Hej, ursäkta bristande terminologin, jag är ny här ;)

Jag fixade två läckande radiatorer (monterade om en ventil och en retur-utlopps-del), det gick finfint men de två ballofixer(?) av äldre standard som jag använde för att tömma det sista ur systemet verkar inte vilja hålla helt tätt nu (är det inte det ena så är det det andra..).
Så, finns det nåt smidigt tips på hur man kan få dem täta? Kan ju sätta lock på utloppen men den ena verkar droppa lite undertill.
Eller är det bara att byta ut dem helt mot något modernare? De är belägna i pannrummet precis vid golvbrunnen så det är ingen panik men tätt ska det ju vara..

Här kommer ett par bilder så ni förstår vad jag menar:
Två äldre radiatorventiler med synliga läckage på ett grönmålat betonggolv i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två äldre ballofixventiler under läckande radiatorer med synliga vattendroppar på golvet.
Skapa konto

Äldre radiatorventiler och utloppsdetaljer med små droppar och korrosion, belägna nära en golvbrunn.
Skapa konto

Gamla kikkranar, de brukar börja läcka när man rör dem. Å andra sidan brukar de täta till sig själva om det inte läcker för mycket. Vänta en vecka, läcker det fortfarande så får får du väl byta dem. Vet inte om de går att renovera på nåt sätt.

Fotografen skrev:
Gamla kikkranar, de brukar börja läcka när man rör dem. Å andra sidan brukar de täta till sig själva om det inte läcker för mycket. Vänta en vecka, läcker det fortfarande så får får du väl byta dem. Vet inte om de går att renovera på nåt sätt.
Jaså det är så de heter! Tack för tipset, avvaktar ett tag då.
Men om de skulle behöva bytas; Det verkar vara lättare att hitta typ kulventil eller ballofix än just kikkran/ventil med rätt gängor, antar att det inte spelar roll vad man tar..?

Krilleman
Var är locken som ska sitta på gängorna?

Det är vanligt att dom inte tätar helt i själva avstängningen!

Locken ingick tydligen inte i husköpet :P Men det kan vara en idé att sätta dit ett par då kanske. Trodde inte det skulle behövas om kranarna funkade som de skulle (och fram till nu har det ju funkat).

Är inga som helst problem att köpa nya likadana iallafall. Har precis bytt min på pannan. Används som avtappning oftast.

Tack för tipsen! Jag smällde på ett par lock (R10) och nu läcker bara den ena lite under kiken iaf. Ska prova att justera den lite, annars får jag väl tömma igen och byta dem. Tips på ventiler/kranar att byta till? Jag hittar inget snarlikt..

Glömde att rapportera tillbaka! De slutade faktiskt läcka efter 1-2v - som utlovat ;) Här är en bild på locken in action också:
Två rörledningar med nya tätade lock och en vattenslang; inga läckage synliga på betonggolvet.
Skapa konto

Tack för hjälpen allihopa!

• Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Toppen! :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.