4 257 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
vedpanna, eldar upp i 90grader på pannan
Angående vedpanna, eldar upp i 90grader på pannan men får inte ut vattnet i tankarna, har system med laddomat och 2 x 500l tankar men pannan stannar upp och fläkten slår ifrån men får inte ut vattnet i tankarna, är det termostat ventilen till returen som man skall byta då 2 st står på 90-100 grader men den tredje endast ca 50 grader. tankarna är 40 grader på. vad kan vara fel? tacksam för svar då jag har en 78 som sitter i idag. är det bättre med en 72 ventil? Har idag en Strömsnänspanna Kunzel 25Kw från -94.
tack för svar/tips.
tack för svar/tips.
Tack för tips, har kikat på pumpen och den låter,tog och lyssnade. det märkliga är att jag inte får vattnet varmt i tankarna, då pannan stannar upp vid 95 grader och sedan hör man bara cirkulationen mellan pannnan och pumpen, så misstänker att jag måste byta ut termostaten som har retur vattnet. men är osäker.
kikade nu på morgonen på alla tre nu står dem alla på 90 grader har sett det förr på morgonen när man går upp så står alla 3 mätare från laddomaten på 90grader. men tankarna är fortfarande på ca 40. radiatorerna är varma och golven så det är ju iallafall ett stor plus =) ska ta isär det och göra rent som ni säger. vet att det bruka kunna bli en del smuts.Tack för tips!
Menar att det är max 40 grader det överstiger inte det i tankarna tyvärr. 3 mätarna står på 90 så du tror det är fel på den som släpper till returen menar du? Ja men 40 grader så försvinner ju värmen fort också =/ menar det skall väl kunna bli 80-90 i båda tankarna tycker jag när det skickar ut 90 från pannan till laddomaten.... men kan vara som du säger att den behöver göras rent då den verkar kärva.
Under laddomaten sitter en backventil, som del av den svarta "lådan". Skit i den kan göra att du inte får flöde från tankarna. Alla dina mätare visar samma pga att hela lådan värms upp tillslut. Sätt en skål under när du öppnar så du kan se vad det var och inte tappar något.
Klicka här för att svara