K
Efter att Marc and the marcons SIP hus fått systemet med luft-luft värmepumpar godkänt funderar jag på om det skulle vara möjligt att kombinera en en luft-luftvärmepump med en frånluftvärmepump av traditionell modell (typ nibe 310) som även pytsar ut lite vatten till radiatorer och golvvärme.

Ett system med enbart FLvp skulle kräva en allt för dyr pump typ nibe 750 för att klara effektkraven, vilket inte är så intressant. Däremot skulle ett system där luft-luftvärmepumpen står för mycket av värmen kunna vara ett alternativ samtidigt som radiatorer ser till att motverka drag från kalla väggventiler

Antagligen blir det inte mycket billigare än ett vanligt vattenburet system med luft-vatten och FTX. Men jag får två relativt billiga system där det inte blir en katastrof om det ena pajar vilket är fallet med Luft-vattenvärmepumpen...

Vad tror ni?
 
Den största fördelen med luft/luft är att den går att kombinera med alla tänkbara system eftersom den endast cirkulerar inneluften.
 
K
Mmm. Dessutom är den både effektiv och billig. Vi har dock ett hus med ganska mycket gångar och rum, så frågan är hur mycket den kan värma upp. Hur fungerar det när man har flera våningar?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.