Jag blir inte riktigt klok på värmesystemet i stugan (gammalt boningshus) och fn "eldar" vi verkligen för kråkorna.
Vi vill ha underhållsvärme, men tyvärr så varierar utetempen mellan +2 till - 25 som vädret är nu vilket gör det svårt att hitta den optimala läget på patronen. Det finns ingen termostat eller fjärrstyrning och det är ett par mil att åka för att manuellt ställa om patronen. Innetempen är fn 16 grader, med ca 0 gradigt ute, önskat läge ca 7-8 grader max.
Problemet är att drar jag ned patronen så stannar cirkulationen av på övervåningen samt på två av elementen på nedervåningen om jag drar ned patronen under 50 grader (som den är inställd på fn).

Att det är ett kasst värmesystem ekonomiskt sett förstår jag, och mest troligt blir det lösa det till sommaren men...

Går det att bibehålla cirkulationen även om jag drar ned patronen? Känns sådär att ha iskalla element om kylan slår till. Jag upplever också att trycket sjunker ngt när jag drar ned patronen.

Shunten som sitter på den gamla pannan, hur ska jag ha den inställd för att få det mest optimalt ekonomiskt sett?

Nåt annat jag missar/borde veta?

Huset byggt 1910, 2 vån ca 90 kvm. Norrland...tämligen kasst isolerat.

Värmesystemet är vattenburet med elpatron. Vedpannan är konverterad till pellets, men vi kör nu endast på patronen för att ha underhållsvärme. Pannan är från -65, patronens årtal är okänt. Expansionskärlet sitter i källaren, visar ca 1,1 bar.
Det finns en cirkulationspump monterad, men som jag förstår det sköter den endast cirkulationen panna-patron-panna.
Alla termostaterna på elementen är inställda på max, och jag har kollat så att "piggarna" inte kärvar.
Vid 50 grader på patronen, och shunten max öppen så visar tempmätaren ca 40 grader (om jag nu förstår det rätt att det är tempen på vattnet som går till elementen!?) Drar jag igång patronen ordentligt mot 70-80 grader så stiger tempmätaren till ca 60 grader.
Patronen har fyra element, varav tre är på 3 kw och en är på 6 kw.

Redigerat:
Svårt att säga hur du ska göra för att få ditt nuvarande värmesystem att fungera optimalt. Min rekommendation är att du installerar en cirkulationspump på sekundärsidan, dvs den sida som betjänar radiatorerna. Inte helt fel att även satsa på en reglercentral med utegivare så du slipper oroa dig för den kraftigt varierade utetemperaturen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.