922 läst ·
4 svar
922 läst
4 svar
En till radiator
Jag har precis kopplat in en till radiator i mitt värmesystem. bestående av en L/V från Nibe.
Jag funderar på om det kommer att göra en märkbar skillnad på energiförbrukningen på pumpen?
Elementet sitter i ett snickarbod på tomten.
LVP reglerar värmen inomhus efter inomhusgivaren.
Jag funderar på om det kommer att göra en märkbar skillnad på energiförbrukningen på pumpen?
Elementet sitter i ett snickarbod på tomten.
LVP reglerar värmen inomhus efter inomhusgivaren.
Det beror på vilken effekt radiatorn är dimensionerad efter. En radiator kan vid framledningstemperatur 45 grader exempelvis förbruka mellan 200- 2000 W beroende på storlek. Det är också relevant huruvida snickarboden är isolerad etc.
Är det en normalstor radiator så borde du kunna märka viss skillnad på förbrukningen.
Är det en normalstor radiator så borde du kunna märka viss skillnad på förbrukningen.
Tar du ut mera energi i form av värme så ökar förbrukningen, sedan påverkas det som noterats innan av storlek på radiator, utrymmet du ska värma och hur du ställer in radiatorn, dvs temp i snickarboden.
Effekten bör bli att det extra elementet tar energi som gör att returvattnet i värmeslingan blir lägre och pumpen behöver gå mera för att kompensera.
Effekten bör bli att det extra elementet tar energi som gör att returvattnet i värmeslingan blir lägre och pumpen behöver gå mera för att kompensera.
Då har jag fått lite svar på mina funderingar... Jag har ingen termostat på elementet, det får flöda på efter temperaturen inomhus... Jag har valt bort termostat helt på elementen. Med tanke på att jag uppskattar att ha samma temperatur i hela huset så finns det ingen anledning för min del att ha termostater. LVP styr det hela åt mig... Och det har fungerat bra det året jag haft det hela.
Klicka här för att svara