2 070 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Frånluft och luft-luft i nybygge
Efter att Marc and the marcons SIP hus fått systemet med luft-luft värmepumpar godkänt funderar jag på om det skulle vara möjligt att kombinera en en luft-luftvärmepump med en frånluftvärmepump av traditionell modell (typ nibe 310) som även pytsar ut lite vatten till radiatorer och golvvärme.
Ett system med enbart FLvp skulle kräva en allt för dyr pump typ nibe 750 för att klara effektkraven, vilket inte är så intressant. Däremot skulle ett system där luft-luftvärmepumpen står för mycket av värmen kunna vara ett alternativ samtidigt som radiatorer ser till att motverka drag från kalla väggventiler
Antagligen blir det inte mycket billigare än ett vanligt vattenburet system med luft-vatten och FTX. Men jag får två relativt billiga system där det inte blir en katastrof om det ena pajar vilket är fallet med Luft-vattenvärmepumpen...
Vad tror ni?
Ett system med enbart FLvp skulle kräva en allt för dyr pump typ nibe 750 för att klara effektkraven, vilket inte är så intressant. Däremot skulle ett system där luft-luftvärmepumpen står för mycket av värmen kunna vara ett alternativ samtidigt som radiatorer ser till att motverka drag från kalla väggventiler
Antagligen blir det inte mycket billigare än ett vanligt vattenburet system med luft-vatten och FTX. Men jag får två relativt billiga system där det inte blir en katastrof om det ena pajar vilket är fallet med Luft-vattenvärmepumpen...
Vad tror ni?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Den största fördelen med luft/luft är att den går att kombinera med alla tänkbara system eftersom den endast cirkulerar inneluften.
Klicka här för att svara