Jag bor i ett litet hus (ca55m2) med direktverkande el och inget vattenburet system. Jag funderar på att köpa en kamin att komplettera med och funderar på om det kan få ner värmekostnaderna. Sen vill jag väl ha det för ren trivsel och för att få värme vid strömavbrott. Täljsten går bort då jag tvivlar på att golvet pallar. Måste köpa både ved och pellets. Tänker att en Pelletskamin väl går även när jag är på jobbet, medan ved måste man ju va hemma. Kan p-kaminen drivas med ett bilbatteri vid strömavbrott? Tänker även att P är lättare att förvara och behövs ingen riktig skorsten, för det finns ingen sån i huset nu. Era tankar och erfarenheter vore guld värda!!

Pelletskamin eller luftvärmepump är billiga alternativ till så litet hus. Jag känner bara till att min egen kamin inte klarar reservbatteridrift (elektroniken kräver riktigt aggregat) och jag har sällan elavbrott. Utan tilläggslager klarar min kamin 7-8 timmars drift men den är 10 år gammal och det finns säkert mer utvecklade på marknaden idag. Finns även vattenmantlade om man kostnadsmässigt vill gå ett snäpp upp. Skorstenen blir billigare än vedkamin så där tänker du rätt. Jag har min pelletskamin i vardagsrummet, fyller den dagligen och mitt hus är knappt dubbelt så stort som ditt. Jag har ingen annan värmekälla. Gör numera (snålade de första åren) av med 2 pallar/år med 18-20°; fungerar ypperligt och det är mysigt att se lågan!

• Gilla
HusabergMia
  • Laddar…
Investera i en luftvärmepump, driftsäker och enkel.

Nej. Jag vill inte ha en luftvärmepump. Valet står mellan två typer kaminer, som min fråga avser.

Låter den mycket och är det mycket underhåll? Som du säger är ju din några år så det kanske har hänt en del... Lättare att förvara pellets på ett "rent" och smidigt sätt än ved. Om ditt hus är så mycket större borde ju jag inte alls behöva använda elementen dagligen! Tack för ditt svar!

Huruvida värmen sprider sig beror på husets utformning/planlösning, men det bör fungera hyfsat i ett såpass litet hus.

Pelletskamin är helt rätt tänkt. Pellets är visserligen dyrare än ved, men kräver bara bråkdelen så mkt arbete, och som du är inne på så producerar en pelletskamin värme konstant. Så besparingen gentemot el finns där. (Och förmodligen likvärdig el rent av bättre än mot ved iom att ved endast eldas korta perioder per dygn.)

När det gäller underhåll och storlek på pelletsmagasin så är det helt beroende på vilken modell det är. Det finns alla sorter.

Försök få tag på en modell som klarar att leverera en låg lägsta nivå av värmeeffekt (kW). Då fungerar den bättre under vår och höst när värmebehov finns, men inte är så stort.

Alla kaminer bör gå att driva med batteri, men det krävs nog en konverter från DC 12V till AC 230V.

Redigerat:
Min kamin är mycket effektiv (har aldrig använt de två el-elementen i övervåningen). Jag har en Eco Baby, inte den billigaste på marknaden, men minst ful då jag skaffade den. Ca 2 ggr om året tar jag (själv!:wow:) isär den någotsånär. Lämnade in den på storrengöring efter 9 år. Dammsugar ut askan ett par ggr veckan när jag kör den kontinuerligt. Min modell har inte optimal askfälla - kolla din påtänkta modell. Jag kör min manuellt men elektronisk styrning finns. Lättskött. Inget driftstopp under alla år. Sotning 2 ggr/året och du kan förmodligen begära egensotning om du har lust. Jag kör kaminen på lägstanivå hela tiden och det räcker. Fläkten hörs svagt men detta har inte stört mig alls.

Årlig driftkostnad förutom pellets ... en tub pannkitt ...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.