Någon som har erfarenheter/tips kring hur jag ska installera golvvärmen i den befintliga radiatorkretsen? Bakgrund: hade 14st radiatorer när renoveringen började. Är nu nere på 4 radiatorer och 40kvm golvvärme. Golvvärmen vill jag jag nu driftsätta ASAP! Hur gör jag? Bilden visar stigarledning med cirk.pump och returledning (till höger). Min tanke är att ansluta en handshunt med separat cirk.pump (till vänster) för golvvärmens fördelarbrygga.
Mina frågor:
1. Är det rätt att koppla in framledningen för golvvärmens shunt INNAN bef. cirk.pump
2. Är det rätt att koppla in framledningen för golvvärmens shunt EFTER bef. cirk.pump
3. Kopplas returledningen från golvvärmens cirkpump på returledningen för radiatorerna?
Input och erfarenheter mottages tacksamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina frågor:
1. Är det rätt att koppla in framledningen för golvvärmens shunt INNAN bef. cirk.pump
2. Är det rätt att koppla in framledningen för golvvärmens shunt EFTER bef. cirk.pump
3. Kopplas returledningen från golvvärmens cirkpump på returledningen för radiatorerna?
Input och erfarenheter mottages tacksamt.
Logga in
Skapa konto
Nu när du har en komplett extern shuntgrupp skulle jag mata den direkt från anslutningar på pannan och låta de befintliga delarna för radiatorer vara orörda. Dvs ta matning via expansionsanslutningen och vad som brukar kallas hetvattenretur på pannan.
Bra idé! "Hetvattenreturen" är detsamma som "returledningen från radiatorerna"? Dvs den jag har till höger på min övre bild? Kommer nog att sätta in shuntpaketet i vattenskåpet (nedre bilderna) så blir det mer plats kring pannan.
Redigerat:
Nej den sitter nertill på sidan eller bak på pannan. Om du använder något av rören till radiatorsystemet måste du använda det andra motsvarande också. Om du däremot kopplar direkt mot pannan blir dina två system helt oberoende och kan ha skilda temperaturer och inte störa varandra flödesmässigt heller. Så sök upp de olika ev proppade anslutningar som finns.
Oj! Det låter ju fantastiskt! Frågan är om denna gamla "häcken" har några proppade extrahål... så här ser anslutningarna ut:
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_ELCOMBI_1981-82.pdf
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_ELCOMBI_1981-82.pdf
Expansionen
Ansl. Termisk avloppsäkring
Påfyllning
Logga in
Skapa konto
Ansl. Termisk avloppsäkring
Logga in
Skapa konto
Påfyllning
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är de två märkta 2 och 4 i manualen du ska använda dvs den ena går nu till expansion och andra till påfyllningen. Bara att ändra lite på anslutningarna där så du kan komma ut med avstick till din shunt också.
Tack för hjälpen! Logistikmässigt blir det lite krångligare men om jag förstår det rätt så är denna lösningen att föredra då de två systemen inte "stör" varandra..?
Ja det är att föredra om man kan göra så. Och på dina bilder ser det ganska enkelt ut att komma till där inte värre än att koppla in sig mot radiatorsystemet. Om du ändå går på befintligt så lägg in efter pumpen som punkt 2-3 i första inlägget.
Jag kör på ditt första förslag. Kommer nog att passa ganska bra. Precis som du säger så är där mer plats och det är nästan lättare att göra denna varianten. Stänger elementslingan/rören o får sen tömma pannan på vatten. Får passa på nu när det blivit +grader ute😊
Ser ut som att det kan bli bra det här! Stort tack för supporten GK100! För att få det ännu bättre/enklare så skulle jag vilja vrida pumpen 90° Dvs mot returröret, men det går inte då den krockar mot returröret... nu till min fråga.: kan man byta plats på pumpen och returröret eller förlorar shuntventilen sin funktion ifall man matar det varma vattnet på pumpen (som är flyttad), lite som om man vänder varmt och kallt fel i en termostatstyrd dusch.... Eller kan man byta plats på pump och returrör men behålla matning och retur så att pumpen matar returvattnet istället för framledningsvatten? Det går worst case att köra som det nu ser ut men det blir några extra böjar...
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Stort tack för alla tips GK100! Har kopplat om o kopplat in den nya kretsen. Ska köpa ett par PEX-anslutningar imorgon sen är allt klart. Känns fantastiskt!
Nu surrar cirkpumpen utan luftbubblor och ett av de tre anslutna golven är redan varmt! Fantastiskt! Tack för suverän support!
Klicka här för att svara