar värme" som den skickar ut?
Jag menar, att den skulle öka värme gradvis eller jag vet inte vad... bara en tanke... kanske expanderar rör långsammare.
Jag liftade radiator i sovrummet så att den villar inte 100% på ett väggfäste men inte överbelastar rören och det blev lite bättre, inte helt utan ljudet men det hjälpte men jag vågar inte lifta bort den helt.
Det där är väl ett klassiskt problem hos många med VP.
Längdutvidgning i rör som skaver mot byggnadsdelar.
Kan man identifiera vissa punkter där ljudet uppstår borde det gå att frilägga rören.
Annars är en volymtank en bit på väg.
Längdutvidgning i rör som skaver mot byggnadsdelar.
Kan man identifiera vissa punkter där ljudet uppstår borde det gå att frilägga rören.
Annars är en volymtank en bit på väg.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Vad har du för tryck i systemet?
Jag hade samma problem förut
Lät som att någon slog på radiator. Med hammare
Det visade sig att killen som gjort service fyllt upp systemet till 2 bars tryck
Efter att jag tappat ut till under 1 bar så försvann ljudet
Jag hade samma problem förut
Lät som att någon slog på radiator. Med hammare
Det visade sig att killen som gjort service fyllt upp systemet till 2 bars tryck
Efter att jag tappat ut till under 1 bar så försvann ljudet
Går den hela tiden så kan den inte knäppa när den startar i alla fall men har du koll på om det är efter vv beredning den knäpper vilket är ganska vanligt.Reborn skrev: